RECENZE: Jiří W. Procházka, Ken Wood a meč krále D'Sala

12.5.2008 0:05

Ken Wood Meč krále D´Sala Jiří W. ProcházkaTOPlistKen Wood, hollywoodský kaskadér českého původu, se jakýmsi záhadným prolnutím paralelních světů dostane na planetu Gameb. Tu si jakási podivná hříčka sil vládnoucích světům vybrala za středobod vesmírné rovnováhy. Nikoliv rovnováhy gravitační, ale rovnováhy sil Dobra a Zla. Gameb je symbolicky i fakticky rozdělen na dvě části, v nichž se usadily tyto dva principy. Xylla, ztělesňující tu běžnější složku světa, se rozhodla definitivně zničit Dobro na Gamebu, a únos Kena Wooda ze Země jí v tom má pomoci.

Jenže Ken Wood je neřiditelná střela. Přesněji řečeno střela s vlastním rozumem, s vlastní představou, co by měl dělat, a moc nemá rád moc nad sebou. Od samého počátku své gamebské pouti se setkává s podivuhodnou realitou této planety, se šestinohými koňmi, trpaslíky - a především s draky, droony, jimž byl předpověděn jako jejich Spasitel. Ken se musí postavit mnoha nebezpečím, projde několikanásobným přerodem (ale nebojte se, tělo mu zůstane), a nakonec... nakonec... pokud tuhle knihu znáte (poprvé vyšla v roce 1991), víte, pokud jste ji nečetli, tak si ji přečtěte.

George P. Walker znělo jméno, které bylo přiřčeno autorství tohoto příběhu. Bylo to v době, kdy čeští autoři se mnohem lépe prodávali pod anglickými pseudonymy (nechte si o tom vyprávět od Richarda D. Evanse). Když se doba změnila, Jirka si ponechal na památku těchto pionýrských let iniciálu W., stejně jako jiskrný styl psaní. Ken Wood je vynikající ukázkou procházkovského stylu - humor od sklepa po půdu (či v tomto příběhu od hlubokých skalních slují až po stratosféru), ironie, a v neposlední řadě a pro potěchu všech, kteří mají rádi literaturu jako takovou, spoustu odkazů a konotací. Nenechal tak na pokoji například svang, v době vzniku románu velmi živému pojmu, jehož znalost by si měli ti, jimž nic neříká, obnovit - Největší vodvaz v dějinách svangu byla a je dodnes výbornou povídkou.

Příběhy Kena Wooda s lety neztratily nic ze své hravosti, zůstávají stále gejzírem nápadů a zábavy. Nápadů neotřelých, dodnes živých, a zábavy zábavné. Jsem rád, že tato kniha nezapadla - a že se vrací na knihkupecké pulty. Měl bych ale být také trochu smutný, protože v záplavě dobrodružných příběhů, které rotačky chrlí, Ken Wood nezapadne a možná ještě i trochu přečnívá. Jiří W. Procházka je jeden z mála autorů, kteří si dokázali udržet vysokou úroveň tvorby po tak dlouhou dobu, jak je vidět, když vedle sebe postavíte Kena Wooda a třeba jeho JFK.

Jirka Procházka má úžasnou schopnost pracovat s jazykem na více úrovních zároveň. Slovní hříčky, přirovnání, dialogy, ale i celé kapitoly a vlastně celý román jsou působivé, objevné a překvapivé. Podle nálady (a podle vaší výdrže) můžete surfovat po povrchu či se ponořovat do hlubších a hlubších vrstev, které pro nás JWP vystavěl. Meč krále D'Sala je dodnes živým a dobrodružným příběhem, a pokud se s ním a především s jeho autorem chcete setkat naživo, přijďte ve čtvrtek 15/5 na sedmnáctou hodinu do knihkupectví Krakatit v pražské Jungmannově ulici, kde se bude konat křest této knihy.

Hodnocení: 65%.

Jiří W. Procházka: Ken Wood a meč krále D'Sala
obálka: Jan Patrik Krásný, ilustrace: Petr Štěpánek