19.4.2024 | Svátek má Rostislav






RECENZE: Jincy Willet, Kurz tvůrčího psaní

6.7.2010 0:05

Tento text naleznete i na www.sarden.cz, kde můžete bez registrace diskutovat a využívat mnoha dalších výhod.

TOPlistKurz tvůrčího psaní není učebnice ani příručka. Ale není to ani scifi a ani fantasy. I když se o tomto žánru hovoří pouze asi ve dvou odstavcích, každý zkušený fan pozná, že autorka rozhodně nečetla knihu "Jak blufovat o scif-i". Takže tolik porce zklamání na začátek.

Na druhou stranu; ten, komu se líbí detektivky, si užije své. Je tu uzavřená skupinka lidí, jeden z nich má nejspíš o kolečko víc a zpočátku nevinné kanadské žertíky získávají na brutalitě, což přibližně v polovině knihy vyvrcholí vraždou. A samozřejmě ne jedinou…

A ptáte se tedy, proč je o této knize řeč a proč zrovna na Sardenu? Kromě toho, že to je příjemná knížka, která se moc dobře čte (možná až na příliš optimistický konec, ale což, Američani…), má co říci začínajícím autorům.

Hlavními hrdiny jsou totiž lidé, kteří se touží stát spisovateli. V čele stojí osamělá a stárnoucí učitelka, ex-spisovatelka Amy Gallupová, která napsala pár knih. Pak se invence vytratila a ona začala psaní už jenom učit ostatní, aby uživila sebe a baseta Alfonse, který slyší pouze na slovo "kobliha". Právě během jejích večerních kurzů tvůrčího psaní se odehrává většina děje.

Psavců je mezi námi hodně – a proto se teď o této knize můžete dozvědět něco víc..

Pokud román Jincy Willettové vezmete jako studijní literaturu, můžete se dozvědět docela dost zajímavých informací. Třeba, jak takový kurz může vypadat – na podobném principu u nás běží literární SFaF Worksop, který můžete navštívit na každém větším conu (jenom není na pokračování). Také je možné se dozvědět pár zajímavostí ohledně stylistiky, stavby děje, tvorby dialogů a tak dále a tak dále. Ale nebojte se suchopárných výkladů pro výklady samé – všechno to má svůj význam a vliv na děj.

A stejně tak Willettová ukazuje i zásadní chyby, kterých se můžete dopustit. Rada, jíž se vám dostane ústy Amy Gallupové – samotářské učitelky, která se samoty bojí – zní "nepřetvařovat se". Když čtete Agenta JFK a Marka Stona, tak netvrďte, že vašimi oblíbenými autory jsou "Hemingway, Fitzgerald či Updike"… ono se nakonec stejně pozná, jak to je. A pokud nečtete vůbec, ale chcete psát, pak ani to není dobrá cesta. Jednak se ochudíte o spoustu příběhů, druhak budete neustále objevovat slepé uličky a třeťak čtením můžete leccos dobrého pochytit…

Stejně tak typ člověka, který na první setkání přinese vytištěný svůj nový román (v tomto případě lékařský thriller Černý kód) a rovnou jej rozdá mezi všechny přítomné, nebude příliš oblíben. Nehledě na to, že většinou se taková věc nedá ani moc číst…

Zatímco v různých příručkách se můžete dočíst stejné rady, někdy si řeknete "aha, ten zase plácá a co vlastně napsal, že si může dovolit radit." Znám to, taky si to občas říkám. V tomto ohledu má Kurz tvůrčího psaní dvě velikánské výhody.

Tou první je, že před sebou vidíte, co autorka napsala – a je to skutečně dobrá knížka; možná ne nejlepší, ale rozhodně jde o nadprůměr. Čtením jsem se bavil, text odsýpal, postavy byly perfektně živé a tak dále. Prostě téhle dámě věřím, protože její román je usvědčujícím důkazem. Dokonce mi dokázala nahnat hrůzu: nikoliv mrtvolami, těch je všude spousta; ale pochmurnou budoucností neúspěšného spisovatele (už mi zbývá ke štěstí jen pes Kobliha, ale já stejně radši kočky).

Tou druhou výhodou je, že rady nejsou směřovány vám, ale těm ňoumům, kteří jsou hrdiny knihy. Užijete si, že tentokrát nejste za hlupáka vy, ale ten ťululum, který dělá přesně ty samé chyby, které jste ještě před pár lety dělali vy (anebo je stále děláte?).

Sladkým bonusem jsou seznamy divných slov nebo soutěž o nejvíce sexy písmeno, náhled do nitra spisovatele, který už nepíše, i návod, jak se pomstít redaktorům, když vás nechtějí otisknout.

Pokud tedy máte spisovatelské touhy a máte rádi příručky o psaní (ano, přiznám se, rád je sbírám a pročítám jednu za druhou, takže tohle jsem si nemohl nechat uniknout), pak by "Kurz tvůrčího psaní" mezi nimi neměl chybět. A pokud jenom rádi čtete dobré knihy, ani pak neváhejte a spokojeni budete také.

Kurz tvůrčího psaní /The Writing Class/
Jincy Willet

Nakladatel: Euromedia Group - Knižní klub
Překladatel: Petra Diestlerová
Obálka: Catherine Casalin
Redakce: Iveta Poláčková, Martina Bekešová, David Dvořák
Rok vydání: 2010
Počet stran: 304
Rozměr: 130 x 205
Provedení: hardback
Cena: 259 Kč

Míla Linc










Přijďte si popovídat na nový Sarden
Denně několik článků s obrázky, které zde nenajdete. Denně mnohem více možností a zábavy. Denně diskuze s přáteli i oponenty. Denně možnost dám najevo redaktorům a ostatním čtenářům, které texty stojí za to číst... více... 

Členství vás nic nestojí, naopak můžete něco získat. Čtěte více...