23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Jenny Nowak, Pozdní host

5.2.2009 0:05

Pozdní host Jenny NowakTOPlistStředověk je minulostí - dávnou minulostí, svět pomalu dozrává k první světové válce. Hluboko ve skalní puklině leží ne-mrtvý nemrtvý. Vlad hrabě Drákula byl kdysi přepaden, jen taktak unikl a po zvyku raněné zvěře si našel místo, kde by byl nerušen. Až po mnoha a mnoha letech, náhodou (a byla to opravdu náhoda?) na jeho tělo dopadne kapka krve, a vrátí mu jeho život-neživot. Svět se posunul o pět století, Vlad se musí vyrovnávat s existencí takových věcí, jako jsou vlaky či bankovky. Jednu věc ovšem Vlad nemůže - opustit svůj způsob života.

V dobách, kdy se odehrává tento příběh, byly v časopisech a novinách oblíbené takzvané národopisné črty - tehdejší obdoba Kamery na cestách. Pozdní host mi je silně připomíná - jakkoliv tu je věčný motiv konfliktu soužití nemrtvého s živými, podstatnou složkou vyprávění je seznamování se Vlada se světem okolo něj, světem, který je mu cizí - a, upřímně řečeno, je ve skutečnosti cizí i čtenáři. Interakce Vlada s kulturou velmi vzdálenou jeho době jsou nosné a přínosné, autorka tento proces uřídila dobře, a dobře ho i strukturovala.

Město, jakkoliv malé, je blízko městům a městečkům, jaké známe třeba z prvorepublikových románů. Touha po poznání, snaha opustit stereotyp, ale i snobství a intriky, to vše tu najdeme. Protipólem tu jsou vesnice a kočující Cikáni. Na rozdíl od městských lidí je jejich životní styl velmi podobný tomu, který si Vlad pamatuje z konce patnáctého století. Díky tomu se ale také velmi rychle orientují v tom, jaká je Vladova podstata, a toto poznání v nich nespouští zvědavost, ale nepodmíněné reflexy, které jim celou tu dobu zachraňovaly životy a hlavně duši.

Pozdní host je tak víceméně civilním příběhem bez hlavního hnacího konfliktu, přesto je plný napětí a dramatických okamžiků. Autorka tu vytvořila řadu drobných konfliktů, jejichž zřetězení začíná nebo končí u Vlada, a zpestřuje jimi jeho proces poznávání nového světa okolo něj. Na rozdíl od Brama Stokera či Franka Murnaua Jenny Nowak nevnucuje čtenářům krvelačnou bestii v příběhu typu „kdo s koho“ - Vlada vnímá a představuje jako bytost s velmi rozsáhlou škálou emocí různých znamének, jakkoliv je toto spektrum filtrováno jeho nemrtvou podstatou. Tím získává dostatečný počet stupňů tvůrčí volnosti na to, aby příběh byl zajímavý a čtivý.

Hodnocení: 60%.

Jenny Nowak: Pozdní host
obálka: David Spáčil