28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: Jaroslav Mostecký, Pištec na bráně k západu

13.3.2007

Pištec na bráně k západu MosteckýTOPlistDvanáctá kniha z Edice pevnost přináší další z řady napínavých příběhů z pera českého autora.

Ve vesmíru ztroskotá pozemská loď s kolonisty. I přes nepříznivé podmínky se snaží udržet civilizaci, ale po několika generacích lidé žijí na úrovni pozemského středověku. A boj s přírodou a nemocemi je krutý a lidstvo zřejmě nevyhraje... Tolik ke stručnému obsahu knihy, která mě zpočátku příliš nezaujala, protože jsem si říkala, že podobných příběhů už byla napsána spousta.

Mýlila jsem se.

Na okraji rozpálené hliněné pouště jediného světa Algolu je rozeseto množství „Měst malomocných“ – samostatných osad, do nichž jsou z hlavního města co chvíli přiváženi další a další nemocní, aby se za zvuku líbivé melodie stali kořistí dravých dračích ptáků – pteronů. Pištci ve svých strážních věžích ve dne v noci hlídají města a svolávají ptáky k lidské hostině. Na prostranství tak čekají ženy, muži, i děti na to, až budou sežráni zaživa. Lék na nemoc chrání obrovití, nejen člověku, nebezpeční hadi žijící v pralesním moři, do nějž je to z Města jen kousek.

Pouze málokdy se stane, že by se had přiblížil až k lidskému sídlu, ale když k tomu dojde, dokáže taková návštěva narušit nejenom noční klid. Když se mezi nemocnými objeví sestra jednoho z Pištců, musí se nutně stát něco, co změní životy všech lidí. Stopa Naji – obrovitého hada, je ještě čerstvá a přímo láká k pronásledování. Pralesní moře – zdánlivě nekonečná studnice smrtících překvapení, neskrývá jen jedno tajemství. Dva potomci dávných kolonistů posádky "Zlaté laně" (pištec Marek a sestra jedné z malomocných Jolana), se vydávají na cestu, aniž si uvědomují, do čeho se to vlastně pouští.

* Jaroslav Mostecký opět ukázal, že umí čtenáře zaujmout a vytvořit spojitý a uvěřitelný svět s vlastní mytologií, historií a tajemstvími. Čtenář neznalý příběhů o Pištcích se tak musí oddat proudu vyprávění a přijímat autorovu vůli, obdivovat se plastickým vizím prostředí, přivírat oči při četbě brutálních soubojů s tvory uprostřed nebezpečné džungle a stejně tak je rozšiřovat úžasem nad podivným mixem technologií upadající civilizace původních kolonistů (souboje balónů se vzducholoděmi jsou úžasné). Přes všechny klady by knize slušelo mírné zeštíhlení a lepší kompozice některých příliš naivních dialogů. Závěr však patří k těm, na něž se nezapomíná.

Vy, kdo jste tuto knihu již přečetli jistě tušíte, že ne všechno bylo napsáno a prozrazeno. Musím říct, že na mne tento příběh dost zapůsobil. A právě z toho důvodu nebudu obsáhle rozpitvávat to, co vám radím si přečíst.

* Text byl redakčně upraven a obohacen.

Pištec na bráně k západu
Mostecký, Jaroslav