RECENZE: Jana Rečková, Pohřbeni na Soldafaru

9.6.2008 0:05

Pohřbeni na Soldafaru Jana Rečková 1TOPlistV roce 2000 získala Jana Rečková cenu O nejlepší fantasy za čtyři na sebe navazující příběhy. Ty teď vycházejí knižně ve dvou útlých svazcích. Žánr meče a magie využila autorka k vyprávění o pestrých osudech dvou přátel, obávaných bojovníků. Z bývalých vojáků, později lupičů a také vězňů se stávají ochránci nové naděje. Byli vybráni, aby po strastiplné cestě doprovodili novou představenou do nejvýznamnějšího kláštera v těžce rozvrácené zemi, mladičkou Matku. Mír v království je zachráněn, ale oni při svém úkolu zemřou. Jak se však ukáže, jejich smrt není konečná, kouzelná formule zaručuje, že mohou být v klíčových okamžicích znovu povoláni k životu. Jejich čas na zemi je ovšem přísně vymezen novým posláním, a pak opět neúprosně končí.

Pohřbeni na Soldafaru Jana Rečková 2Čtyři příběhy spojené motivem znovu a znovu ožívajících bojovníků jsou dobrou ukázkou talentu autorky. Lehce načrtnutá a přitom přesvědčivá charakteristika postav, i těch podružných, svižné dialogy; bez zbytečného psychologizování – třeba pomocí nepřímé řeči – dokáže Rečková přiblížit čtenáři nelehký a netypický osud dvou ústředních hrdinů. I když opakované zmrtvýchvstání znamená jistou ztrátu působivosti a moment překvapení se vytrácí (což se mimo jiné podílí na tom, že druhá část je méně sevřená a přesvědčivá), má vypravování švih a předkládá vše, co si srdce příznivce fantasy může přát: zajímavé hrdiny, bezpočet osobních soubojů i tažení celých armád, překvapivá kouzla i záludné léčky, náhlá vzplanutí i lásku až za hrob. A samozřejmě boj dobra se zlem, kteréžto absolutní veličiny v lidském světě nelze vždy tak lehce rozeznat.

Ovšem Jana Rečková zdaleka nepíše jen klasickou fantasy, její záběr je překvapivě široký, od sci-fi až po horor; rovněž počet dosud vydaných děl je úctyhodný. Má dar skutečné fantazie, přichází s neotřelými nápady, nebojí se experimentovat, ukazovat svět za nejbližším rohem naší reality. To všechno není na české scéně zrovna běžné. Autorka v jednom rozhovoru řekla, že touží občas po nějaké té vlnce na hladině našeho sci-fi rybníku. A čeřit vodu se jí daří. Díky za to.

Hodnocení: 80%.

Pohřbeni na Soldafaru I a II
Rečková, Jana