RECENZE: Jan Svěrák, Kuky se vrací

22.7.2010 0:05

TOPlist"Představte si, že jste malí, ztratíte se v lese a v hlavě máte piliny..."

Takový je Kuky, malý látkový medvěd plněný pilinami, opraný a ohmataný několika generacemi dětí. Medvěd, který dosud žil v klidu na poličce a navečer usínal v náručí svého majitele Ondry, a hlavně medvěd, který má problém. Drží se v něm totiž prach, což není pro astmatika Ondru to pravé ořechové, a tak ho starostlivá Ondrova máma jednou vezme a vyhodí. Jenže Kuky má, ať už v Ondrově fantasii nebo doopravdy, srdce na pravém místě a ví, že by Ondrovi chyběl. Proto se přestane válet na skládce a vyrazí domů. Bohužel tím poruší nejdůležitější pravidlo skládky: "Za plot se nesmí!” A tak má na problémy zaděláno.

Kdo viděl film, a troufnu si říct, že to je také cílová skupina čtenářů téhle knihy, ví, jak bude příběh pokračovat, ba i jak dopadne. Kniha je totiž naprosto přesným přepisem filmu až na cca 1 stranu v poslední třetině. Někdy bohužel, někdy bohudík. Některé pasáže jsou mírně kostrbaté a některé naprosto geniální - svěrákovský humor prostě funguje, stejně jako ve filmu. Je to ten geniální styl humoru, který známe z filmů Zdeňka Svěráka a který s úplnou samozřejmostí přebral syn Jan. Humor určený pro všechny věkové vrstvy. Právě to je také důvod, proč nevadí, že víte, jak to dopadne, nečtete to kvůli konci, ale celému obsahu.

To je koneckonců největší deviza Kukyho v knize. Může ho číst téměř kdokoli a bude se bavit. Starší sourozenec mladšímu, jejich rodiče i prarodiče, každý ve věku od 3 do 99 let si v Kukym najde něco, co ho zaujme a pobaví. Je to přesně tak, jak to říká Zdeněk Svěrák v traileru filmu: "Pojďte se s námi vrátit do dětství, teda děti ne, ty se nemají kam vracet, ty už tam jsou.”

Další ohromné plus téhle knihy (které jsem zprvu považoval dokonce za minus) vidím v tom, že se na rozdíl od spousty jiných nespokojili tvůrci se snímky z filmu, a tak je Kuky v knižní podobě nádherně ilustrovaný. A to jak dvanácti velkými celostránkovými ilustracemi, tak spoustou menších titěrných, které se prohání mezi textem. Tím sice přijdeme o nádherné filmové loutky vypadající jako zkroucené kusy dřeva obalené bůhvíčím, ale dostaneme více než plnohodnotnou náhradu, která se ke knize prostě hodí víc. Ilustrace nás potkají také na vnitřní straně obálky. Vepředu je to mapa Kukyho světa (když nad tím tak přemýšlím, ta cesta, mapa, malý hrdina... vzpomněl jsem si při tom na Hobita) a vzadu ilustrace všech postav se jmény. Musím říct, že některé ty celostránkové bych jako plakáty do dětského pokoje bral všemi deseti.

Celkově dávám Kukymu v knižní formě palec nahoru. Za to, že dokázal nabídnout několik věcí navíc a tím ospravedlnil koupi i pro váhající, kteří viděli film. A taky za nadčasový příběh, který se bez ohledu na to, že film už bude dávno založený kdesi v archivu a bude se z něj tahat jednou za tři roky na vánoce, neztratí.

Přeji šťastnou cestu, Kuky, a ten lepší z konců...

Kuky se vrací
Svěrák, Jan