RECENZE: Jan Hlávka, Agent JFK 20: Odplata 2 - Vzpoura vyvolených

3.11.2009 0:05

JFK 20 Odplata 2 Vzpoura vyvolených 2 Jan HlávkaTOPlistPravda. Ukrytá pod nánosom prachu, špinou a krvou nevinných. Trpká a boľavá, krutá, ale nevyhnutná. Zvedavosť a túžba po poznaní poháňa ľudí vpred už od nepamäti.

Po návrate zo sveta večnej tmy trápia Johna neodbytné otázky. Relatívnosť dobra a zla sa mu ukazuje v celej svojej kráse a naraz nevie komu veriť. Agentúre, ktorej slúži v záujme dobra či Asenat, zmrzačenej ale nezlomenej čarodejnici, ktorá je presvedčená o vine Equilibri Ferrarius? Môže mať zbraň schopnú ničiť celé reality organizácia, ktorá ich má chrániť? Pri hľadaní odpovedí JFK namieri na seba a na priateľov, ktorí pri ňom stoja v dobrom aj v zlom zameriavacie kríže svojich zamestnávateľov a bezpečie už nenachádza ani v samotnej agentúre. Niet cesty späť, len tvrdo vpred.

Jan Hlávka sa pohral s čistotou ochrancov multiverza a nechal nás nahliadnuť do ich špinavej minulosti omylov a chybných krokov. Kostlivci sa vynárajú zo skrine a ten, kto je za všetko zodpovedný sa musí veru obracať aby ich nechal za zamknutými dverami. Naráža však na Johnovu tvrdohlavosť a nezdolnosť, s ktorou sa snaží zabrániť zbytočnému prelievaniu krvi nevinných v zničujúcej odplate. John Francis Kovář po kúskoch odhaľuje pravdu, ale každý ďalší krok je ťažší a hrozí, že príde o všetko.

Rýchlo sa odvíjajúci príbeh nie je tvorený len zbesilou akciou ako je tomu zvykom v niektorých oddychovejších dieloch. Čitateľovu pozornosť si autor zaručil spletitým a zaujímavým príbehom plným zvratov. Pri čítaní som sa párkrát zastavil a zamyslel a vďaka skrytým narážkam som neraz prišiel na to, čo sa neskôr stane. Nenazval by som to predvídateľnosťou deja, pretože ma Odplata niektorými objasneniami často priviedla do úžasu. Skôr je to chytrá výstavba príbehu, ktorá pozorného čitateľa len poteší. Pre potechu nášho ega autor rozhodil po celom príbehu hrsť odkazov na predošlé aj budúce misie agenta JFK a spojitosti s našim reálnym svetom. Napr. taká ekonomická kríza doľahla aj na všemocnú agentúru EF. Tempo nepoľavuje ani v závere, ktorý je správne akčný, vrhá na celú záležitosť svetlo a nezhadzuje precízne vystavaný príbeh nelogickosťami.

Čo ma ale zarazilo, je Postepilóg, ktorý však nenapísal Jan Hlávka. Niekoľko strán na mňa zapôsobilo zmätkom a pochybnosťami, ktoré mal zrejme vyvolať. K predošlému príbehu mi nesedia a vyvolávajú dojem „ohýbania faktov“. V tom prípade si nemôžeme byť ničím istí. Zrejme nebudem jediný, kto bude pri druhom čítaní Odplaty Postepilóg s pokojom ignorovať.

Možno to z predošlých riadkov tak necítite, ale podľa môjho názoru Jan Hlávka stvoril zatiaľ najlepší príbeh tejto série. Akčný, pútavý, prekvapujúci a k mojej spokojnosti dotiahnutý do uspokojivého konca. Potešil by som sa, ak by som sa v budúcnosti stretol s jeho menom na obálke ďalšej knihy. A je jedno, či to bude diel JFK alebo príbeh z vlastného sveta. Hlávka je schopný spisovateľ a ak kvality jeho diel nepoľavia, stane sa hviezdou českej fantastiky. Pre mňa osobne ňou už je.

Agent JFK 20: Odplata 2 - Vzpoura vyvolených (recenze na JFK 19, ukázka z JFK 19, recenze JFK 20)
Hlávka, Jan

Nakladatel: Triton, E.F.