19.4.2024 | Svátek má Rostislav

RECENZE: J. K. Rowlingová, Bajky barda Beedleho

13.2.2009 0:05

Bajky barda Beedleho J. K. RowlingováTOPlistPět bajek barda Beedleho, zachovaných v runách psaném originále, přečetla a do moderní angličtiny upravila Hermiona Grangerová - aspoň tak praví titulní list. Úvod sepsala - pro změnu - JKR osobně, aby vysvětlila, že pět krátkých bajek, které svým rozsahem patří nejspíš do kategorie mikropovídky, jsou nataženy na několikanásobek poznámkami slovutného profesora Albuse Percivala Wulfrica Briana Brumbála, nositele Merlinova řádu první třídy, ředitele Školy čar a kouzel v Bradavicích, Nejhlavnějšího hlavouna Mezinárodního sdružení kouzelníků a nejvyššího mága Starostolce (uf, to jsem se při přepisování této litanie zapotil!). A tyto poznámky jsou ještě opatřeny podčárníky, kterými JKR osvětluje mudlům některá fakta zmiňované v příbězích (1).

Samotné bajky barda Beedleho jsou příjemné krátké příběhy, parafrázující staré kapesní příběhy - spíše arabské, než ezopské, a proto jsou samozřejmě prvoplánové. Zcela zřetelně jsou určeny spíše dorůstajícím než odrůstajícím čtenářům základní sedmice knih o Jindrovi Hrnčířovi, a tento dojem je ještě posílen Brumbálovými poznámkami. Ty jednak opakují morální ponaučení obsažené v bajce, jednak tu Albus B. připomíná některé rozdíly mezi mudlovským a kouzelnickým vnímáním světa a také v bajkách odhaluje některé pověry, spojené s kouzly a hranicemi jejich schopností.

Vysvětlovací aparát tak knihu posouvá do specifické polohy - pokud jste fanoušci HP nebo chcete vašeho podrostence zaujmout nebo odměnit, určitě po této knize sáhnete. Pro ostatní zájmové skupiny bajky význam nemají, vysvětlující aparát je pro dospělejší čtenáře spíše balastním materiálem. Přitom bajky samotné, přestože kolísají od dětské po téměř dospělou úroveň, jsou psané velmi zručně a stylem odpovídajícím jejich formě. Fontána příznivé sudby je nápaditým příběhem, který je z celé pětice zřetelně nejlepší, naproti tomu Čaroděj a skákající hrnec je okatě zaměřen na nejmladší čtenáře a je psán ala these.

JKR touto knihou podporuje nadaci CLHG, jejímž posláním je zlepšovat život dětí vychovávaných v ústavech (určitě si vzpomenete na bouři, kterou JKR vyvolala okolo těch českých - „pasťáků“), což je chvályhodné, na kvalitě knihy to ovšem nic nemění. V tiráži najdete informaci, že je určena pro čtenáře od 9 let, horní hranici bych z těch devíti posunul tak na dvanáct.

Hodnocení: 40%.

J. K. Rowlingová: Bajky barda Beedleho (The Tales of Beedle the Bard)
překlad: Pavel Medek
ilustrace: J. K. Rowlingová
Albatros, 2008
124 stran, 249 Kč, vázané
ISBN 978-80-00-02284-0

(1) tím asi nejdůležitějším faktem, neb několikrát opakovaným, je připomínka, že bytosti citované v bajkách jsou popsány v knize Fantastická zvířata a kde je najít - bohužel mám slabou paměť a tak si na jméno autorky tohoto spisu a důvod, proč tu je citován, nemohu vzpomenout...