28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: J. K. Rowling, Harry Potter a princ dvojí krve

11.1.2006

Harry Potter a princ dvojí krve

Jindra Hrnčíř znovu zasahuje

Šestý, a jak pevně doufám předposlední, díl kultovní ságy o mladém čarodějném gerojovi dorazil i do našeho rybníčku. Po aférce s „divokým“ internetovým překladem od fanů a nadšenců se vyskytnul oficiálně v knižním provedení od Albatrosu.

Pochopitelně to přišlo s obvyklou šaškárnou kolem zahájení prodeje o půlnoci kteréhosi konkrétního dne, na kterou se stejně mnohé super-, hyper- a jiné pytelmarkety vykašlaly a prodej zahájily, když jim TO přišlo na sklad. A pochopitelně za úplně jinou cenu, než původně doporučenou*, což jim nikdo zakázat nemůže a ve finále finanční úspora čtenáře jen potěší.

Ale nyní ke knize samotné. Když už jsem četl předchozí díly, nedalo mi to, a koupil si šestou knihu. No, knihu, spíše cihlu (rozměrově, váhou nikoliv - díky tisku na toaletní papír), tohle mají číst mimo jiné také děti, myslí se při tvorbě knih i na ně?

Autorka opět nezklamala, dle předpokladu a očekávání je šestý příběh zasazen do tradičního a již značně vyčpělého schématu Dursleyovi-průser-škola-famfrpál-akce-konec, ačkoli na úvod zařadila trochu politiky plus nějaké ty pletichy a Harryho překvapivě potkáme teprve až ve třetí kapitole. Pokud bych to vzal v procentech, tak by to vypadalo pro rozsah 5-5-70-10-5-5 a pro podstatu příběhu 1-2-5-90-2. Ano, skutečně se drtivá většina toho podstatného stane jen v pouhých 5% knihy, zbytek je jen vycpávka a vata. Vata dost mizerné kvality, prostě aby tam něco bylo, jinak řečeno, tohle je už psané jen a jen pro prachy a taky asi pro snadnější převedení na film, místy to má blíže ke scénáři než ke knize. Když si k tomu přičteme „oblíbené“ artefakty krmné fantasy, jako např. prsteny co mají jakési vlastnosti či poháry obdobných vlastností, docházíme k závěru, že to už není ono a vaří se z vody.

Tradičně je zde opět nový učitel obrany proti černé magii, tradičně se nevyhneme famfrpálu a problémům kolem sestavení nového družstva po odchodu starších a pokročilých, tradičně Harry bojuje s Dracem a tradičně je objektem zájmů nejen (tajných ?) ctitelek. Tradičně Harry obdivuje Brumbála, Ginny Harryho, Hagrid své příšerky, Ron lumpárny (společně s bratry) a Herminona učení.

Samotné odhalení totožnosti onoho tajemného prince dvojí krve z podtitulu knihy se stane jen tak mezi řečí, bez nějakého hlubšího vysvětlení, jen s opět předpokládanou vazbou na Voldemorta. A hlavní zápletka? Drsná, akční a pro někoho tragická, mimo jiné krátká. Knize však nelze upřít vtipné momenty a zábavu, ale je tak nějak o ničem, nepřináší nic nového a podstatného ani pro svět kouzelníků ani pro příběh samotný. Snad jen ty nesmělé doteky a pokusy o první políbení by mohly něco do budoucnosti naznačovat, že by konečně došlo k dlouho předpokládaným spojením a vytvoření nového téměř rodinného klanu mladých kouzelníků?

Jen tak na okraj, docela by mne zajímalo, zda autorka žije v jiném světě či je tak naivní nebo hloupá, že její sedmnáctiletá mládež zůstává téměř nepolíbená (o sexu nemluvě)? Chápu, že to čtou děti a tak neočekávám nějaké sexuální orgie, ale když právě tyhle děti považují ve třinácti své panenství za společenské znemožnění, mohla přeci jen trochu přitvrdit. A vůbec, když se na to podívám z pohledu této dnešní (docela drsné) reality a vývoje příběhu samotného, měla by sedmička být horor se silně erotickým podtextem, ale asi to nebude tak žhavé...

Překlad je čtivý a solidně zvládnutý, redakční práci v Albatrosu umí (aspoň něco). Jen se opět vedou debaty, zda překládat některé jména a názvy aby se jejich překlad ve finále, například nejčastěji propíraný horcrux -> viteál (stejně jako v předchozích dílech, třeba přeložení Luny na Lenku), nesetkal se zrovna pozitivními reakcemi. Za tragickou však považuji obálku, kdyby na tom nepsali Harry Potter, neštěkne po té mazanici ani pes.

Celkově šestý Potter zklamal. Jednoznačně nejslabší kus ze všech zatím vydaných. Na druhou stranu však díky alespoň za takové „knihy“. Tento kult, který se kolem Pottera vytvořil, přitáhl zpět ke knize mnohé, kterým se jejich kulturní obzory smrskly na video a počítačové hry, i když u některých to je spíše dáno neochotou čekat až to někdo někdy natočí.

Šestý potrat, pardon Potter, vyprovokoval také zuřivé debaty (a to nejen na internetu) o finále celé série. Jen namátkou pár témat: vezme si Harry Ginny nebo Hermionu? přežije to vůbec? s kým se spáří Ron? a není nakonec hlavní postavou Snape? a je vůbec Potter skutečně ten z věštby? není to třeba Longbottom? Vskutku zábavné, co na to sázkové kanceláře? A co autorka, která si udělala bombastickou reklamu už před léty, když oznámila, že má poslední kapitolu napsanou a zavřenou v trezoru, nebude ji přepisovat? Musí to mít happy-end?

Nechme se překvapit, snad to trápení budeme mít už brzy za sebou.

* co se týká ceny, zde Albatros vyloženě propadl na celé čáře jako nakladatelství pro děti a mládež. Nechali si zjevně nadiktovat cenu od velkých obchodních řetězců, které požadují marži cca 60% a tak nasadili cenu na 450,- Kč, aby to tihle vykukové mohli prodávat „s velkou slevou“ za cca 290-350,-Kč, Fuckt hnus. Nehledě k tomu, že se běžným knihkupcům ani nevyplatí knihu nakoupit v distribuci a dále prodávat (nakonec - je pro ně výhodnější nakoupit právě v řetězci a pak prodávat s daleko vyšším ziskem než by měli od distributora). Fakt divné.

A k ceně ještě jedno srovnání: ve stejnou dobu vyšel Sapkowski - Boží bojovníci (druhý díl trilogie). Cena 289 Kč a podobný rozsah, ale nabito kvalitním dějem, zábavou a akcí. V tomto srovnání vychází Princ dvojí krve jako hodně drahý toaletní papír. Při daném rozsahu a (jak předpokládám) velkém nákladu si dovoluji odhadnout reálnou cenu maximálně do 300 Kč (a i tak by si nakladatel pěkně namastil kapsu).

Autor: J. K. Rowling
Název: Harry Potter a princ dvojí krve (Harry Potter - Half-blood Prince)
Překladatel: Pavel Medek