RECENZE: J. C. Grimwood, neoAddix

21.5.2007

neoAddix Courtenay GrimwoodTOPlistPost-kyberpunk hlásí příchod! Samozřejmě, on už nějakou dobu v literárním světě SF existuje, ale román britského autora Jona Courtenaye Grimwooda z r. 1997 neoAddix se k nám dostal právě nyní. Ten neobvyklý název označuje laboratoř, firmu, ale hlavně gang v japonském přístavu Edo. Hlavní děj se však odehrává v císařské Paříži, v alternativní budoucnosti, o kterou se zasloužilo vítězství Napoleona III. Pracuje zde tajná Třetí sekce a ještě utajenější Bonapartův Institut. Za nitky ovšem tahá i jakuza, Triáda a jedna velká neznámá – Kníže, zdánlivě bezvýznamný aristokrat, ukrývající se se svou vnučkou ve zchátralém paláci historického jádra Paříže. A oč těmto hráčům jde? V banku je nesmrtelnost.

neoAddix je první kniha z volně řazeného souboru čtyř románů a je v ní hodně odkazů na Williama Gibsona, především na jeho Neuromancera a některé povídky. Rozhodující postava ve hře novinář Alex Gibson(!) nosí v hlavě zablokované informace, ke kterým se soupeřící strany snaží dostat (což je základ Gibsonovy povídky Johnny Mnemonic). Čím se tedy Grimwood liší? Především neobvyklým sepětím kyberpunku s hororem a thrillerem. Budoucnost ovšem obsahuje i důležité kódy naší současnosti, vždyť ve středu dění jsou ambiciózní prokurátorka a investigativní reportér hlavního vysílání. Tento „hrdina naší doby“, obtloustlý, upocený chlapík se nakonec neuronovými změnami stává jakýmsi nadčlověkem. A ještě něčím se Grimwood odlišuje, chybí ta naprostá vážnost, ona „zběsilost v srdci“, se kterou Gibson svého Neuromancera napsal. Grimwood si občas dovolí vtípek, ušklíbnutí.

Drogy, tělesná vylepšení, bestiální vraždy na břehu noční Seiny, teroristé, kvantově řízená UI, která trpí ztrátou paměti, hermetismus, černá mše…Vlastně je těch ingrediencí příliš, celkový obraz se pod jejich váhou místy tříští. Nemluvě o tom, že například fascinace značkovým zbožím vede až k parodii, sdělení „Clare se otočila na podpatku od Gucciho“ působí spíš směšně než zajímavě (u Gibsona tohle uhranutí značkovou technologií a oblečením ještě funguje, tady není občas jasné, jestli si autor dělá legraci nebo jde o kouzlo nechtěného). Rovněž explicitní popisy sexuálního konání někdy připomínají pubertální vtipy. Ale to všechno vůbec neznamená, že kniha není zajímavá, napínavá a čtivá. Naopak, jsem velice ráda, že kyberpunku – byť v pozměněné podobě - neodzvonilo (ať už ten současný nazveme post-kyberpunk, neokyberpunk či nějak jinak) a zdá se, že se mu i na prahu nového tisíciletí daří. A co se Grimwooda týče, dle doslovu si teprve jeho další romány vydobyly širší mezinárodní uznání. Autorovo vyzrávání můžeme sledovat i my, překlady se už připravují.

hodnocení: *** ½

Výše uvedený text najdete v červnové Ikarii.

neoAddix