RECENZE: Ivo Fencl a Ondřej Neff, Královská zábava

8.9.2010 0:05

Dnes vám www.sarden.cz nabídne recenzi Neffova přepracování Nového hraběte Monte Christa. Informace ze světa komiksu, zejména pak o tom, že i Čech vyhrál Formuli 1 v Monze. Istrozin vydal ženské dvojčíslo. A v neposlední řadě také 23. pokračování seriálu Počátky Zlatého věku science fiction...

TOPlistPodívejte, já sci-fi začal psát z blbého pocitu, že nejsem ani pořádný novinář, ani dobrý fotograf. A přece ještě jinak… Abyste si dokázal sednout a napsat sci-fi, na to v sobě musíte mít ono okouzlení z chlapeckých let, o kterém jsme už mluvili, a určité dětinství, protože ten žánr je samozřejmě v jistém slova smyslu i hodně dětinská záležitost. (str. 50)

Ivo Fencl, narozený roku 1964 v Plzni, patří k mimořádně aktivním literárním publicistům, charakteristická je pro něj hra s různými známými i méně známými díly. Jeho publicistická činnost je bohatá, stěží bychom nalezli významnější české tištěné či elektronické periodikum nebo literární noviny, ve kterých nikdy nic neuveřejnil. V prózách se věnuje současným společenským tématům, obvykle v podobě příběhů s tajemstvím.

V roce 1993 debutoval v Rodokapsu č. 20 povídkou Kletba. Obdržel Cenu Plže za esejistiku, druhá místa v soutěžích Knižního klubu a Literární akademie Josefa Škvoreckého, 1. místo v soutěži Všude dobře, tak co doma a Cenu Bohumila Polana.

Je autorem knih Ranní sny (edice Tvary, Tvar, Praha 1998), Smí zůstat, Kynžvart (Perseus, Plzeň 2001), Kalendář plzeňský 2004 (Fraus, Plzeň 2003), Norman Bates kontra Fantomas (Pro libris, Plzeň 2006), Smíš zůstat mrtev (Nava, Plzeň 2006), Zabiju Putina v Karlových Varech (tamtéž 2007), Američan zemře v Brdech (tamtéž 2008).

Věřím, že Ondřeje Neffa a zejména jeho dílo není třeba čtenářům Sardenu představovat, přesto alespoň krátké shrnutí. PhDr. Ondřej Neff se narodil v roce 1945 v Praze. Je to český spisovateů science fiction a novinář, vydavatel internetových deníků Neviditelný pes a DigiNeff.

V roce 1969 vystudoval fakultu sociálních věd a publicistiky Univerzity karlovy v Praze a rok nato získal titul PhDr. Od 70. let minulého století vystřídal mnohá zaměstnání. Pracoval v propagaci nakladatelství Albatros i obchodného domu Kotva , později se stal fotografem v Ústředí lidové umělecké výroby. Vystřídal i několik postů redaktora: v Mladé frontě , v týdeníku Svazu českých spisovatelů Kmen , v Ikarii byl šéfredaktorem a než odešel nadobro na volnou nohu, byl redaktorem deníku Mladá fronta DNES.

Kniha Královská zábava je vlastně řadou interview, které Ondřej Neff poskytl Ivo Fenclovi. A s publikovanými rozhovory bývá potíž. Čtenář často už někde při třetí otázce ztrácí pozornost, nejsou-li kladené otázky skutečně zajímavé, až se aktivní vnímání textu úplně vytratí. Z tohoto důvodu jsem byla na tuto neobvyklou knihu stejnou měrou zvědavá, jako jsem se jí obávala. Nu což, říkala jsem si, v nejhorším ji budu číst po kouskách, nešlo-li by to klasicky.

Krátce po začtení byly okamžitě zjevné, že opravdu záleží na tom, kdo se ptá, nejenom na tom, kdo odpovídá. A tak Královská zábava není ani tak řadou rozhovorů, jako spíše koncertem pro dva virtuozy. Neshodnou se vždy na jedné melodii, přesto jsou natolik zkušení, že i odlišné party dokážou hrát libozvučně, s určitým souzvukem, a navzájem se vhodně doplňovat. Velký podíl na čtivosti a atraktivitě má také naprostá uvolněnost a upřímnost dotazovaného. Ačkoliv od osobnosti formátu pana Neffa neočekává čtenář jistě nic menšího, místy je zejména ona upřímnost až obdivuhodná.

Ovšem jde-li o koncert, konzumenta spíše zajímá, jakou strunu v něm rozezní, než v jaké stupnici je hrán. Je tedy potřeba říci, že není opominut snad žádný aspekt soukromého ani veřejného života pana Neffa. Ivo Fencl se zajímá o všechno, do všeho dovedně šťourá svým pomyslným smyčcem, obzvláště do tvorby Ondřeje Neffa, což není překvapení. Ale najdou se i nápěvy o specificích české povahy, o dětství a manželství rodičů, i těch Ondřejových. Oba aktéři neopominou ani politiku a současnou civilizaci, subžánry fantastiky i komiks. Velkým motivem jsou také počítače a internet, sem tam se ozvou drobné melodie osobností panu Neffovi blízkých, jako například Ludvíka Součka či Josefa Nesvadby.

Královská zábava je knihou velice specifickou a dalo by se říci poměrně úzce zaměřenou. Jistě udělá radost každému, kdo se dlouhodobě zajímá o život a dílo Ondřeje Neffa, potažmo Ivo Fencla (i když ten je samozřejmě z principu tazatele upozaděn). Studnicí zajímavých informací je pak samozřejmě také pro ty, kteří sledují českou fantastickou scénu. Jistě však lze tento počin doporučit i čtenářům, kteří by si prostě a jednoduše jen rádi vyslechli souzvuk i kontrapunkt dvou inteligentních a moudrých pánů, jejichž pohled na život, vesmír a vůbec je velmi inspirativní.

Zdroje životopisných dat:

Královská zábava/Fencl, Ivo-Neff, Ondřej
Nakladatel: