RECENZE: Ivan Mackerle, Cesty za příšerami a dobrodružstvím

18.4.2006

Cesty za příšeramiSnad každý z nás v sobě uchovává střípky dětské touhy po neznámu a dobrodružství, bohužel však ne každému, se podaří podobné zážitky, které vymýšlela dětská fantazie, prožít na vlastní kůži. Většina z toho se povedla profesionálnímu českému záhadologovi Ivanovi Mackerlemu (* 1942-), který už pěkných pár desetiletí cestuje po světě a pátrá po podivných tvorech, strašidelných místech a nevysvětlitelných úkazech. Pod záštitou nakladatelství Motto mu vyšla poutavá kniha, která v nás vyvolá příjemnou nostalgii při vzpomínkách na velkolepé knihy E. Dännikena.

Stručným úvodem nás cestovatel seznámí se svým splněným snem, spolupracovníky a kamarády, jako i s technickými problémy, které mohou předcházet výpravám, aby nás pak uvedl do tajůplného světa mystérií a příšer, jehož hranice jsou doslova za humny. Setkáme se s provařeným smrtícím červem olgojem chorchojem, plachým divokým člověkem Almasem - reliktem nebo slepou vývojovou větví? Odkryjeme roušku legend o tajemné podzemní říši Aghartě, zjistíme něco o alpském ještěrovi a mnoha dalších ne úplně známých stvůrách a ztracených civilizacích. S prstem na mapě, kukadlama na stránkách a zatajeným dechem navštívíme Gobi, Tibet, Madagaskar či poslední kontinent Austrálii a tichomořskou Mikronésii.

Pan Mackerle se projevil jako zručný vypravěč a nejvhodnějším způsobem pohlcuje čtenářovu představivost. V každé kapitole nás seznámí s dostupnými fakty a svědectvími o dané záhadě, teprve potom začne vyprávět své zážitky z pátrání, které čas od času obohatí nějakou další perličkou z bohatého osobního rejstříku. Obrazový doprovod a barevná fotografická dokumentace celý zážitek pouze umocňují.

Přestože autor osobně nepotkal žádného děsivého neznámého tvora, zůstalo mu mnoho neuvěřitelných příběhů a společně se čtenářem také místa pro spekulace nebo snění. Občas je určite vhodné si uvědomit, že my, takzvaní páni tvorstva, ještě nevíme o spletitosti a bohatosti naší planety všechno a stále nám zbývá mnoho bílých míst na pozemském glóbu, kde se dají hledat dobrodružství.

Lidé jako pan Mackerle nebo Dänniken nám pomáhájí prožívat neskutečná dobrodružství v šedi obyčejných dnů. Škoda jen, že díky svým každodenním rutinám zapomínáme na své sny, proto by podobná kniha neměla chybět v žádné knihovně, nostalgie může být občas krásná...

název: Cesty za příšerami a dobrodružstvím
autor: Ivan Mackerle
Rok vydání: 2005