28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: Ian R. Macleod, Dům bouří

15.9.2009 0:05

Dům bouří Ian R. MacLeodTOPlistPříběh Domu bouří volně navazuje na Světlověk, odehrává se ve viktoriánském světě, který byl pozměněn (možná k lepšímu, možná ne) objevem magické substance éteru, díky němuž se spousta věcí stala jednoduchými. Ale když se éter zmocnil lidí, kteří s ním zacházeli, proměnil je, vyřadil ze společnosti. Napětí ve společnosti roste, ač britské ostrovy nejsou z největších, dokáží se polarizovat na konzervativní bohatý Východ, shromažďující peníze a moc, a volnomyšlenkářský Západ, brojící proti clům, daním a podobným nešvarům. Postupně poznáváme obě dvě strany konfliktu a lidi, kteří jsou v tom všem více než namočeni.

Inventurník by si poznamenal: dvě love story, tři vraždy, jedna válka. Autor do Velké Británie vsunul a v koncentrované podobě zopakoval konflikt, který z naší historie dobře známe, totiž osvobozovací boj amerických kolonií proti metropoli. Válka, kterou v Domě bouří potkáváme, je však výrazně vražednější a nelítostnější, než (historici mi prominou) víceméně pošťuchování mezi britskými a americkými armádami.

Příběh Domu bouří je mnohovrstevný, nemá příliš smysl vyjmenovávat jednotlivé motivy, které autor propojil do velké jednoty. Vedle vlastního nápadu s éterem a dalšími udělátky tu jsou mnohé dějotvorné momenty, ale také velmi koloraturní detaily, některé připomínající zdobné krajkoví, jiné zase tvořící více než funkční složky příběhu. Vůbec to není happyend, nenajdete tu ani schémata, ani klišé. Vedle své fantastické složky to je příběh o hledání smyslu života. Všechny hlavní postavy - Tom, Alice, Ralph, Marion i Klade - po něčem touží, něco hledají, a čtenář může uvažovat o tom, zda jeho a jejich životní cíle mají něco společného a zda jejich naplnění má význam pouze pro ně samotné či zda z toho budou mít radost i lidé okolo nich.

Jakkoliv je Dům bouří plný akce, intrik, tajemství a záhad, je to ve své podstatě příběh o lidství. Netradiční kulisy umožňují sestavit tento příběh velmi netradičně, dávat důraz na to, co by v našem světě bylo nepříliš výrazné, a vyhnout se pastem a pastičkám, které čekají na nás samotné. Přináší silný a nezapomenutelný zážitek, je to mistrovské dílo řady New Weird.

Hodnocení: 80 %.

Dům bouří (recenze Davida P. Stefanovče)
/The House of Storms/