RECENZE: Ian C. Esslemont, Noc nožů – příběh z Malazské říše

19.3.2009 0:05

Noc nožů Příběh Malazské říše Ian EsslemontTOPlistJaký je můj vztah k příběhům z Malazské knihy padlých od Stevena Eriksona? Zatím poslední česky vydaný díl této obsáhlé fantasy ságy - Lovci kostí (Talpress 2008), jsem si radostně zakoupil, stejně jako předchozích pět, ihned poté, co se objevil na pultech knihkupectví a opět jsem nebyl zklamán. Co víc, zvědavost a nedočkavost mne dohnaly k tomu, že jsem takřka okamžitě po dočtení pořídil i díl následující - Reaper’s Gale (Bantam Books 2007), a dokázal jsem se dotyčnou 1200 stránek tlustou fošnou pročíst v originále. A nyní se pomalu chystám objednat si i díl další – Toll the Hounds (Bantam Books 2008). Neřekl bych, že jsem úplně nekritický fanoušek, na to asi nemám povahu, ale zmíněná řada knih patří určitě mezi moje nejoblíbenější.

Vzhledem k výše uvedeným řádkům jsem k Noci nožů přistupoval s jistou dávkou opatrnosti. Kniha se sice již na obalu hlásí k zavedené sérii, ale zcela neznámé jméno autora i podezřele „anorektický“ vzhled svazku, který má jen zhruba čtvrtinu stránek oproti knihám pana Eriksona, mne vedly k spíše pochybovačným úvahám typu – „To bude asi nějaký Batmanův Robin!“.

Nakonec jsem se přesvědčil (díky vydavateli, osobě překladatelky a úvodu, který napsal Steven Erikson a který jsem si přečetl ještě před otevřením peněženky), že do knihy investuji. A potom již jen narůstalo moje uspokojení nad dobrou volbou.

Ian Cameron Esslemont je dlouholetým kamarádem Stevena Eriksona a Noc nožů je jeho prvním knižním příspěvkem do světa Malazské říše, jehož je spolutvůrcem.

Doposud vydané příběhy z Malazské knihy padlých se vyznačují tím, že se odehrávají na různých kontinentech i v různých epochách, a mnohdy spolu souvisí až v třetím či čtvrtém plánu – některé postavy a entity se ovšem dějem vinou jako ona pověstná červená nit. Mezi nejvlivnější, a co se týče pohnutek konání i nejzáhadnější, rozhodně patří dvojice ascendentů (rozuměj – nových bohů) Stínupán a Kotilion. Stínupán je bývalým císařem Malazské říše a okolnosti, které vedly k jeho ascendenci ve vládce Říše stínu a současně k instalaci současné císařovny Laseen na trůn, jsou v jednotlivých knihách zmiňovány jen v náznacích. Noc nožů vnáší do dané problematiky vcelku jasno.

Příběh se odehrává na ostrově Malaz v době, kdy Stínupán ještě nosil své původní jméno Kellanved a byl císařem celé říše. Děj je koncentrován v podstatě do jednoho dne, respektive noci Stínového měsíce, do chvíle, kdy se prolíná běžná realita se světem Stínu. Jako pozadí hlavní dějové linie můžeme sledovat boj původní magie ostrova, tu reprezentují místní kouzelníci, s nezemskou entitou představovanou strašlivými Bouřnými jezdci, kteří se již po mnohou let snaží svou mrazivou a nepochopitelnou silou dobýt celý Malaz. Současně na ostrově začíná eskalovat boj o nadvládu nad říšemi – císařstvím i Říší stínu. Události jsou sledovány zejména očima válečného veterána Kalena, bývalého elitního vojáka, a místní dívky Kisky. Zcela v duchu „velkých“ knih malazské série jen málokterá z postav je tím, kým se zdála být na začátku, v rychlém sledu se před očima míhají potyčky mezi vrahy z organizace Spárů a vojáky ze známé jednotky Paličů mostů následovány běsněním magických ohařů stínu v uličkách města Malaz. Magické souboje i setkání s nadpřirozenými bytostmi udržují čtenáře v napětí až do samotného konce. Do konce, který nejen uzavírá několik rozehraných zápletek a odpovídá na různé otázky z předchozích knih ale také, opět musím použít stejné klišé – v nejlepší tradici Malazské knihy mrtvých, chytlavě ponechává prostor pro další představivost.

Noc nožů je kvalitní a čtivou (zde musím také vyseknout poklonu překladu) fantasy, která by, podle mého názoru, bez problému samostatně obstála i bez příbuzenského vztahu s populárním cyklem. Pro fanoušky světa Malazu by to měl být povinný přírůstek do knihovny, pro mimožánrové čtenáře nebo pro ty, kteří se nechali zastrašit počtem stran a náročností četby příběhů z Malazské knihy padlých od Stevena Eriksona, by to mohl být příjemný způsob seznámení se s mimořádně zajímavou sérií knih.

Hodnocení: 85 %.

Noc nožů
/Night of Knives/