23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Hudba – DIO: Magica

2.4.2007

DIO MagicaTOPlistVesmírem putuje ledová koule, která se kdysi nazývala Požehnání a která byla mocnou, prosperující, planetou plnou života a magie. Toto je příběh z její historie, příběh Magiky.

Planeta Požehnání byla světem plným magie. Magie, která byla nejvyššími mágy užívána pro blaho všeho živého, magie, jejímž zdrojem byla Kniha Magica. Ve všeobecném souladu a radosti se ovšem našly i výjimky – vždyť „Kde dobro vzkvétá, tam zlo dokáže přežít.“

Síly zla využily toho, že pozornost strážců Magiky byla oslabena v průběhu tradičních oslav, a podnikly dlouho plánovaný totální útok na nepřipravené síly dobra a zmocnily se vlády nad planetou. Vedeny padlým knězem Shadowcastem začaly připravovat cestu zkázy, na jejímž konci by se měl na zemi manifestovat pekelný vévoda Astoroth. Na povrchu světa se zhmotnily stvůry a příšery, které terorizovaly obyvatelstvo a všichni obyvatelé, kteří se nechtěli podrobit, byli postupně proměňováni v kamenné sochy a jejich duše byly přemístěny do Mimosvěta, kde čekaly na své zužitkování jako energie potřebná pro udržení Požehnání pod nadvládou černé magie.

Jedinou nadějí zůstal bájný hrdina Eriel, který býval neporazitelným šampionem dobra, nyní však žije v ústraní. Za pomoci zbývajících kouzel, dříve než byl silami zla spoután a uvržen do Mimosvěta, si dokázal do paměti uložit mocné kouzlo Obnovení, které ovšem pro získání plné síly vyžaduje 3 dny času před vyslovením příslušné magické formule. Likvidace lidských duší ovšem v Mimosvětě probíhala v závratném tempu a Erielova duše měla rychle posloužit jako důkaz definitivního vítězství zla na Požehnání. Ve své poslední chvíli dokázal hrdina svěřit tajemství kouzla nadanému mladíkovi Challisovi, který poté, v okamžiku své vlastní popravy, vyřkl slova Obnovení... Moc Magiky a jejího kouzla v mžiku smetla temné síly z povrchu světa a oživila masy těch, kteří do té doby čekali na svůj osud v Mimosvětě. Challis, o kterém se později zjistilo, že byl dávno ztraceným Erielovým synem, se stal novým šampiónem Magiky a v budoucnosti vybojoval mnoho bitev proti zlu, které se nadále snažilo získat nadvládu nad planetou.

Dobro a zlo, bílá a černá magie, hrdina, jehož síly jsou vyčerpány, předává svou úlohu synovi, který dokáže za cenu velkých obětí zlo porazit – to vše jsou obvyklé atributy, neřkuli klišé, klasického fantastického příběhu. V daném případě textu, který má rozsah kratší povídky, není příliš literárně košatý a který vyznívá spíše jako stručný popis historických událostí...

... nejde ovšem o povídku, jde o děj koncepčního rockového alba skupiny DIO. Lídrem a hlavním autorem repertoáru tohoto uskupení je americký zpěvák Ronnie James Dio, heavymetalová legenda, který zpíval v Rainbow Ritchieho Blackmora i v Black Sabbath, a který pod vlastní značkou DIO s různými přestávkami natáčí desky již od roku 1983.

V dějinách rockové hudby bylo vytvořeno mnoho koncepčních projektů – od biblických až po sociální témata. Fantastika nachází své místo zejména v dílech interpretů různých odnoží heavy metalu, v poslední době zejména skandinávských. Alb, která v daném žánru vyprávějí konzistentní příběh ovšem zase tolik není. Magica navíc přináší několik výjimečných počinů. Součástí bookletu jsou nejen texty skladeb, které sledují děj naznačený v úvodních odstavcích, ale také souvislý text The Story of Magica, povídku o 2000 slovech. Jako bonusová stopa je na závěr alba přidáno dvacetiminutové, „autorské čtení“ Magica Story v podání autora. Koncepce hudební části desky navíc přináší originální včlenění scifi prvků do fantastického příběhu, protože v písních je děj vyprávěn z pohledu průzkumníků mimozemské civilizace, kteří na své pouti vesmírem narazili na zmrzlou planetu a v jejích útrobách objevují pozůstatky dávné historie Požehnání. K posluchači se tak dostává i vtipná a zajímavá, byť vcelku předvídatelná, pointa kontaktu technologie s dávnou magiií.

Hudebně se jedná o typické Diovo řadové album s vynikajícím zpěvem i instrumentálními výkony, které lze určitě doporučit i běžným fanouškům rockové hudby, neboť se nejedná o žádnou extrémní metalovou odnož. Je to hardrocková klasika od jednoho z tvůrců žánru, který si stále drží svou úroveň a nezklame.

V kuloárech (webových) se ozývají zprávy, že výhledově by mohlo dojít k natáčení pokračování pod názvem Magica II a III.

Dalmatin

DIO – Magica (Spitfire Records 2000)