RECENZE: Gabrielle Lord, Spiknutí 365 - Duben

25.6.2010 0:05

TOPlistPatnáctiletý Callum Ormond je na útěku kvůli podezření z násilných činů na své rodině. Pouze on a jeho nejbližší přítel Boges vědí, že se stal obětí spiknutí. Z několika mála indícií, které jsou jim známy, vědí, že musí vydržet unikat před gangstery celých 365 dní. Tolik ve zkratce k neobvyklému literárnímu projektu australské první dámy zločinu Gabrielle Lord, který po celém světě převzalo několik nakladatelů a každý měsíc uvolňují tisíce výtisků s mladíkovými dobrodružstvími.

Na konci Března, po divoké automobilové honičce, skončil Cal v potoce s řidičem Lachlanem, který bohužel ztratil vědomí nebýt Cala, utopil by se. Pronásledovatelé by ho nejspíše dostali, kdyby nezasáhl na pomoc přispěchavší policista. Na scénu vstupuje náhoda, když se mladý Ormond schová do kufru auta paní Melby Snipeové a zjistí, že existují dobří lidé. Brzy však zjistí, že se matka rozhodla nechat odpojit jeho sestru Gabču, ležící již tři měsíce v kómatu, od přístrojů a ulehčit ji od trápení. Callum směřující na venkov za vzdáleným strýcem Bertem se musí vrátit do města a zabránit v aktu "milosrdenství". Setkání s psychicky narušenou matkou je však pro něj šokem. Opět se objevuje Boges, Winter a Sligo a náš hrdina se v závěru měsíce opět ocitá v bezvýchodné situaci.

Stejný scénář každého dílu kupodivu neunavuje, neboť se autorka drží osvědčeného seriálového receptu. Odkrývání Záhady rodu Ormondů dávkuje v tak malém množství, že se nedá mluvit o rozkrývání pravdy. Ve hře je několik padoušských nepřátel v podobě gangstera Sliga a záhadné Oriany, přičemž celostátní pátrání Calovi hledání nikterak neulehčuje. Osvědčená ich forma odkrývá čtenáři veškerou motivaci hlavní postavy a pomáhá nám ji i pochopit. Život na ulici není žádná procházka růžovým sadem, a tak i příjemný jednohubkový rozsah knihy umožňuje zaznamenat pouze ty nejzajímavější zlomové okamžiky. Stejně jako předchozí části také Duben nabízí neuvěřitelně příjemnou a napínavou četbu, přičemž si čtenář s každou novou stránkou začne uvědomovat, že se dramaturgie honiček zlepšuje. Navíc se stále více seznamujeme se samotným Callumem, což nám pomůže prožívat četbu zase o něco více...

Ačkoliv se jedná o zábavnou literaturu pro mládež, mohu ji s klidným svědomím doporučit i dospělým, neboť jsou nám skrze sympatického hrdinu připomínány nezbytné morální hodnoty jako čest, odvaha a pravdomluvnost.

Spiknutí 365: Duben /Conspiracy 365: April/ (ukázka z Března, ukázka z Ledna, ukázka z 2. pokr. Únor, o autorce, recenze Pechyho, Zuzčina recenze Ledna, Pechyho recenze Únoru, ukázka z Dubna, recenze Března)
Lord, Gabrielle

Nakladatel: Fragment
Překladatel: Milena Hordinová