28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: Fiona McIntosh, Myrrenin dar - Převtělení, kniha první

4.9.2007 0:05

Myrrenin darTOPlistMyrrena, čarodějnice, umírá. Ale v okamžiku své smrti předává mladému Wylu Thirskovi dar. Wyl o tom ještě neví. A netuší, co tento dar je a co pro jeho budoucí život znamená. V čem mu pomůže a v čem mu uškodí. Věrný vazal svého krále, slíbil věrnost. Jenže nástupník je podrazák - asi lepší charakteristiku pro něj najít nejde. Wyl se pouští do své soukromé války s něčím, co je nad jeho síly. Prosperita království, láska ke krásné princezně, rodové pouto k sestře a celé své rodině, to vše se promíchává s Myrreniným darem a s její prosbou najít jejího otce.

Wyl se svým darem prochází různými prostředími a musí řešit nepředvídatelné situace. Mnohé se týkají přímo jeho, jiné s sebou přinesl jeho dar. Všechny jsou ale nepřehledné a komplikované. Navíc - díky Myrreninu daru - probíhají způsobem, na jaký nejsme tak úplně zvyklí. Ten dar - jak prozrazuje název série i upoutávka na zadní straně obálky, je Převtělení. Příběh by zřejmě byl složitý i bez Převtělení - ale autorka plně využila možností, které ji toto Převtělení dává, a své fantazii pustila uzdu až nekontrolovatelně. První kniha totiž končí dávno předtím, než Wyl splní aspoň jeden z úkolů, ke kterým se zavázal nebo které musí splnit.

Pravda, během nepříliš tenké knihy nepříliš malého formátu se toho stane hodně - a v podstatě všechno to jsou sice ucelené příběhy povídkového rázu, ale ve své podstatě jenom předehry k tomu, co Wyla doopravdy ještě čeká. Nezíská dívku svého srdce, jeho sestra zůstává v nebezpečí, království je stále v rukou nezvedeného syna, hrozba na severu trvá, Myrrenin otec se ještě ani na scénu nedostal. O pomstách, které by Wyl měl provést, ani příliš nemluvě.

Fiona McIntosh umí vyprávět, jedna dramatická chvilka střídá druhou, každý z dílčích příběhů je sám o sobě plnohodnotný. Pokud máte rádi ságodlouhá vyprávění, určitě budete spokojeni - stále se něco děje, stále se otevírají nové a nové linie příběhu, stále umírají hrdinové i ti druzí. A otevřené konce jednotlivých příběhů vlají na všechny strany jak fábory při spartakiádní skladbě malých dorostenek. Zatímco však v příběhu tato kniha slibuje víc, než splní, ve kvalitě vlastního textu dosahuje velmi dobré úrovně.

Fiona McIntosh: Myrrenin dar - Převtělení, kniha první (Myrren's Gift)
překlad: Kateřina Niklová
obálka: Jan Patrik Krásný