RECENZE: David Gaider, Volání (Dragon Age 2)

30.8.2010 0:05

Tento text naleznete i na www.sarden.cz, kde můžete bez registrace diskutovat a využívat mnoha dalších výhod.TOPlist

Už jsou to stovky let, které uplynuly od poslední nákazy, kdy temní zplozenci, v čele s jedním ze Starých bohů, vylezli z podzemních hlubokých cest a začali plenit a ničit. Je to tak dlouho, že téměř všichni lidé již zapomněli na nebezpečí, které jim hrozí. Ale Šedí strážci, bojovníci odnepaměti bojující proti těmto stvůrám, vědí své. Hrozba další nákazy se mílovým krokem přiblíží, když je Bregan, jeden z Šedých Strážců, zajat zplozenci. Bregan ví, kde se nachází Staří bohové, a pokud toto místo prozradí zplozencům, rozpoutá tím další nákazu. Jeho sestra Genevieve je odhodlána tomu zabránit a uspořádá malou záchrannou misi. Problém je v tom, že jen jeden člověk se vyzná v Hlubokých cestách natolik, aby bylo možné Bregana najít. Člověk, který už jednou v Hlubokých cestách byl. Marik, král Fereldenu… Marik tak musí opustit své království a opět se vydat do Hlubokých cest, na něž nemá zrovna nejlepší vzpomínky, protože bez něj nemá výprava šanci na úspěch.

Volání je po Ukradeném trůnu již druhým spisovatelským počinem Davida Gaidera, kterého hráči Dragon Age: Origins znají jako hlavního scénáristu odpovědného za velkou část herního příběhu. Je tedy někdo povolanější pro napsání knihy na motivy hry? Dobrá, nějaký ostřílený spisovatelský mazák s desítkami klasických fantasy na kontě by také nebyl k zahození, nicméně po dočtení Volání můžu říct jedno: volba Davida Gaidera nás určitě mrzet nemusí.

Volání je svým dějem mnohem blíž k hernímu příběhu než Ukradený trůn. Vystupují v něm některé klíčové postavy ze hry, dozvíme se taky hodně věcí o zplozencích, okolo kterých se celé Dragon Age: Origins vlastně točí. V podstatě by se dalo říci, že Volání je jakýmsi prologem k samotné hře. Každopádně svázanost románu a hry vůbec neznamená, že by kniha nebyla určena i pro ostatní fandy klasické fantasy, spíše naopak. Kdybych nevěděl, že se jedná o knihu na motivy hry, podle příběhu bych to vůbec nepoznal. Knihu si tak užijí hráči i čtenáři stejnou měrou. Pokud jste obojí, tím líp…

Není to jen větší návaznost na hru, čím se Volání odlišuje od Ukradeného trůnu. Spíše než o klasickou fantasy jde o starý dobrý akční nářez. Zapomeňte na nějaké epické bitvy, tady se dočkáte spíše jen "komorních" šarvátek. Krev tryská proudem, jak se neohrožená skupinka hrdinů probíjí Hlubokými cestami k cíly, kosti praskají, meče se zakusují do masa a šípy sviští vzduchem. Nedá se sice říct, že byste na akci narazili na každé stránce, paradoxně jí v knize zas tak moc není, jenže Gaider na ni má přirozený talent a pokud vám něco po dočtení zůstane v hlavě, je to právě akce.

Román má i druhou, kratší dějovou linii, ve které sledujeme rozhovory mezi zajatým Šedým strážcem Breganem a podivným nestvůrným čarodějem Architektem. Architekt boří Breganovy představy o zplozencích jako o nemyslících zrůdách bažících jen po zabíjení a Šedý strážce pomalu zjišťuje, že boj s odvěkým nepřítelem táhnoucí se celá století vůbec nemusí být beznadějný a nekonečný, že obě rasy by spolu mohly žít v míru. Je však třeba přinést jisté oběti. Tuto linii jsem si v duchu překřtil na "filozofickou". Proč? Téměř žádný boj, jen spousta řečí, řečí a zase řečí. Rozhodně však nenudí. Naopak, skvěle kontrastují s akcí v první dějové linii a vytváří spolu překvapivě kompaktní celek.

Další výraznou složkou knihy jsou postavy. Častým kamenem úrazu, na který narážejí začínající autoři, je právě nedostatečná prokreslenost charakterů, které působí tak nějak ploše. Gaiderovi se však podařilo tento kámen bez úhony překročit, jeho různorodé panoptikum postav oplývá skvostnými charaktery a… no, lhal bych, kdybych řekl, že si je zamilujete, určitě si je však oblíbíte, a kdo ví? Možná vás to i bude motivovat ke koupi hry, což většinou bývá hlavním účelem podobných knih. Tento úkol plní Volání, potažmo David Gaider, na jedničku.

Možná je to tím, že jsem přes týden na žádnou knihu ani nesáhnul, ale Volání jsem hltal jedním dechem, jako by se snad jednalo o nějaký poklad světové literatury. Tím samozřejmě Volání není, určitě ale je příjemnou oddechovou fantasy, u které se budou bavit hráči, fandové akční fantasy i ti, co u ní jen hledají rozptýlení od náročnější četby. Moc kvalitních knih v tomto žánru poslední dobou není, o to víc je třeba vážit si těch, co vycházejí.

Hodnocení: 75 %.

Dragon Age: Volání
David Gaider