RECENZE: Dan Simmons, Dost světů a čas

10.7.2007 2:00

Dost světů a čas Dan SimmonsTOPlistUcelený pohled, neboť všechno ostatní je ubohost. - Tak začíná nejenom Fowlesův román Daniel Martin, ale také vyšperkovaná sbírka Dost světů a čas jednoho z předních autorů vědecké fantastiky a hororu - Dana Simmonse. A skutečně tomu tak je, mít dost světů a čas, pak budete o kousek blíže k tomu, abyste získali ucelený pohled na svět, vesmír a vůbec. V pěti zdánlivě nesouvisejících "kratších" pracech pana Simmonse naleznete zejména psychologickou drobnokresbu jednotlivých charakterů, trochu z hororového mrazení, špetku silných emocí, poutavý příběh a zejména profesionální nadhled, se kterým dokáže každému příběhu vtisknout skryté plány a odkazy na naši soudobou společnost. Samostatnou kapitolou se pro čtenáře stávají předmluvy, jak k celé sbírce, tak k jednotlivým povídkám. Autor nám v nich předává profesní pocity a zkušenosti, které doprovázely vznik každého z příběhů, ale nezapomíná přitom bravurně odbíhat k zajímavostem ze svého života, aby se s neskutečnou grácií a lehkostí vrátil k uvedení povídky. Skvělé provedení celé sbírky pak dokreslují drobnosti jako výtečná redakce, životopisný medailónek a zejména skvostné překlady profesionálů, kterými Jana Radková, Petr Kotrle a Jiří Engliš bezesporu jsou.

Povídku Lov na Kelly Dahlovou jsme poprvé měli možnost si přečíst v megaantologii Science Fiction 1995 (Netopejr, 1997) a po čtivých předmluvách tak dostáváte vpravdě geniální úvodní text, který nastoluje atmosféru celé sbírky. Nosná linie příběhu, ve které se bývalý učitel ocitne v trochu jiné realitě a pod tlakem okolností se vydává chytit svou bývalou žačku, posouvá do jiné roviny vnímání právě retrospektivní prostřihy hlavního hrdiny, které nám objasňují pozadí neradostného dospívání Kelly a role, jakou sehrál v jejím životě. Psychologickou hříčku nazval sám autor romantickou komedii, ale smát se při její četbě rozhodně nebudete. Lov na Kelly Dahlovou opravdu vypovídá o lásce, ztrátě, zradě, posedlosti a skrze spisovatelský um naznačuje, jak můžete z ničeho napsat skutečný majstrštyk.

Také se Sirotky ze Šroubovice jsme měli to štěstí se už jednou v češtině setkat (in SF legendy, Beta 2000). Novela odkazuje na světy Hyperionu a Endymionu a naznačuje osudy skupiny Aeneanů, kteří se vydali najít svůj nový svět, cestou za hledáním ráje se však ocitnou v systému jedné dvojhvězdy, kde stojí před zapeklitým problémem - zachránit zapomenutou enklávu lidstva. Inteligentní space opera, která připomene to nejlepší z nezapomenutelných eposů.

Devátý Av pak odbočuje k vesmíru Ílionu a Olympu, kde se na Zemi obydlené několika tisíci posledními lidmi starého typu, očekávájí oslavy finálního faxu, zorganizované postlidmi. Už z předmluvy je jasné a po přečtení povídky ještě jasnější, proč Simmonse rozlobila omezenost jeho žáků na jednom workshopu. Depresivně laděná povídka sklouzává k zamyšlení nad věky trvajícím antisemitizmem. Spíše hříčka s dalekosáhlým dopadem na naše vnímání světa, vždyť ucelený pohled nám určitě nechybí. Itbáh al-Jahúd!

Na K2 s Kanakaredesem jakoby mimoděk popisuje výstup na jednu z nejvražednějších hor planety Země. Trojice mladých a zajištěných dobrodruhů se ocitne v situaci, kdy mezi sebe musí přijmout mimozemského Posluchače Kanakaredese. Z původní averze a strachu z neznámého okupanta se brzy vyvine téměř přátelství a hmyzák se stane plnohodnotným členem týmu, byť jen na několik dní. Pozemšťané díky tomuto dobrodružství dojdou k prozření a zaslechnutí Písně, ale o tom povídka není. Forma deníku, vedeného jediným přeživším členem výpravy nabízí neopakovatelný zážitek z pocitu vcítění se do ztráty. Požitek četby, která se zarývá hluboko pod kůži, aniž byste na jedné stránce byly ujišťováni o potocích krve a podobných akčních klišé, umocňuje celková bezútěšnost, melancholie, přesto však zůstává naděje, na kterou se vždycky upneme. A proč? Protože tam je.

Poslední záležitost s názvem Konec gravitace je filmovým scénářem, který se možná někdy dočká zfilmování. Příběh stárnoucího spisovatele, který se vydává do sovětského kosmického městečka Bajkonur, objasňuje mnoho z neobjasněných událostí doby, kdy byl kosmický závod záležitostí prestiže dvou velmocí a zprostředkovává nám pocity umírajícího, který se vyrovnává s nadcházejícím koncem.

Simmons se nejenom díky skvělým (i horším) překladům zapsal hluboko do srdce českého milovníka fantastiky. Stačí si projet nominace a vítězství v cenách Akademie SFFH (Hyperion, Endymion, Doba mrchožroutů, Vzestup Endymionu, Láskosmrt, Děti noci nebo Ílion) a hned je jasné, že literární a imaginativní kvality tohoto spisovatele jsou nesporné. Onen ucelený pohled, na který autor tolik apeluje, se mu podařilo vytvořit pomocí neméně poutavých předmluv ke každé z povídek. Dan Simmons má v pohledu na svět jasno a touto sbírkou se nám možná snaží sdělit, jak krásné je žít a přemýšlet, milovat a netruchlit, protože všichni jsme součástí tohoto blázince zvaného svět. Vždyť už v Hyperionu jsme byli svědky uceleného pohledu na rozmanitost žánru science fiction. Bavte se dobře.

Dost světů a čas /Worlds Enough and Time/ - Simmons, Dan
Překladatel: Jiří Engliš, Petr Kotrle, Jana Radková
Obálka: John Picacio