RECENZE: Dan Brown, Ztracený symbol

16.3.2010 0:05

Ztracený symbol Dan BrownTOPlistDan Brown. Zcela všední jméno, které má zcela nevšední magické schopnosti.

Čtenáři při zaslechnutí tohoto jména ví, že mohou očekávat rychle plynoucí jízdu, kterou nelze jen tak ukončit. Křesťanům naopak při zaslechnutí tohoto jména nabíhá po celém těle kopřivka a pociťují touhu tohoto autora oběsit na nejbližším stromě. A knihkupci? Knihkupci ví, že jakmile autorova nová kniha vstoupí do jejich obchodu, mohou očekávat žně, za které by se nestydělo ani pokrokové sovětské hospodářství.

Autor proslulé Šifry mistra Leonarda se nyní po několikaletém čekání vrací s novým titulem, který nese nikterak zajímavý a kontroverzní název Ztracený symbol. Co na čtenáře v nejnovější brownovce čeká? A vyplatilo se vůbec to dlouhé čekání, jehož výsledkem je 460 stránková bichle?

Hned po prvních stránkách jsem chtěl křičet: „Hurá.“ Autor totiž po předchozích knihách lehce změnil svou oblíbenou šablonu, takže vás na samém začátku nečeká žádná vražda, ale únos. Ano, je to tak. Věřte tomu nebo ne. Nedokážu vám povědět, proč se to stalo. Možná, že se autor poučil z kritik na své předchozí knihy. Nevím a možná se to nikdy nedozvím. Ale nejsme tu přece od spekulací, ale od recenzování. Jaký příběh si pro nás tentokrát pan Brown připravil?

Jak jsem řekl, na začátku nás čeká únos. Obětí je Peter Solomon – blízký přítel Roberta Langdona, který, jak se ukáže, patří k vysoce postaveným zednářům. Únosce nechce rukojmí vyměnit za nic menšího, než za dávné tajemství, které řád Svobodných zednářů střeží. Aby druhou stranu přesvědčil, že to myslí zcela vážně, nechá v Kapitolu, kam Langdona lstí vláká, Solomonovu useknutou ruku. Našemu proslulému symbologovi tedy nezbývá nic jiného, než zapnout svůj mozek, lítat od památky k památce a luštit hromadu symbolů…

Nepřipomíná vám to něco? Luštění symbolů. Tajné řády. Odhalení dávného tajemství. Pobíhání z místa na místo. Budeme chvíli namáhat naší paměť a třeba na to přijdeme. Že nevíte?

Pokud jste četli předchozí autorova díla, pak vám nejedna jmenovaná ingredience přijde povědomá. Dan Brown z nich totiž vaří poměrně často a výsledek z nich složený evidentně čtenářům chutná, jinak by se na jeho knihy nestály v knihkupectvích dlouhé fronty a v knihovnách by se o ně nevedly rvačky.

Stejně neměnné jako jmenované přísady jsou i postavy. Ať už čtete kteroukoliv autorovu knihu, narazíte na stejné motivy a věci. I ve Ztraceném symbolu vystupuje v roli druhé hlavní postavy příbuzná oběti a navíc vědkyně. I tady najdete vysoce postaveného policistu, který se snaží ochránit svého šéfa, stejně jako v předchozích románech. I zde vystupuje krysa, která se původně tváří jako přítel.

Téměř všechny postavy, až na jednu, mi přišly fádní a zdálo se mi, že tu jsou jen od toho, aby pronesly své repliky a posunuly děj. Ve výsledku se pro mě nejlepší postavou stal hlavní záporák celého románu jménem Malach. Ve scénách, kde vystupuje (a není jich málo) mě skutečně mrazilo.

To musí být špatná kniha, říkáte si. Inu, je a není. Ano, můžeme autorovi vytknout několikrát použité ingredience, můžeme mu vytknout to, že píše pořád jednu a tu samou knihu jen s tím rozdílem, že se každá odehrává v jiném prostředí. Dokonce můžeme namítat, že bez všech těch informací, které dělají text tak šťavnatý, by se jednalo jen o obyčejný šestákový thriller, který koupíme v trafice za sto korun.

Na druhou stranu mu ale nemůžeme odepřít velký talent vypravěče, díky němuž si podmanil tolik čtenářů po celém světě. Autor umí prostě psát a udělat text zajímavý tak, abychom mu ho všichni rádi a ochotně spolkli i s navijákem. Dokáže vytvořit dramatickou scénu, dokáže přinutit děj, aby maximálně gradoval a přimět čtenáře, aby se mu ježily vlasy na hlavě, když je to nutné. Jeho největší síla ale spočívá v tom, že vás dokáže vtáhnout do děje hned na první stránce a dovolí vám odejít až na té poslední. A to je něco, co si za prachy prostě nekoupíte.

Ano, Ztracený symbol není nikterak originální knihou, nesnaží se být revoluční a pravděpodobně neuspokojí experty na thrillery. Na druhou stranu má všechno, co má správná brownovka mít a co autorovi fanoušci tak milují. Což je nakonec ve výsledku lepší, než kdyby se autor pokusil experimentovat a jeho čtenáři mu to potom nemuseli odpustit.

Pokud jste si oblíbili předchozí Langdonovy eskapády, nemáte co řešit. Vy ostatní můžete klidně dál nerušeně pokračovat ve své procházce světem literatury.

Ztracený symbol (The Lost Symbol; ukázka z románu, info o prodeji, článek o rytířských řádech, text Leona Medka o tajných spolcích)
Dan Brown