RECENZE: Clive Barker, Imajika

7.8.2007

Imajika Clive BarkerTOPlistZemě, či spíše náš svět, je jen jedním z pěti paralelních světů - dominií - které jsou navzájem propojeny svojí paralelitou i průchody, které mezi nimi existují. Několik zasvěcenců umí procházet z jednoho dominia do druhého, pohybovat se celkem, který se jmenuje Imajika. Ale to je vlastně vedlejší produkt příběhu...

Vše začíná na Zemi, v Pátém dominiu. Zhrzený manžel objednává vraždu své ženy, celkem banální záležitost - až na tu vraždu, ovšem. Tím otevírá Pandořinu skříňku, tajemství se rozlétávají na všechny strany. Vrah Pie není člověk, Judith není obyčejná žena, její bývalý milenec Fešák toho v sobě má skrytého příliš mnoho.

Pie je mystif - podivná bytost Imajiky, androgyn, a láska mezi ním a Fešákem se stává jedním z hnacích motorů příběhu. Procházejí spolu všemi Dominii, poznávají pozoruhodné světy a jejich obyvatele, seznamují se navzájem, seznamují se s tajemstvími Imajiky, Fešák zjišťuje, že není obyčejným padělatelem umění. Judith, kterou Pie nakonec nezavraždí, prožívá svá vlastní tajemství, poznává také tajemství mnohých, a cesty bývalých milenců se opět kříží. Tentokrát v nových rolích, protože oba patří ne na Zem, ale do Imajiky.

Vše je propojeno dalším tajemstvím - rituál Smíření má zachránit Imajiku, spojit všechna Dominia poutem, které jim nedovolí oddělit se. Ale ne všichni si to myslí, zdaleka ne všichni chtějí, aby Smiření - ke kterému může dojít jen jednou za dvě stě pozemských let - proběhlo a najdou se i tací, kteří chtějí, aby Smíření proběhlo jinak, než jak je popsáno v magických knihách.

Fešák, Judith a jejich přátelé i nepřátelé se setkávají, podporují se i bojují mezi sebou. Scenérie Dominií se střídají, mužský a ženský princip se střetávají, někdy si pomáhají, jindy na sebe narážejí.

Clive Barker v tomto románu vystavěl úžasný propojený svět Dominií, předkládá nám bohatý vícevrstvý příběh dramatický od počátku do konce. Jeho základem je rituál Smíření a jeho tajemství, ale k tomu všemu se propracováváme přes několik vrstev. Každá z nich samotná by vystačila na vlastní velmi působivou knihu, není pak divu, že celek obnáší úděsných devět set stránek (navíc tištěných zatraceně malým písmem). V originále to jsou dva tlusté svazky, český čtenář však dostává Imajiku v jedné knize, a jsem tomu - kupodivu - rád. Vše je totiž tak dobře propracováno a propojeno, tvoří společný a nedělitelný celek, a sloučení do jednoho špalku tu má smysl. Navíc to i cenově vychází - vzhledem k rozsahu - velmi příznivě.

Imajika je vynikajícím čtením, jen vyžaduje odvahu pustit se do čtení tak velkého a složitého celku.

Clive Barker: Imajika - Páté dominium, Smíření (Imajica)
překlad: Ivana Drábková