RECENZE: Christie Golden, World of Warcraft: Zrod hordy

13.4.2010 0:05

TOPlistJe to tak, dlouhá noční můra knihkupců skončila. Na otázku, zda už konečně vyšel nový knižní Warcraft, již nebudou muset odpovídat záporně. Po více než čtyřech letech od vydání zatím posledního svazku na motivy této veleúspěšné série PC her přichází Zrod hordy, další kniha u nás sice nepříliš známé, leč v Americe velmi úspěšné autorky Christie Golden. Ta už do Warcraftu zavítala románem Vládce klanu a evidentně se jí tam zalíbilo, jelikož se do něj rozhodla vypravit i podruhé (a pak ještě potřetí, počtvrté... to už je ale jiná historie). Ve Zrodu hordy se vrací před události z Vládce klanu, do doby, kdy lidé a orkové stále žili v odlišných světech a vůbec ještě vše bylo idylické a plné míru...

Eredaři – rasa, jejíž inteligence a moudrost takřka přesahovaly lidské chápání. Přesto se dva z jejích vůdců – Kil´jaeden a Archimonde – nechali zlákat nezměrnou mocí, kterou jim nabídnul Sargeras, pán plamenné legie a jedna z nejmocnějších bytostí vesmíru, výměnou za oddanost jejich národa. Velen, třetí z vůdců eredarů, však včas prohlédnul temný závoj, za kterým se Sargeras skrýval, shromáždil hrstku nejvěrnějších a uprchnul, aby alespoň část dříve hrdé rasy uchránil před temným otroctvím. Nyní draenei, jak si Velen a jeho věrní říkají, pobývají ve světě příznačně nazvaném Draenor, kde se skrývají před Kil´jaedem, posedlým démonickou touhou draenei vyhladit. Nejsou zde ale sami, sdílejí zemi s původními obyvateli, orky. Orkové jsou sice rození válečníci, přesto spolu obě rasy dokáží žít v míru.

Durotan, syn náčelníka orkského klanu Frostwolf, se narodil do zdánlivě klidné doby. Věštba praví, že jednoho dne se Durotan stane hrdinou a uchrání orky před temnotou. Kdo ví, v blížících se temných časech bude hrdinů třeba. Kil´jaeden je totiž blízko a čeká... na tu nejlepší chvíli.

Mnohým z vás určitě vrtá hlavou, nakolik je Zrod hordy čitelný i pro běžné čtenáře, kteří se s Warcraftem setkali nanejvýš u svého závislého kamaráda. Odpověď zní: zcela bez problémů, stejně jako předchozí knihy z tohoto světa. Pravda, hodí se mít alespoň základní povědomí o reáliích Warcraftu, protože pokud jste měli problém vyznat se v předchozím nastínění děje, mohli byste mít menší potíže i ze začátku knihy. Není to však nic, co by se po několika stranách nesrovnalo. Tak trochu paradoxně si knihu méně užijí právě hráči, jimž je primárně určena a kteří jsou ve Warcraftu jako doma. Historie kolem počátku hordy a draenei je poměrně známá, kdo ji zná tak přijde o pocit odhalování neznámého příběhu, kvůli kterému knihy vlastně čteme.

Zrod hordy je klasická epická fantasy, jak ji máme rádi. Velké bitvy i menší šarvátky, válečné porady u ohně, celá plejáda postav považovaných v současnosti Warcraftu bezmála za bohy, což dodává knize jakýsi zvláštní nádech legendy. To vše okořeněné pořádnou porcí povinných ingrediencí jako láska, zrada, nějaký ten lehký humor (ale toho opravdu jen špetka). Christie Golden navíc do své knihy dokázala zašifrovat to, co zoufale chybí mnohým méně povedeným knihám tohoto žánru – emoce. Pod krustou přímého příběhu se skrývá smutné vyprávění s nečekanou hloubkou. Kil´jaeden, místo aby proti draenei poslal svou armádu, pomalu temnotou otravuje srdce orkského národa, štve je proti draenei a Durotan může pouze sledovat, jak se orkové řítí vstříc stejnému osudu, jaký před tisíci lety potkal eredary. Čtenáři, kteří mají epickou fantasy v oblibě, si na knize doslova smlsnou.

Orky spousta lidí vidí jen jako primitivní stroje na zabíjení, myslící pouze na boj, jídlo či pití a jejichž mozek má velikost špendlíkové hlavičky. Orkové ve Warcraftu jsou ale jiní, mají své tradice, city, inteligenci. V mnohém připomínají severoamerické indiány, také žijí ve stanech, živí se lovem, jejich šamani naslouchají radám zesnulých předků. Touha dál poznat orky vás spolu s chytlavým stylem autorky doslova zatlačí do křesla a vy zjistíte, že prostě musíte číst dál. Brzy přistoupíte na to, že v románu vystupují víceméně pouze orkové, a zakrátko vám hlavní postavy přirostou k srdci.

Ovšem jednu vadu na kráse kniha má. Durotan více než cokoliv jiného připomíná malého zuřivého psíka, otravně provokujícího několikrát větší obludu, která ho může kdykoliv zlikvidovat. Co zmůže mladý a nezkušený náčelník menšího klanu proti někomu tak mocnému, jako je Kil´jaeden? Samozřejmě mnohem více vadí, když si v nějaké laciné napodobenině Tolkiena parta sedláků řekne, že půjde porazit temného pána. Jelikož však Zrod Hordy tímto laciným brakem rozhodně není, bije to do očí o hodně více.

Dvorní překladatel Warcraftu Jan Netolička patří na internetu k často diskutovaným osobnostem. Mnozí čtenáři mu vyčítají, že názvy a jména, jež by mohl přeložit do češtiny, nechává nepřeložené. Ano, klan Warsong by mohl být klan Válečná píseň, Orgrim Doomhammer by mohl být Orgrim Kladivo zkázy, nicméně nesmíme zapomenout, že Zrod hordy je kniha především pro hráče a ti veškerá jména a názvy znají v originální podobě. Podle mě je tedy překlad naprosto v pořádku, navíc Jan Netolička již není žádný začátečník, nýbrž zkušený překladatel.

Zrod hordy má potenciál, který Christie Golden bezezbytku využila. Hráči Warcraftu dostanou výborně sepsanou kapitolu historie svého oblíbeného světa, i když pokud už ji znají, zůstane jim z toho pouze dobře odvedené řemeslo. Ostatní čtenáři se můžou těšit na kvalitní epickou fantasy, skvělou na zabití deštivého nedělního odpoledne.

Hodnocení: 70%

World of Warcraft: Zrod hordy (Ukázka z knihy)
Golden, Christie