RECENZE: Bryan Talbot, Srdce Impéria - Odkaz Luthera Arkwrighta

13.11.2006

Srdce imperiaBritská královna a císařovna světa promyšleně řídí růst svého Impéria, nad kterým už staletí slunce nezapadá. Její manžel, slavný Luther Arkwright, odešel před dvěma desítkami let a jen pomník a monument připomínají jeho zásluhy. Vzpomínka na něj sice nevybledla, ale každodenní starosti o rozšiřování vlády a neustálý boj s intrikány zvenčí i s vnitřními spiklenci císařovnu světa vysilují. Ona však má zaručený recept, jak si navrátit energii i krásu.

Princezna Viktorie a její matka si navzájem, mírně řečeno, nerozumí, nemluví spolu, neznají navzájem své problémy, tužby či radosti. Viktorie začne hledat odpovědi na otázky, které ji trápí - od své migrény přes osud svého otce až po to, kde je vlastně její bratr. Do toho vstoupí římský papež, který vyšle do Londýna, k císařovně světa, svého vyslance a profesionálního zabijáka v jedné osobě, lidové hnutí za přeměnu Impéria v demokratický stát, americký novinář se svojí černošskou pomocnicí, a také obyvatelé podivného komplexu Wotan.

Bryan Talbot vytvořil důkladně promyšlený a dějově i obrazově propracovaný příběh z alternativního světa, v němž - kromě již naznačené geopolitické situace - například stále stojí pověstný Křišťálový palác. Vynikajícím způsobem spojil tradice anglické literatury s moderními tématy, především sexuálními, a s tématy fantastickými, a to vše obalil až téměř puntičkářsky provedenou kresbou, často obsahující symbolické prvky.

Alternativní svět navíc Bryan Talbot doplnil některými prvky až paradoxního rázu, pramenícími až z viktoriánské doby či z ještě starší chaucerovské tradice. K tomu ještě připočtěme předmluvu a další vložené texty, vyvedené v dobovém stylu a doprovázené rovněž dobově stylizovanými ilustracemi a inzeráty. Vlastní technické provedení knihy pak už jen podtrhuje a doplňuje celkovou kvalitu tohoto výjimečného díla.

Srdce Impéria je tak poutavý příběh, dějově i obrazově bohatý, komplexně spojující řadu motivů historických, politických i fantastických - jak z oblasti fantasy, tak i hard SF.

Bryan Talbot: Srdce Impéria - Odkaz Luthera Arkwrighta (Heart of Empire)
překlad: Dana Krejčová