RECENZE: Brian W. Aldiss, Pokolení starců

29.3.2010 0:05

Pokolení starců Brian Wilson Aldiss Mistrovská díla SFTOPlistPokaždé, když jsem četl nějaký katastrofický román, kladl jsem si tu samou otázku: Je autor příliš velký pesimista, nebo je jeho vize ještě optimistická? Musím se přiznat, že jsem nevěděl, ale dosud jsem věřil v první možnost. Na druhou stranu, lidé jsou schopni téměř všeho, a to jak v dobrém, tak ve zlém smyslu slova. Ve zlém víc. Stačí se podívat na naše dějiny, kam až sahají. Třeba Bible. Začíná stvořením světa, pokračuje vyhnáním z ráje a hned v třetí kapitole je vražda - Nutno konstatovat, že od dob Ábelovy vraždy se spousta věcí změnila. Například jsme vymysleli způsob, jak zabít své nepřátelé rychleji, levněji a v téměř neomezeném množství.

Nedivme se potom, že se stalo, co se stát muselo. Po tom, co závody ve vesmíru ustrnuly v mrtvém bodě, když byl dobyt Mars, musely se dvě velmoci - USA a Sovětský svaz, vrhnout zpátky na svou oblíbenou činnost - zbrojení a jaderné zkoušky. Naneštěstí se na to vůdci ostatních zemí nechtěli jen tak dívat a začali protestovat. Pozvolna tak ubývalo míst, kde čím dál tím silnější jaderné zbraně testovat, až přišli vědci s geniální myšlenkou - budeme je testovat na oběžné dráze.

Z dnešního pohledu to byla ta největší blbost, kterou mohli udělat. Došlo totiž k Neštěstí, jak tomu lidé s oblibou říkají. Já tomu říkám rána z milosti. Na zem proniklo o hodně víc záření, než se předpokládalo a obyvatelstvo celé planety dostalo nemoc z ozáření. Co je ale nejdůležitější - všichni jsme sterilní!

Tak asi takhle by se dalo nastínit pozadí knížky Pokolení starců. O samotné Neštěstí tam ale vlastně nejde, a kupodivu ani o jeho následky. Samozřejmě je smutné, že už se nerodí děti a lidstvo postupem času vymře, civilizace se zhroutí a nakonec určitě zemře i hlavní hrdina, zachovalý padesátník, jeden z nejmladších lidí na zemi, ale to všechno slouží autorovi knihy jen k tomu, aby vyobrazil hlavní objekt svého zájmu - lidi.

Lidstvo je totiž v několika obrazech, na pozadí běžného života našeho hlavního hrdiny, vyobrazeno v těch nejdepresivnějších barvách. Tak depresivních, že by se šel k psychologovi poradit i H. R. Giger.

Pokolení starců se neodehrává v úplné pustině, po pouštích se neprohání mutanti, piráti v kožených sado-maso oblečcích s brokovnicemi na zádech, nepotkáte ani osamělé jezdce ani otrokáře, možná ještě falešné proroky, ale jen tak poskrovnu. Naopak, všude je spousta krásné přírody a lidé stále ještě bydlí ve městech. Přesto je to pro mě jeden z nejpůsobivějších katastrofických románů. Nikde nestříkají hektolitry krve, ale akce nechybí. Je totiž nahrazená revmatoidní artritidou, nemocemi prostaty, rakovinou, psychiatrickými diagnózami všech stupňů, všeobecným rozkladem. Celý svět se proměnil v domov důchodců. Bez pečovatelek!

A přesně tempem, kterým se rozkládá svět, si vás kniha získává. Pomalu, plíživě, ale hraje na jistotu a tempo drží. Brian Wilson Aldiss není žádný amatér, dobře ví, jak upoutat, a proto tu trochu napětí naservíruje hned v první kapitole. Hned po něm přijdou otázky. Cvak! Jste chyceni v železech a nemáte šanci. Můžete si dát pauzu, knihu odložit. Třeba když máte depresi a nechcete si způsobit ještě horší. Ale jakmile vás kniha jednou má, nejde ji nedočíst do konce - bohužel. Ke konci jako by rozklad postihl i samotnou knihu. Lidstvu bylo vyčiněno a bylo by dobré ho konečně zaříznout, jenže autor, jakoby neměl dost, ho ještě naposledy vyválí v bahně. Tempo tím ještě více zpomaluje a nepomůže ani návrat falešného proroka. Rozklad je dokonán, a konec oddálen. Konec knihy o několik stran, konec lidstva... bůh ví.

Pokolení starců je román se silnou atmosférou, slibným začátkem, poutavým dějem a rozporuplným koncem. Z toho vyplývá, že opravdové milovníky postkatastrofické budoucnosti by neměl v žádném případě minout. Jeho základy jsou sice postaveny na bipolárním světě, který už dnes neexistuje, ale každý správný majitel soukromého podzemního krytu ví své. Co kdyby jednou...?

Pokolení starců
/Greybeard/
Aldiss, Brian W.