RECENZE: Bram Stoker, Draculov hosť a iné príbehy

26.2.2010 9:05

Draculov hosť a iné príbehy Bram StokerTOPlistDracula. Toto jednoduché meno už mnoho rokov predáva knihy, filmy, komiksy... A aj preto sa hrdo vyníma na obale tejto zbierky poviedok. A vlastne iba preto. Úvodný príbeh Draculov hosť bol totiž pôvodne úvodná kapitola slávneho upírieho románu, ale Stoker ju napokon vyhodil. Vraj to spravil preto, že príliš odhaľovala, že ho inšpiroval iný autor. Pre čitateľa je dôležitejší fakt, že je to tak trochu suchá ducharská báchorka, ktorá je znesiteľná hlavne preto, že súvisí s tým, čo sa odohráva v Draculovi. Mimochodom po prečítaná Draculovho hosťa sa nie práve vydarený Červenákov Útěk Jonathana Harkera dostáva do lepšieho svetla...

Ale dosť bolo legendárneho grófa... Pretože druhou poviedkou je Sudcov dom. Napriek tomu, že ide o triviálny príbeh o dávno mŕtvom sudcovi a dome plnom potkanov, je napísaný hutne, atmosfericky, živo... Akoby bol napísaný dnes a nie pred sto rokmi. A nasleduje Stará Indiánka, ktorá je tak nekompromisne brutálna a priamočiara, že som otváral ústa ako malé mimino.

Aby sme však nezabudli, že čítame autora z éry „gotického románu“, vracia nás Stoker na zem Tajomstvom rastúceho zlata a Cigánkinou veštbou. Stále čítavo napísané, ale už zo značnými prvkami romantiky a vykresľovania doby.

Návrat Ábela Behemu, Pohreb potkanov, Sen o červených rukách aj Crookenské piesky síce nesú prvky hororového tajomna a romantiky Jane Austenovej, ale sú to skôr akési pokusy napísať čosi serióznejšie... respektíve zmiešať viac žánrov. Ako predchodca New Weird to vyznieva zaujímavo, ale aj značne zvláštne a rozťahane...

Krištáľová váza a Reťaz osudu je vyslovene ťažké čítanie, občas až na hranici lyrizovanej prózy. Aj preto následní Dualisti pôsobia ako kladivo. Sú brutálni, zákerne vygradovaní a náležite odporní... Červená hradba už len príjemne uzatvára zbierku a poslúži hlavne ako ukážka, že Stoker mal cit aj pre dobrodružné chlapské príbehy.

Poviedky sú kvalitou rôznorodé a pri tom atmosférou súdržné. V každej je duch doby ako aj dobrodružnosť a romantika. Naschvál som rozpísal všetky príbehy, pretože pre milovníkov hororového Stokera môžu byť niektoré rozvláčnejšie dielka vražedné. Ale nič to nemení na fakte, že Stoker písal často vyslovene revolučne. Ak porovnáme jeho najlepšie poviedky s napr. únavne opisným Frankensteinom sú jeho príbehy akčné pecky vyhýbajúce sa siahodlhým opisom prostredia či duševných stavov. Dokonca si trúfnem povedať, že vo svoje otvorenosti bol Bram Stoker mierne prehliadaným Charlesom Bukowskim či Chuckom Palahniukom svojej doby.

Draculov hosť a iné príbehy je reprezentatívna zbierka, ktorá ukazuje silu i slabiny slávneho autora. Odporučiť knihu ako celok, by bolo príliš smelé, jej jednotlivé ingrediencie sú však okúzľujúce a občas navodia presne tú istú atmosféru ako famózny Jonathan Strange & Mr. Norrell Susann Clarkovej. Viem, porovnanie trochu netradičné, ale myslím, že stojí za to pohľadať zrnká tohto tvrdenia v tejto knižke.

Bram Stoker Drakulův host a jiné povídkyNa záver pár faktov: V roku 1995 vydal Argo knihu Drákulův host, kde boli poviedky Drákulův host, Soudcův dům, Indiánská žena a novela Doupě bílého červa. V roku 2009 vyšla v Čechách Drakulův host a jiné povídky (vydavateľstvo Albatros Plus) a na Slovensku Draculov hosť a iné príbehy (vydavateľstvo Európa). Slovenské vydanie je krajšie :-) To české lacnejšie, ale chýbajú v ňom poviedky Krištáľová váza, Reťaz osudu, Dualisti a Červená hradba.

Hodnotenie: 60 %.

Bram Stoker: Dracula´s Guest and Ohter Stories
Draculov hosť a iné príbehy, Drakulův host a jiné povídky