28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: Bernard Werber, Tanatonauti

20.7.2009 0:05

Tanatonauti Bernard WerberTOPlist„Cílem lidského života není konat dobro. V životě nejvíc záleží na tom, jak s ním naložíte. Cílem života není to, že budeme laskaví, ale že se budeme neustále chovat vědomě. Cílem existence je odstranit nevědomost…“

Michael Pinson se rozhodl seznámit nás s okolnostmi vzniku tatonautiky od samého začátku – svého dětství. Jako malý chlapec byl po dopravní nehodě několik hodin v hlubokém bezvědomí a tento zážitek se stal jeho vkladem do přátelského svazku se starším Raoulem, který se o věci spojené se smrtí a komatem zajímal v souvislosti se sebevraždou svého otce. I přes dočasné odloučení vydrželo přátelství obou chlapců až do dospělosti, kdy spolu začali pracovat na výzkumu, podporovaném samotným francouzským prezidentem. Ten se po atentátu ocitl na pokraji smrti a byl zcela uchvácen tím, co zažil. Výzkum začal velmi skromně a samozřejmě sebou nesl mnoho obětí na životech, než se podařil první řízený návrat člověka ze země nikoho. Po období počáteční nedůvěry se nový vědní obor začal překotně rozvíjet a s ním ruku v ruce postupovalo komerční a politické využívání všech dosažených poznatků. Tak se brzy nemožné stalo skutečností – každý člověk měl možnost vyslat svoji duši na výlet do Země mrtvých…

Autor našel odvahu zabývat se oblastí lidské (ne)existence, která již dlouhá tisíciletí nedá spát všem významným myslitelům lidstva. Navíc se rozhodl zahrnout do textu související odkazy z různých dob a kultur, aby dokumentoval pestrost, šíři a bohatost daného tématu. Spolu s těmito sondami do dějin, mýtů a bájí máme možnost nahlédnout také do fiktivní Učebnice dějepisu pro třetí ročník prvního stupně, kde jsou nám vysvětlovány pojmy, úzce související s danou problematikou. Tyto vědecké části jsou vkládány do samotného příběhu, ve kterém hlavní hrdina ich formou velmi přitažlivě líčí své životní osudy. Celá kniha je rozdělena do tří období, která jsou následně členěna na 301 krátkých kapitol. Navzájem se prolínají a proplétají vědecké statě, filozofické úvahy a samotný děj. Ten je až do dvou třetin knihy naprosto uchvacující – originální řešení se střídá s úžasným popisem nově objevovaných oblastí, osobní problémy se zápalem pro kolektivní práci a to vše nás ve velice svižném tempu vede stále dál. Když už si řekneme, že není dál co dodávat, že vše bylo řečeno, přijde autor s novým námětem, novou myšlenkou a děj pádí dál k nedočkavě vyhlíženému cíli. Bohužel však přesun na sedmou úroveň Země mrtvých sráží doposud vysoce položenou laťku příběhu do hlubin. Dostáváme se do důvěrně známých reálií, nic nás nepřekvapí a tento pokles je umocněn takovými nešťastnými detaily jako je například tabulka malusů a bonusů při hodnocení duší. Jako by se náhle chopil pera někdo jiný, kdo zdaleka neoplývá tvůrčí invencí a výraznými nápady předchozího autora. Závěr se pokouší o opětovné oživení, ale po gejzírech výtečných nápadů ze střední části je zklamáním. O to více je líto postav, které se autorovi podařilo naprosto bravurně a věrohodně vykreslit a se všemi klady i zápory jsou především bytostně lidské.

Velmi pozoruhodné jsou úryvky z různých bájných mytologií, zabývajících se souvisejícími tématy. Z počátku velmi vhodně doplňují děj a jsou osvěžujícím a zajímavým zpestřením, později však děj někdy až nevhodně kouskují a ruší. Přiznám se, že několikrát došlo k tomu, že jsem tyto etapy byla nucena přeskočit a po ukončení nápínavé a úchvatné četby se dodatečně vrátit. Je jistě potřeba ocenit obrovskou práci, kterou si autor dal se zkoumáním a výběrem těchto statí, obzvláště proto, že se pokusil o velmi široký záběr.

Co však oceňuji na této knize nejvíce je fakt, že přes obrovský rozsah vybrané problematiky dokázal autor ve větší části knihy udržet kombinaci velmi profesionálního nadhledu s uchvacujícím líčením nových a napínavých situací, které ženou čtenáře vpřed v pocitu ztotožnění se s hlavní postavou.V závěru se ztrácí nadhled, čtenář je tempem děje ponořen do prostředí, ve kterém se nemusí cítit dobře, ba dokonce může cítit i jistý stín nátlaku.

Dle mého názoru se autor pustil do obrovské bitvy, kterou však nebyl právě v tomto románu schopen plně zvládnout.

Hodnocení: 70 %.

Tanatonauti (ukázka, recenze)