RECENZE: B. Herbert a K. J. Anderson, Paul z Duny

11.8.2009 0:05

Paul z Duny Brian Herbert Kevin J. AndersonTOPlistZajisté si vzpomínáte na dobu, když jste poprvé dočetli Herbertovu Dunu a po jisté době se pustili do čtení Spasitele Duny. Herbert opustil Paula Atreida po porážce imperiálních Sardaukarů a vrátil se k němu až v době, kdy končil svoji svatou válku za osud celého lidstva. Po smrti se ale otcových příběhů ujal syn Brian Herbert a přizval si na pomoc autora Kevina J. Andersona. Společně odkrývají slepá místa celého cyklu, čímž ho obohacují a můžeme říci, že i rozšiřují a dávají do vzájemných souvislostí. Paul z Duny se tak stává patnáctým románem celé série, pokud vyjmeme spíše dokumentární Cestu k Duně. Nejnovější román spisovatelské dvojice vám v překladu Dany Chodilové nabídne další neuvěřitelné dobrodružství Paula Muad´Diba benegesseritského nechtěného Kwisatze Haderacha.

Paul z Duny mě vrhnul rovnýma nohama zpět do roku 2002, kdy jsem nadšeně hltal původních šest románů Franka Herberta. Tímto románem se poprvé spisovatelské duo vrhlo do období mezi nezapomenutelnou Dunu a její krátké pokračování Spasitel Duny. Alespoň na půl. Obě dvě časové linie se točí kolem neprobádaných etap života mladého nemanželského syna Leta Atreida a počátků svaté války imperátora Muad´Diba. Letopočet po Gildě nás zavede do let 10 194-10 197, kdy vizionářskými představami o vývoji lidstva trýzněný Paul rozhoduje, jak lidstvu zajistit spásnou budoucnost a organizuje fanatické síly svých oddaných bojovníků z Arakis, aby udržel lidské impérium pohromadě. Druhá linie se věnuje prvním válečným zkušenostem Paula v roce 10187 po Gildě, kdy jeho otec čelil zrádným útokům rodů Moritaniů a Harkonnenů ve Válce Assasinů.

Autorům se podařilo stvořit nervy drásající příběh těžící z až schizofrenního vývoje člověka, kterému dopadl na bedra úkol směřovat lidstvo k přežití. Během dobrodružného čtení plného intrik se tak přibližujeme osobnosti Paula, který byl svým původem, genofondem a okolnostmi dotlačen až k nesobeckému popření svého skutečného já. Sledujeme změnu chlapce v muže a následně v analytického a téměř bezcitného tyrana v očích svých podaných, blízkých, i svých vlastních, poněvadž si je on sám vědom, že případných slabostí by dokonale dokázali využít četní nepřátelé.

Jednotlivá historická období obohacují další linie, ve kterých se střetáváme s dalšími silnými osobnostmi: bezcharakterním hrabětem Harkonnenem nebo inteligentním a úskočným Hasimirem Fenringem toužícím po napravení téměř zapomenuté rodové křivdy. Neméně zajímavé a dějotvorné jsou i další postavy, z nichž za zmínku stojí poblázněný mistr meče Whitmore Bludd nebo do historického pozadí odsunutá princezna Irulán tvořící epochální Životopis Muad´Diba. A takových postav, nových i dobře známých z Herbertovy Duny jsou desítky, přičemž každá má svůj osud zapadající do velkolepé mozaiky.

Brian Herbert i Kevin J. Anderson v tomto románu přetavili řemeslo na literární mistrovství. Dostupné údaje Franka Herberta složili v logicky navazující celek. Podařilo se jim čtenáře zaujmout notnou dávkou akce, dobrodružství a napětí. Vytvořením dvou časově oddělených línii dosáhli přidané hodnoty příběhu konfrontací vývoje psychiky mladého Atreida a čerstvého imperátora, což pomáhá hlavně čtenářům v pochopení jednání vyvoleného nejenom v nejnovějším románu, ale i skrze původní romány.

Jak si níže můžete přečíst, případně mi dát za pravdu, pokud vás svět pouštní planety učaroval a z jeho kouzla jste se nevymanili ani po mnoha dalších doplňujících "epizodách" Herberta juniora s Andersonem, pak budete z Paula Atreida více než nadšeni. Román v člověku (jako recenzent samotný), který se s původní předlohou setkal před lety, vyvolá nostalgické pocity při návštěvě dobře známého prostředí, neseznámého určitě nadchne jako kvalitně napsaný román z vesmíru, který má hodně co nabídnout - asi jako středověké civilizace Jižní Amariky pro našince. Paul z Duny rozhodně nedosahuje stupně komplexnosti jako Duna, ale zároveň je mnohem víc než autorský výkřik ve Spasitelovi Duny. Nabízí propletenec postav, jejich vztahů, myšlení, motivací a snů na pozadí nepředstavitelného lidského impéria, utrpení obyčejných lidí a dvorních, zdánlivě nicotných, intrik.

Hodnocení: 70 %.

Paul z Duny (ukázka)
/Paul of Dune/