29.3.2024 | Svátek má Taťána

RECENZE: antologie Vládcové vesmíru

4.9.2010

Tento text naleznete i na www.sarden.cz, kde můžete bez registrace diskutovat a využívat mnoha dalších výhod.TOPlist

Vládcové vesmíru Kronika české science fiction AdamovičIvan Adamovič po letech pátrání v literárních archivech a pozůstalostech poskládal dohromady dvě desítky možná zapomenutých, možná trochu out-of-date dílek slavných i zcela neznámých autorů. Smekám klobouk, obrazně řečeno, nad jeho pílí a trpělivostí, se kterou se pustil do rýžování zlatinek ukrytých mezi tunami hlušiny i mezi opakovaně vydávanými povídkami. A obdivuji i jeho krátké medailonky autorů, někdy i s popisem složité cesty, kterou editor musel projít, než mohl příspěvek do této antologie zařadit.

Antologie Vládcové vesmíru je pojmenována po téměř zapomenutém románu J. M. Trosky, který došel pouze jediného vydání v roce 1947 a nedostal se ani do jinak velmi obšírné reedice jeho děl nakladatelstvím Profil Ostrava. Slavná jména tu sousedí se jmény ve dnešní době již neznámými, ale všechny kusy tu mají své místo. Tiše jsem žasl nad příběhy, které, jakkoliv technicky zastaralé, dodnes nesou silný myšlenkový náboj, který se s mnoha desítkami let od jejich vzniku nijak neoslabil.

Nejsilněji působí antiutopický román Jana Bardy Převychovaní, zcela určitě vrchol celé antologie. Svět komunistické budoucnosti tu je vykreslen jazykem sice ne zcela vybroušeným, ale s invencí, která si zaslouží obdivu - Brave New World Aldouse Huxleye vyšel o rok později. Ostatní dílka jsou opravdu dílka, krátké povídky s délkou okolo deseti stran, nicméně mistrovské kusy, mnohdy zajímavě vypointované, jak už ani u krátkých povídek jinak nejde. Do výběru se dostal i můj oblíbený Jiří Haussman s povídkou Výlet, Emil Vachek s Morem profesora Solomitnikova a také Adolf Hoffmeister s povídkou Milenci.

Máme ve zvyku starší SF tvorbu pomíjet s poukazem na zastaralost ať již vypravěčského stylu, či technických extrapolací. Určitě tu nenajdete dnes tak oblíbené kulhánkovské akční příběhy stylu 5 hektolitrů krve, příznivce tohoto žánru tu určitě jeho absence nepřekvapí. Zato použitá technická udělátka tu jsou - pokud tu jsou - pozoruhodná a až steampunkově milá. Mnohdy je ale autoři vůbec nepotřebují, asi nejvýraznější ukázkou toho je právě román Převychovaní, v němž je svět vykreslen velmi věrohodně a nenajdete tu žádné technické anachronismy jedním či druhým směrem. Vedle až anekdotických hříček tu jsou myšlenkově zajímavé příběhy, až na výjimky psané velmi kultivovaným jazykem. S výjimkou prózy Svatopluka Čecha, jejíž původní text by působil zvláště mladším čtenářům určitě jisté obtíže, byly provedeny jen minimální jazykové úpravy, věrně zachovávající atmosféru originálu. Přepsání do moderního jazyka by jim asi hodně ublížilo, takto jim ale zůstává patina času, která navíc umocňuje dojem jak z příběhu, tak z použité techniky.

Antologie má podtitul Kronika české science fiction od Svatopluka Čecha po Jana Weise. Kdybych použil označení čítanka, asi bych odradil příliš mnoho čtenářů, alergických na toto školní označení. Ale ona to svým způsobem čítanka je. Vysoká kvalita literární i žánrová tu je téměř pravidlem, knihu jsem přečetl téměř na jeden zátah hnán zvědavostí, co je na mne nachystáno v dalším z textů. A pokaždé jsem byl překvapen a potěšen.

Hodnocení: 90 %.

Vládcové vesmíru - Kronika české science fiction od Svatopluka Čecha po Jana Weisse
Editor: Ivan Adamovič