RECENZE: antologie Temné uličky

12.7.2010 0:05

Temné uličky Butcher Green TOPlistČtyři novely, čtyři příběhy, čtyři pohledy na - víceméně - totéž. Každý jiný, každý svůj, všechny dohromady lahoda jak pan jahoda...

• Jim Butcher: Válečník
    Harry Dresden je profesionální kouzelník - ale o to tady až tak moc nejde. V centru pozornosti se ocitají dva meče a jeho přítel. Kdo je návnada a kdo je lovec?
  • Simon R. Green: Rozdíl, na kterém po čertech záleží
    John Taylor je soukromý detektiv - aspoň tak se představuje. Jeho rajónem je Noční strana - část města, kde se dějí moc divné věci. Jeho nejnovější zakázkou je najít dívce čtyřiadvacet hodin vzpomínek, které se jí ztratily.
  • Kat Richardsonová: Třetí smrt hliněného psíčka
    Proč chce Mexičanka ve své závěti, aby zrovna jedna konkrétní losangeleská dívka donesla na jeden konkrétní hrob v Oaxace?
  • Thomas E. Sniegoski: Noemovi sirotci
    Noe zachránil před potopou vše, co Bůh chtěl, aby bylo zachráněno. Ale byl tu také někdo, koho Bůh zachránit nechtěl. A Noe kvůli tomu měl výčitky svědomí.

Čtveřice novel se skutečně, jak slibuje název antologie, pohybuje v temných uličkách a v zákoutích ještě temnějších. Magie tu prýští a vystřikuje jako yellowstoneské gejzíry, ohýbá příběhy a otevírá zápletkám spíše vrata, než dveře.

Válečník Jima Butchera je v podstatě komorní příběh, založený na biblických prvcích, postavy však z klasických schémat nejdéle vydávané knihy světa vybočují. I přes tvrdou akci, v níž našly místo únos dítěte i basebalová pálka, je celkové vyznění velmi lidské a laskavé a kontrastující s názvem novely. Jim Butcher tu ukazuje, jak snadno se můžeme mýlit, když hodnotíme své vlastní motivy a akce, protože skutečné důsledky a hodnoty našeho konání se mohou projevit až po dlouhé době, kdy už zapomeneme, co jsme vlastně udělali. Žít okamžikem můžeme, ale teprve perspektiva a odstup umožní vidět celkový obraz našeho konání.

Rozdíl, na kterém po čertech záleží Simona R. Greena je až téměř křiklavý ve srovnání s ostatními příběhy. O jeho hrdinech je toho více naznačeno, než řečeno. Noční strana města je místo, které je greenovsky tajemné a odehrávají se v něm příběhy, které mají místo pouze a výhradně tam. Greenův příběh běží po tenkém provazovém můstku mezi zombie a kyberpunkem. Není to ani horor, ani happyendovská záležitost, bez ohledu na divoké kulisy je to v podstatě civilní příběh s koncem neuzavřeným stejně, jako jsou zpravidla neuzavřené i naše vlastní příběhy.

Třetí smrt hliněného psíčka Kat Richardsonové je ze všeho nejvíc detektivkou. Hrdinka musí zároveň plnit dva téměř nesplnitelné úkoly. Zjišťuje, jak splnit úkol závěti, který na sebe vzala, a přitom po nepatrných kouscích odhaluje dávné tajemství, které je za tím vším skryto. Autorka využívá mexické varianty Halloweenu, typicky místních legend, aby vytvořila atmosféru plnou temného neznáma. Nejsou to však jen pouhé kulisy, vstupují do příběhu a formují jej od úvodní expozice až po závěrečnou pointu. Spravedlnost má mnoho způsobů, jakými si může najít cestu ke svým adresátům.

Noemovi sirotci Thomase E. Sniegoskiho jsou opět variací na biblická témata. Nesmrtelný Noe je zavražděn, aby nemohl pomoci těm, kteří proti vůli Boží přežili potopu. Archanděl Remiel, který ve své člověčí podobě je policejním vyšetřovatelem, pomalu rozplétá tajemství Noemovy smrti a přitom se okolo něj prolíná jeho vlastní život - tedy ta jeho část, kterou absolvoval v lidské podobě, jeho žena, která zemřela na rakovinu. Remiel má silné protivníky - padlé anděly, kteří chtějí svými zločiny obhájit svůj návrat do Božího světla. Ale on není slabý, rozhodně ne v okamžiku, kdy nechá ze sebe sklouznout svoji lidskou podobu.

Čtveřice magických novel je mozaikou, každý kamínek má svoji vlastní barvu i tvar, a přesto k sobě zapadají a vytvářejí zajímavý útvar, který rozhodně stojí za přečtení. Každý z autorů se dotýká jiného tématu, každý po svém, ale všechny příběhy mají jedno společné. Bez ohledu na status hlavních hrdinů jsou hluboce lidské, dotýkají se nás prsty maséra, někdy měkce laskají, někdy tvrdě rozhánějí bolest z jejího epicentra do ztracena.

Hodnocení: 80 %.

Temné uličky (Mean Streets)
překlad: Jiří Hořejší