23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Anna Šochová, Vládci močálu

8.3.2010 0:05

TOPlistBaron Sirgodon měl se svými dvojčaty, dívkou a chlapcem, vždycky trápení, až se nakonec rozhodl oba cvičit společně jako muže. Snad učinil dobře, vždyť zemí otřásají příběhy plné zrady a temných kouzel. O moc v nich kromě lidí bojují i bytosti vládnoucí ohromnému močálu, které se snaží získat takovou sílu, jež překoná i zatracení. Dokáží stát dvojčata při sobě uprostřed bojů? Kolik je čeká obětí, zápasů a proher? Vždyť žena se nesmí plést do mužských záležitostí... - Anotace.

Přečtěte si anotaci a poté se podívejte na obálku, ze které se na nás dívá rytíř s obnaženým mečem a hlava koně patřícího jeho pravděpodobnému soupeři. Ve mně vyvolaly dojem, že se jedná o temnou akční knihu a nejinak tomu bude určitě i u vás. Ostatně v článku "Československá knižní kuchyně 1/2010" jsem se v tomto smyslu i vyjádřil: "Vládci močálu vypadají na temnou fantasy plnou akce, krve a hlavně perfektní zábavy." Takže: Temnotu v knize najdete, akce v ní má taky místo, i když se nejedná o hlavní složku románu, na krev rychle zapomeňte a se zábavou... chvilka napětí... můžete počítat.

Ale hezky popořadě, začneme pěkně od podlahy. Poněkud zvláštně autorka vyřešila svůj svět. Příběh se odehrává ve zcela smyšleném království močálem rozděleném na dvě části, na jehož trůnu sedí nepříliš silný král. Ve skutečnosti však vládne "šedá eminence" hrabě Teriens. Ačkoliv je svět zcela evidentně smyšlený, zmínky o výbojných Francích, hříšné Evropě nebo vzdálené Číně obývané lidmi se zkosenýma očima vás přinutí k zamyšlení, zda se příběh přeci jen neodehrává v naší realitě, jen lehce modifikované.

Vládci močálu v mnohém připomínají první díl Boje o Domhan, který v edici Pevnost vyšel před třemi měsíci. Stejně jako Dáša Hábová se i Anna Šochová soustředí především na postavy. Ačkoliv jejich charaktery zrovna nehýří originalitou, na proplétání jejich vzájemných vztahů si autorka viditelně dala záležet. Budou při sobě dvojčata Renisa a Remis stát v nadcházející těžké době? Nakolik Remise změní vědomí vlastní moci a nenávist k domnělému vrahovi svého otce? Jakou roli v tom všem vůbec mají oni vládci močálu, tajemná paní Goruna a lstivý duch Regred?

Na rozdíl od Dáši Hábové je ale Anna Šochová již zkušenou autorkou a vedle péče o své hrdiny stíhá i jiné složky příběhu. Vykresluje pochmurnou atmosféru pramenící především z tajemstvím opředeného močálu a některých činů ústředních protagonistů (vidíte, zase ty postavy...), v rámci možností nám odhaluje svůj svět a do příběhu přimíchává pořádnou porci dvorských intrik. Hlavně ze začátku byste měli dávat pozor, jinak byste se v síti vzájemných vztahů a úkladů mohli snadno ztratit. Vládci močálu nejsou vůbec lehké čtení, ačkoliv tak na první pohled možná vypadají.

Výrazný zlom přichází asi ve třech čtvrtinách knihy, kde na nás Anna Šochová nastražila "něco jako konec". A rozhodně vám tím radost neudělá. Autorka jakoby zahodila vše, co na předchozích stranách budovala. Jakýkoliv vývoj v charakterech hrdinů se vrací zpět, všichni jsou hodní a dobro z nich čiší na míle daleko. Neshody mezi postavami mizí a všichni jsou zase nejlepší kámoši. Prototyp hollywoodského happyendu... Tímto však díkybohu kniha nekončí. Na následujících čtyřiceti stranách, které se odehrávají o patnáct let později a působí spíš jako volně navazující pokračování předešlého románu, se naštěstí zase pár věcí ve zlé obrátí (tedy pro čtenáře spíše v dobré) a na konci dojde i na nějaké ty slzy a pohřby. Anna Šochová tak nakonec zachrání vše, co málem zkazila.

I přes všechny své mouchy jsou Vládci močálu povedenou knihou, která potěší každého fanouška klasických fantasy. Pokud holdujete moderním směrům nebo většinu vaší knihovničky zabírá sci-fi a zrovna si jen chcete odpočinout u nějaké té jednoduší a přitom propracované fantasy, koupí Vládců močálu nic nezkazíte. Když si za 125 Kč koupíte březnovou Pevnost, bude tahle kniha, která je bonusem k časopisu, vítaným přírustkem do vaší knihovničky.

Hodnocení: 65 %.

Vládci močálu, Anna Šochová

Nakladatelství: Epocha