29.3.2024 | Svátek má Taťána

RECENZE: Andrzej Ziemiansky, Achája 3

20.2.2008 0:05

Achája 3 Andrzej ZiemiańskiTOPlistTřetí příběh princezny bojovnice Acháji pokračuje v mapování její životní pouti, cesty, kterou se musela probojovávat mečem i lstí. Achája a její družky jsou součástí expedičního vojska, které má za úkol vybojovat nemožné a zvládnout nezvládnutelné. Strategie i taktika, které dosud její svět znal, jsou pro tento účel nepoužitelné.

Vojsko, kterého je Achája součástí, se pohybuje hluboko v nepřátelském území, nedostatečně vyzbrojené pro dobývání pevností, zato pohyblivé a nenáročné na zásobování. Jsme svědky zrodu nových vojenských pouček, nového stylu válčení, nových a překvapujících vítězství. To vše - jakkoliv zajímavé a velmi důkladně propracované - je „pouhou“ kulisou pro Achájina dobrodružství. Achája válčí a bojuje (téměř stále), odpočívá (někdy) a připoutává čtenářovu pozornost.

Třetí díl pokračuje (většinou) v tom dobrém, co jsme již zažili a přečetli v obou předchozích svazcích. I teď má příběh drajv a odpich, je nabitý akcí a zvraty. Autor však projevil jistou nedůslednost, dříve akcentovaný motiv prolínání světů je zastoupen pouze postavou čaroděje Mereditha, což je málo - a už vůbec tento motiv nespěje ke svému rozuzlení, což je škoda.

I přes tuto výtku je trojka Acháji velmi příjemné čtení, navíc nevyžadující znalost předchozích dílů. Zápletka je ucelená, je to vlastně jedno velké vojenské tažení a Achája v něm. Pocit z četby kazí snad jedině cena, ale obávám se, že po zvýšení snížené sazby DPH a s průběhem inflace se tohle stane téměř standardem...

Hodnocení: 60%.

Andrzej Ziemiansky: Achája 3 (Achaja)
překlad: Pavel Weigel