RECENZE: Alice Seboldová, Pevné pouto

30.9.2008 0:05

Pevné pouto Alice SeboldováTOPlistPříběh Susie Salmonové - nemohu napsat životní příběh, vždyť je o mrtvé čtrnáctileté dívce - začíná 6. prosince 1973, kdy byla zavražděna. Ale ve skutečnosti to není ani počátek, ani konec. Susie vypráví čtenářům, jak se dostala do nebe, jak byla zavražděna, jak předtím poprvé políbila chlapce, jak po své smrti sledovala svého vraha i osudy vlastní rodiny.

Příběh, který Susie vypráví, je velmi neobvyklý. Vražda dítěte je vždy něco šokujícího, a svým vlivem na okolí připomíná pád tunguzského meteoritu. Susie se mění v kronikářku své rodiny, vypráví o tom, jak se o její vraždě dozvěděli, jak se vyrovnávají se skutečností, že vrah - ačkoliv je téměř jisté, o koho jde - se obratně vyhýbá podezření, jak se vztahy mezi jejími rodiči a sourozenci mění, jak její kamarádky a kamarádi procházejí životem, o jejich prohrách i láskách. Kdyby tu nebyla Susie, byl by tento příběh velmi, ale opravdu velmi tísnivý. Ale ona i po své smrti stále je, i když v nebi, čas od času sestupuje dolů, prochází se domem, navštěvuje své bývalé spolužáky, raduje se z toho, jak její sestra a bratr dorůstají a mění se. Vypráví o zločinu a o tom, že trest zdaleka není pravidlem, o tom, jak se její smrt dotkla mnoha lidí. Některé změnila, některé ovlivnila.

Susiino líčení věcí smrti i života je dětsky prosté, a právě tahle poloha z něj snímá váhu hrůzy a naopak jej posouvá k lidsky laskavému pohledu na svět, ne nepodobnému Harriotovým zvěrolékařským příběhům nebo vyprávění Betty McDonaldové, a určenému především pro mainstreamové čtenáře. Fantastický motiv je tu nástrojem, umožňujícím zbavit hrůzu jejích hrůz a dívat se na život jako na celek. Vždyť smrtí jednoho člověka nekončí život těch ostatních, a je pouze na nich, jak na troskách minulosti vystavějí novou budoucnost. Upřímná radost Susie z toho, jak se jim daří, je sice mimo jejich dosah, ale vždyť nemusejí čekat na její souhlas, stačí, když přijmou realitu takovou, jaká je.

Poetika Alice Seboldové je nezvyklá, hororové téma zpracovává velmi nehororově, a tak není divu, že po tomto románu sáhl Peter Jackson, když hledal námět pro svůj nový film, který bude do kin uveden příští rok pod názvem The Lovely Bones.

Hodnocení: 55%.

Alice Seboldová: Pevné pouto (The Lovely Bones)
překlad: Jana Pacnerová