29.3.2024 | Svátek má Taťána

RECENZE: Alan Moore a Eddie Cambell, Z pekla

26.7.2010 0:05

Žil byl jeden princ…

TOPlistŽil, byl jeden princ, který se jmenoval Albert a byl následníkem trůnu země zvané Velká Británie a měl za babičku samotnou královnu Viktorii. A tenhle mladý šlechtic se zamiluje do mladé dívky, s níž se ožení a zplodí s ní potomka. V pohádce by spolu panovali a žili šťastně až do smrti, jenže tohle je realita. Místo dobrého konce je Albertova manželka strčená do blázince a dítě odvlečeno. Aby toho nebylo na královninu hlavu málo, je vnuk nakažen syfilis a čtyři svědkyně svatby, lačnící po penězích, začnou vydírat, jinak to prý rozmáznou v novinách. A skandál si samozřejmě nemůže rodina, starající se o blaho nejmocnějšího Impéria na planetě, dovolit.

Anglický gentleman v černém plášti přichází

Z tohoto důvodu je povolán sám královský lékař, aby problémům zabránil. Za svitu hvězd a luny tak začne pomalu likvidovat nepřátele Británie a pojme to pěkně po svém, takže oběti jako správný chirurg patřičně vyvrhne a vraždy stylizuje do zednářských rituálů. Netrvá dlouho a Londýnem se šíří panika a strach z tajemného Jacka Rozparovače. Nikdo nemůže nikomu věřit, protože nikdo neví, kdo je skutečný padouch. A policie je bezradná…

Příběh psaný krví a chirurgickým nožem

To všechno je, až na uvedené vraždy a Jacka Rozparovače, smyšlený příběh. Příběh, který ale budete hltat s nadšením tak, že Moorovi budete věřit každé slovo a přemýšlet, kam na to scénárista chodí. Jak docílil toho, že legenda o Rozparovači je maximálně živelná a uvěřitelná, Londýn špinavý a nelítostný. A obyvatelstvo rozdělené na společenské třídy, v nichž musí chudina zápasit o holé přežití jako krysy v zaplavené místnosti. Zjednodušeně: "jak to dělá, že je vše naprosto reálné?"

Thriller a…

Pokud bychom měli Z pekla žánrové zařadit, tak to nebude vůbec snadné. Komiks spadá sice do detektivního žánru, ale obsahuje i velkou dávku thrilleru a hlavně naturalismu. Jak už jsem zmínil výše, Moore se kromě Rozparovačovy legendy soustřeďuje hlavně na zachycení života ve Viktoriánské Anglii. Ten nebyl vůbec lehký. Nejslabším článkem tehdejšího společenského života byly ženy, jež se musely často uchylovat k prostituci, aby si vůbec vydělaly na nocleh a skývu chleba. Navíc tehdy existovaly nejrůznější "gangy", kterým musely platit za ochranu, jinak jim hrozilo zmrzačení či dokonce zabití. Právě tento motiv se v příběhu stal katalyzátorem událostí, o nichž dál vypovídá. Vzhledem k nejstaršímu řemeslu je pak v knize možné kromě brutálních scén nalézt i scény erotické, takže pokud je někdo zapřísáhlý vyznavač morální výchovy, mohlo by na něj mít dílo špatný vliv.

Černobílá je… COOLsmiley

A tím se vlastně dostáváme ke kresbě, o níž se postaral Eddie Cambell. Jak už jsem zmínil, komiks obsahuje celkem dost násilných a erotických scén, takže pokud vám vadí pohled na krev a další tělní tekutiny, v případě Z pekla s nimi nebudete mít zase takový problém (pokud nejste vyznavačem morální výchovy, ale to se opakuji). A proč nebudete mít problém? Protože je kresba černobílá. Černobílá… černobílá… černobílá. Jistě, Sin City je taky tak stylizované… NE! Na Millerovu sérii rovnou zapomeňte. Cambellova kresba svým pojetím odkazuje spíš na staré dobrodružné romány, než na filmy noir. Já sám jsem si vzpomněl na ilustrace ve Verneových knihách nebo na ty v Dobrodruzích Leonarda Medka. Jak jsem již uvedl, černobílá je cool, ale tady je přece jen jedna malá vada na kráse – Cambell dokáže úžasně nakreslit budovy, ale s obličeji už je to trochu horší.

Závěr

Z pekla je mrazivý a depresivní komiks, který potěší každého fandu inovačního díla, thrillerové a konspirační tématiky. A také všechny, jimž srdce plane pro Anglii, Moora a duše legendárních vrahů, kteří se krvavým písmem zapsali navždy do historie kriminalistiky.

Z pekla /From Hell/ (Galerie)
Moore, Allan; Cambell, Eddie
Vydal: BB art