RECENZE: Alan Campbell, Zjizvená noc – Kodex Hluboké brány 1

13.11.2009 0:05

Zjizvená noc Alan CampbellTOPlistSoumrak zastihl město Hlubokou bránu jakoby shrbené, ztěžka zavěšené v řetězech. Městské rezidence i činžáky se ochable opíraly o propletenou železnou pavučinu, střechy a komíny se pokývávaly nad tiše skřípajícími uličkami. Kolem visutých zahrad a ulic, dlážděných kočičími hlavami, se napínaly a povolovaly řetězy. Popraskané věže se nakláněly nad potemnělými nádvořími, přiznávajíce zchátralost svou i celého okolí. Bludiště průchodů a cestiček se nořilo do prohlubujících se stínů; vše bylo sestehováno bezpočtem mostů a chodníků, vše se pohupovalo, úpělo, vrzalo.
Truchlilo.

Hluboká brána je rozlehlé a prastaré město. Jeho architektonická stránka je v našem světě neobvyklá – je totiž zavěšené na řetězech nad bezednou propastí, ve které, jak obyvatelé věří, dlí bůh Ulcis, pán podsvětí. Jemu se v chrámech odevzdávají mrtví. Je však žádoucí, aby byli kompletní, jejich duše musí stále přetrvávat v těle, a je to krev, ve které se skrývá.

Hluboká brána má však i mnohem temnější stránku. Vždy jednou za 28 dní nastává Zjizvená noc. Během ní se městem jako stín prohání zabiják – šílený, zjizvený anděl, který loví lidi a odjímá jim duše, aby se udržel při životě. Město má ještě jednoho anděla, posledního potomka válečníků, kteří kdysi Hlubokou bránu chránili, Dilla. Ten je však vězněm umírající tradice. Nesmí létat, neumí bojovat, a žije zcela izolován v pobořené věži.

Ve světě na řetězech existuje i legenda o Andělském víně, nápoji z neznámých přísad, který zajišťuje nesmrtelnost. A právě na tento legendární mok se postupně zaostřuje pozornost příběhu a s ním i jeho protagonistů.

Britský spisovatel Alan Martin Campbell má v oblibě mimo jiné autory jako je Mervyn Peake či G. R. R. Martin, a na Zjizvené noci je to znát. Je to jeho debutový román a zároveň úvodní díl fantasy trilogie Kodex Hluboké brány. Na něj navazuje Železný anděl a trilogii uzavírá Bůh času. Obě pokračování má nakladatelství Laser-books ve svém edičním plánu.

Alan Campbell nám předkládá příběh, který se jeví dosti slibný a v rámci možností subžánru fantasy i originální. A z části opravdu příslib naplňuje, ale bohužel, pouze z části.

Zjizvená noc se pyšní temnou a pochmurnou atmosférou, jakou by jí mohl závidět leckterý horor. Tmavá zákoutí a těžké, skřípající rezavé řetězy vidíme málem před sebou. Naříkají ve větru stejně jako srdce šíleného anděla. A když se dostaneme až dolů, do propasti, bezděky si připomene makabróznost příběhů Cliva Barkera.

Jazykové prostředky jsou temnotě příběhu adekvátní, text místy připomíná tesknou píseň, zejména v popisným pasážích. Tento pocit ještě umocňuje obálka s motivem krvavého úsvitu nad městem.

Tohle všechno způsobuje, že i od příběhu očekáváme víc, než je obvyklý průměr. V tomto bodě je však Zjizvená noc lehkým zklamáním. Postavy i zápletka sice jsou relativně neotřelé a zpočátku vzbuzují i naději na něco více. Čím dále se však při čtení dostáváme, tím je zřejmější, že pod povrchem se nic nenachází, přestože k tomu příběh a jeho zpracování přímo vybízí.

Díky námětu a neobvyklému jazyku knihy můžeme první část Kodexu srovnávat s Nádražím Perdido Chiny Miévilla a Pergamentem Hala Duncana. Kvalit těchto příběhů však Zjizvená noc nedosahuje, byť se halí do hávu snad atmosféričtějšího než jakým disponují výše zmíněné tituly.

Zjizvená noc není v žádném případě špatná. Jen klame tělem a slibuje více, než může dát. Nebýt překrásně pochmurné formy, neměla bych námitek. Ale takto musím litovat, že se pod nádhernou postavou a přepychovými šaty skrývá nitro příliš jednoduché. Avšak nemusíme si zoufat. Je možné, že se Alan Campbell rychle vypíše a v pokračování melancholického příběhu bude klokotat trochu více „duše“.

Zjizvená noc (informace o knize, Majklova recenze)
/Scar Night/
Campbell, Alan