24.4.2024 | Svátek má Jiří


Před hlasováním o Lex Babiš

9.1.2017

Není to nic napínavého, je zřejmé, že poslanecká sněmovna přehlasuje veto, jímž prezident Zeman chtěl ochránit svého vyvolence Andreje Babiše. Právě tak se dá předpokládat, že padne další veto, jímž chtěl Zeman zabránit snížení DPH na vybraný tisk. V jednom i druhém případě prezident vetoval zákon čistě s ohledem na své osobní preference. Stručně řečeno, má rád Babiše a nikoli podrazáka Sobotku a nemá rád novináře, protože ho neoslavují jako génia lidstva.

Celá ta věc má význam jen okrajový. To podstatné, to jsou blížící se volby a po volbách jejich výsledek. Po nich se karty budou rozdávat jinak. Nicméně i současná situace kolem Lex Babiš a nadcházejícího hlasování ukazuje, že ani eventuální – a pravděpodobné - vítězství Andreje Babiše ve volbách mu neotevře vrátka k procházce růžovým sadem. Nadcházející hlasování se uděje pod heslem Všichni proti Babišovi a to se může opakovat i po parlamentních volbách. Konec konců, poznal to několikrát i loni po volbách krajských, na regionální úrovni, kdy coby vítěz ostrouhal kolečka.

Silnou kartu mu dá v případě vítězství do ruky prezident Zeman: pověření sestavit vládu. Pak nastane lámání chleba.

Nadcházející hlasování je vcelku jednoduché – vagón s muzikou jede proti Babišovi a z něho se pohodlně hlasuje. Dnes ale nikdo nedokáže odhadnout, kdo všechno se přehoupne přes pětiprocentní hranici, nutnou ke vstupu do poslanecké sněmovny. Silný kůň je STAN, jakpak by se starostové a nezávislí dívali na eventuální spolupráci s Babišem? Také Okamurovo podnikání není zcela beznadějné a Babiš nedal najevo silný názor na Okamurův podnik. Přestože dnes vypadá všechno celkem jasně, můžeme se dočkat silných turbulencí, předčasných voleb nevyjímaje.

Křik kolem černocha

Přes víkend dobublával absurdní povyk kolem reklamy Lidlu. Na jakémsi letáku byl coby manekýn černoch a někdo na Facebooku nadával. Takový Beneton má černochy a Asiaty a Indiány na reklamách odjakživa, i v Česku, a zrovna dneska jsem viděl Arabku na reklamě H+H na tramvajové zastávce a nikdo nestál před plakátem a nepovykoval. Ano, Lidl není Beneton a je zřejmé, že záměr marketingového vedení firmy nebyl prodat zboží, ale šířit multikulturní osvětu.

Problém je to tak miniaturní, že se snad ani problémem nedá nazvat: musí se z něho problém udělat a zde je zajímavé, že už opakovaně na buben bije český zpravodaj Weltu. Ten usuzuje na charakter národa a hned je tu souvislost s tím, že u nás nechceme budovat muslimskou menšinu.

Měl by mu někdo šetrně sdělit, že po čtyřiceti letech komunismu jsou občané Česka citliví na politickou indoktrinaci a převýchovu a dvojnásob citliví, když je vedena z německé strany. Ono to má své příčiny a pokud pán z Weltu o nich bude přemýšlet, jistě na ně přijde.

Aston Ondřej Neff