20.4.2024 | Svátek má Marcela


PRÁVO: Vládnou nám první mezi rovnými nebo drábové?

26.2.2016

Zákon nám nařídil, že máme letos provést revizi kotlů. MŽP avizovalo, že kontrola kotle má stát cca 1.500 Kč. Kotlů je údajně 350 tisíc – podle ministra Brabce, 400 tisíc podle jeho oponentů, nebo 500 tisíc podle ČT. No budiž, každopádně je to cca mezi pěti sty až sedmi sty padesáti milióny korun, které budou vytaženy z kapes občanů. To není nejhorší.

Kdo by se domníval, že může nechat dnes nebo zítra zkontrolovat kotel, je na omylu. Po čtrnáctidenním pátrání se mi podařilo zjistit, kdo a za jakých podmínek bude kotle kontrolovat. Zákon předepisuje, že kontroly bude provádět osoba, která byla proškolena výrobcem (201/2012Sb., § 17, odst. 1 písm. h). Na radu z MPO jsem oslovil výrobce, který prohlásil, že dosud neexistuje vyhláška, MŽP mi sdělilo, že prováděcí vyhláška nebude vydána a o celou věc se bude starat Hospodářská komora. Ta má na svých stránkách oznámení, že seznam se tvoří a bude průběžně doplňován. Na přímý dotaz 27.1. odpověděli, že počítají, že první verze seznamu bude k dispozici následující týden. Není dodnes. (viz)

A teď počítejme: 400.000 kotlů, no dobře, pan ministr tvrdí 350.000 lomeno 365 dny, lomeno 300 dny, lomeno 200 dny... než bude vytvořen seznam. Kdyby bylo vše připraveno k 1.1.2016 a pokud budeme věřit panu ministrovi, je to 1.000 kontrol denně, ve skutečnosti ovšem 1.500. Je třeba si to zapamatovat, až nás na konci listopadu budou tiskový mluvčí a pan ministr osobně peskovat, jak občané vše nechávají na poslední chvíli. Revizi jsou povinni provézt všichni. Koupíte si nový kotel emisní třídy pět? Nevadí, račte ho nechat zrevidovat. Je to jako koupit si nové auto a jít s ním na STK. Člověk se to bojí napsat, aby se toho nějaký horlivec nechytil...

Při tom všem vlastně vůbec není jasné, proč se revize provádějí. Podíváte-li se na formulář (zde) vidíte jen verbální vyjádření stavu, žádné měření tam není. K čemu je to dobré? (Jen tak na okraj: kolik bude podvodníků, kteří si formulář stáhnou a začnou objíždět majitele kotlů, aniž budou mít oprávnění? Evidenční číslo oprávnění si buď zjistí v seznamech, nebo si ho obšlehnou z nějakého pravého oprávnění, nebo si ho vymyslí. Kolik lidí bude schopno zkontrolovat pravost?) Pokuta za neprovedení revize je 20.000 Kč. Ví pan minstr, že to je cca průměrný důchod za dva měsíce? Nebo cca průměrná čistá mzda za měsíc, přičemž šedesát procent lidí na tu průměrnou mzdu nedosáhne?

Včera nás ministr dopravy pan Ťok oblažil novým ceníkem pokut za dopravní přestupky (zvýšení proti stávajícímu stavu blokové řízení/max. ve správním řízení): jízda na červenou nově 25 000 Kč (25- až 3,33násobek); telefonování 10.000 Kč (10- až 4násobek); překroční rychlosti do 10 km/h 5.000 Kč (5- až 2násobek); do 40 km/h 25.000 (2násobek), nedovolená jízda přes přejezd 25.000 Kč (5násobek). Všimněte si, je to vždy nejméně dvojnásobek proti maximům platným teď. Moderátor Událostí komentářů snaživě poznamenal, že inflace...No to by měla vědět ČNB, že od zavedení července 2006 je inflace nejméně sto procent, mohla by přestat bojovat proti deflaci. Pravda je, že většinou přestupků nikoho neohrozíte, ani sebe ne. Kdyby každý přestupek znamenal nebezpečí, už dávno bychom vymřeli.

Nedávno bylo kdesi uvedeno, že bylo uděleno 5.000.000 bodů. Jistě jen zlomek přestupků byl pokutován, ostatní prostě prošly a nestalo se nic. Jste dospělý člověk, kterému firma svěřila často nevyčíslitelné hodnoty, který se stará odpovědně o rodinu, který podle svých možností přispívá potřebným, ale jen sednete za volant, je z vás údajně silniční pirát. Prý jste odhodil veškerou odpovědnost, máte rudo před očima a nejradši vraždíte bezmocné děti, důchodce a cyklisty. Tak aspoň představují české, to zdůrazňuji, české řidiče média a ministři. Proč potom v Německu loni stejně drasticky zvýšili pokuty, jako se to chystá teď u nás, mi zůstává záhadou.

Každá další represe je zdůvodňována bezpečností. Opravdu jsou tyto drastické pokuty třeba? Stačí se podívat statistiky mrtvých při dopravních nehodách a trend je více než jasný. (viz) V roce 1980 byl téměř dvojnásobek nehod – 1261 - proti roku loňskému roku - 660. Kolik bylo aut tehdy a dnes, je jasné každému, jen ministrovi dopravy ne.

Dobře, srovnejme nejhorší rok ve statistikách - 1994 s 1637 mrtvými a loňský rok. Je to už srovnatelnější, protože nárůst počtu aut na začátku devadesátých let byl enormní, čili počty aut jsou srovnatelné s dnešními. Vidíte ten trend? Co se dopravy týče, jsme oblažování i dalšími věcmi, od října vám může policista zabavit malý TP (viz). Dovedete si představit jak tento mozkový myslitel (viz) bude kontrolovat brzdové destičky? Což by možná nemusela být katastrofa, kdyby měli jeho nadřízení špetku zdravého rozumu, oni ovšem říkají toto: Skutečně pohledem se dá zjistit, že ta hloubka dezénu není taková, jaká by měla být,“ reagovala Lenka Javůrková z Krajského ředitelství police Zlínského kraje. Řízení o přestupku úřad zastavil. Krajské ředitelství zlínské policie se proti rozhodnutí Městského úřadu v Holešově chce odvolat. Za postupem svých lidí si stojí a tvrdí, že přestupek má být potrestán. Úroveň krajského ředitelství! Co na tom, že ten myslitel jednal protizákonně, my můžeme a vy, svoloči, poslouchejte!

To ovšem z dílny pánů velkomožných není vše, je zde návrh zavézt silniční daň i pro soukromá vozidla. Takže nestačí, že platíte spotřební daň z PHM a z ní DPH (to je vynález až moderní doby, daň z daně!), takže cena benzínu je z více než poloviny tvořena daněmi, platíte dálniční známky, teď budete ještě platit silniční daň. A jako blbci budete chodit s reflexními páskami.

Páni ministři si evidentně myslí, že jejich poddaní jsou jednak stroj na peníze, jednak povinni udělat vše, co je napadne, respektive co jim někdo našeptá. Takže se zdraží technické prohlídky, protože každé auto se bude fotografovat. Pamatujete ještě, jak se zaváděl on-line systém, kdy se STK napojovaly přímo na ministerstvo? Vůbec nepochybuju, že za několik let se zavede další metoda kontroly, vždyť co by taky úředníci dělali. Až bude kontrola dokonalá, propustí je snad?

A abych nezapomněl, návrh obsahuje také tuto změnu: do zákazu vjezdu pro nákladní automobily nebudou smět nově osobní automobily - kombíky, které mají přepážku oddělující prostor pro přepravu cestujících od prostoru pro náklad, čili ta vozidla jsou evidovaná jako nákladní. Pan ministr nám sdělil, že zjišťovali u sto sedmdesáti obcí, že nebude problém tento zákaz doplnit dodatkovou tabulkou. Obcí je ovšem šest tisíc a jsem opravdu zvědav, co bude dělat řidič, který přijede k obci, kde dodatková tabulka nebude. Zato tam budou nepochybně vybírat mastné pokuty. Může mi někdo říct, jak toto ohrožuje bezpečnost silničního provozu? A i kdyby nakrásně všude ty dodatkové cedule osadili, a musí jich být mnoho desítek tisíc, nejsou to vyhozené peníze? No, konec konců, my na to máme, když vybíráme i daně z daní.

A tady nám nezisková organizace Iuridicum Remedium oznamuje, co s námi dělá policie: „... má na zhruba 250 místech (kamerové systémy) a funguje tak, že za pomoci kamer plošně zaznamenává průjezdy všech vozidel. V databázích jsou pak uchovávány údaje o automaticky rozpoznané SPZ vozidla, místu a datu průjezdu, ale i fotografie vozidla s řidičem. Plošné uchovávání těchto dat se přitom neváže na žádný přestupek nebo jiné nezákonné jednání řidiče, uvádí IuRe. ́Sporné je už samotné oprávnění policie vytvářet podobné databáze a uchovávat v nich až rok údaje bez vazby na nějaký jasně daný účel, které podle našeho názoru v zákoně obsaženo není. Pochyby vyvolávají i nastavená pravidla pro uchovávání záznamů, ́ uvedl výkonný ředitel IuRe, advokát Jan Vobořil.“ (viz)

Protože stát smí dělat jen to, co mu zákon výslovně povolí, je jednání policie evidentně protizákonné. A koho to zajímá? Problémem je, že by to mělo zajímat mnoho institucí, v první řadě státní zastupitelství, jehož povinností je žalovat všechny nezákonné činy, o kterých se dozví. Má ale moc práce se svrháváním vlád. Ombudsmanku, tu ale nejvíc zajímá, jak zabránit tomu, abyste mohli volně nakládat se svým majetkem. Úřad pro ochranu osobních údajů; ten slavný úřad nejspíš dá pokutu někomu, kdo má na fotce z dovolené nějakou osobu, které se nezeptal, jestli s tím souhlasí. A obracet se na své poslance a senátory, kteří přitápějí pod kotlem i uhlím z ciziny?

ERÚ pro změnu navrhl, abychom elektřinu platili nikoli podle toho, kolik jí spotřebujeme, ale podle kapacity jističů. V důsledku toho čím míň elektřiny spotřebujete, tím víc zaplatíte za kWh. I kdybyste nespotřebovali žádnou elektřinu, zaplatíte jako mourovatí. Prý je to spravedlivější, protože kapacita sítě musí být dimenzovaná podle jističů. Tak si to obraťme, kdyby všichni nechali své jističe vyměnit a omezili tím svou možnou spotřebu, bude se kvůli tomu předělávat rozvodná síť? Ostatně si těžko dovedu představit situaci, kdy velcí majitelé nemovitostí (velká družstva, města, dříve páně Bakalovo RPG ap.) dovolí masovou výměnu jističů. A pokud se týká majitelů jedné nemovitosti, bytu, rodinného domu, pravděpodobně by tím snížili cenu své nemovitosti, protože budoucí kupec se zeptá: „A jaký tady máte jistič? No to je smůla, já potřebuji mít větší spotřebu protože...“ Ostatně celá situace nápadně připomíná situaci s pitnou vodou, čím víc šetříte, tím je voda dražší a ještě musíte poslouchat a číst kydy, jak máte vodou šetřit...

Výběr z dnešní dávky oblažování: Česká školní inspekce začíná trestat mateřské školy, které pro své žáky organizovaly doplňkové kroužky – například lyžařské kursy nebo hru na flétničku. Proč? Protože jsou drahé a diskriminují ty děti, jejichž rodiče si je prý nemohou dovolit. (viz) Již druhá záminka k prolomení domovní svobody. (viz)

Suma sumárum, existuje nějaká oblast, kde nám nevyhrožují, kde nás neregulují naprosto pitomě, kde nás nestydatě neobírají o peníze, aniž to těm, kteří peníze vydali, přinese jakoukoli protihodnotu? Jak je možné, že tohle snášíme?

P.S. Autor prohlašuje, že na to, co obnáší revize kotlů, přišel proto, že si ji chtěl nechat udělat, že do dnešního nemá žádné body, nevlastní kombík a že cena elektřiny v jeho případě bude prakticky stejná, i když se bude počítat tím zvěrským systémem.