26.3.2019 | Svátek má Emanuel


PRÁVO: Nezakazujte cyklovozíky!

27.3.2012

Nejméně patnáct tisíc českých matek a patnáct tisíc českých otců se dohodlo a koupilo přívěsný vozík za kolo, aby mohli své děti vyvézt do přírody. Investovali nemalé prostředky a nyní, kdy začíná cyklistická sezóna, se dozvídají, že Sněmovna a Senát se nemohou dohodnout o tak jednoduché věci, jako je povolení či zákaz jízdy dospělého s dítětem ve vozíku po cyklostezkách a na silnicích.
Smutná situace. Hra s přílepky k zákonům, které poslanci dlouhodobě připravují, občany nezajímá. Je opravdu vozík tak problematický? Jak bezpečnostní testy prokázaly, je při pádu cyklisty ohroženo dítě daleko víc v sedačce na kole než ve vozíku.
Pád cyklisty přece vede vždy současně k pádu dítěte. Pokud snad máme mezi poslanci cyklisty, mohli si často všimnout spícího dítěte s padající hlavou na sedačce za zády tatínka či maminky… Chceme-li zakázat vozíky, zakažme i sedačky, jsou nebezpečnější!
Představa, že na dítě ve vozíku zezadu najede auto, je strašná (zatím se to v ČR nestalo), ale stejná situace by byla při nárazu auta do cyklisty vezoucího dítě na sedačce. Ostatně viditelnost vozíku s praporkem je lepší než viditelnost dítěte v sedačce.
Paní senátorka Doupovcová novelu zákona povolujícího jízdu vozíku po veřejných komunikacích, jak píše, nepodpoří. Dítě ve vozíku by bylo vystaveno nebezpečí kolize s vozidly. Ano, každý kdo se pohybuje po veřejných komunikacích, je v jistém nebezpečí, to si ale uvědomujeme i my ostatní.
Ví paní senátorka, že v ČR se na silnicích může podle zákona č. 361 na kole pohybovat v doprovodu dospělého každé dítě, které se na kole naučí jezdit, a samostatně pak každé dítě nad 10 let?
Myslí si paní senátorka, že posouzení bezpečnostní situace desetiletého cyklisty je lepší než dospělého s dítětem ve vozíku? Dále se paní senátorka obává, že na silnicích je "spousta exhalací" a děti "snad bude třeba vybavit respirátory".
Opravdu předpokládá, že si mladí lidé kupují kola a vozíky k tomu, aby si užívali jízdy po komunikacích v hustém autoprovozu? Neužívají je náhodou k tomu, aby se dostali co nejkratší cestou k přírodě či na cyklostezku?
Bylo by ale také dobré zakázat jízdu na silnicích našim paralympikům trénujícím na handbikech (tříkolo, na kterém člověk s ochrnutím dolních končetin leží). Ti jsou logicky stejně ohroženi jako dítě ve vozíku!
Dříve poslanci, a nevím, zda také senátoři, porcovali medvěda. To už snad skončilo. Dnes dělají medvědi službu těm, kteří si vozík koupili a těší se na cyklosezónu, určitě ale ne na střety s policií. Sám žádný vozík nevlastním, ale o problematiku se zajímám, mimo jiné i proto, že souvisí se zdravím. A se zdravým rozumem.

Právo, 24.3.2012

Autor je chirurg a cyklista



Diskuse


Z. Kulhánková
8:18
29.3.2012

P. Pruner
14:30
27.3.2012

R. John
16:43
27.3.2012

J. Heincl
17:50
27.3.2012

R. Langer
14:16
27.3.2012

K. Janovská
14:21
27.3.2012

J. Kadeřábek
12:43
27.3.2012

R. Langer
14:19
27.3.2012

Z. Kulhánková
8:21
29.3.2012

J. Schwarz
11:07
27.3.2012

P. Boublíková
7:18
27.3.2012

P. Lenc
8:25
27.3.2012

K. Janovská
14:19
27.3.2012

J. Fleiszner
1:39
27.3.2012

P. Sulc
5:25
27.3.2012

S. Donát
8:50
27.3.2012

J. Stejskal
0:27
27.3.2012

počet příspěvků: 25, poslední 29.3.2012 08:21









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.