25.4.2024 | Svátek má Marek


PRÁVO: Čeští kamioňáci nejsou pašeráci lidí!

8.12.2018

Je to neuvěřitelné, ale je to tak. Pokud jste řidič kamionu, měl byste neustále monitorovat svůj náklad a kamion, jinak jste prostě pašerák. Alespoň tuto logiku používají francouzské a britské úřady vůči řidičům.

S prvními takovými případy jsem se setkal v roce 2015. Řidič Ivan Jedlička z východních Čech tehdy splnil všechny bezpečnostní předpisy, řádně vůz zabezpečil, prošel všemi kontrolami na francouzské straně, a přesto dostal od britských úřadů pokutu téměř 80 000 korun, protože mu v návěsu i přes potvrzený čistý rentgen našli pět nelegálních migrantů.

Tehdy jsem apeloval na britské úřady a podařilo se tak jeho pokutu snížit na minimum. Stejně tak se to povedlo v dalších dvou případech firmy Nera Hořovice. To už jsem se ale rozhodl téma otevřít i na plénu Evropského parlamentu, kde se následně za řidiče postavila i paní eurokomisařka Věra Jourová.

Kamioňáci ale mají problémy dál

Vše už se zdálo být vyřešeno, letos zhruba od května se ale začaly objevovat nové pokuty, a to třeba i za dva roky staré incidenty, kdy například řidič Tomáš Němec měl zpětně zaplatit 250 000 Kč za jedenáct nelegálních migrantů. Částka pro něho zcela likvidační, protože se prakticky rovnala ročnímu příjmu celé jeho rodiny, kdy manželka ještě studovala a byla doma na mateřské se dvěma malými dětmi. Také v tomto případě se podařilo dosáhnout 93% snížení pokuty.

V současné době evidujeme dalších dvanáct případů, v nichž jsme různou měrou zapojeni a řidičům i celým dopravním společnostem se snažíme pomoci. Ale popravdě, proč to mají europoslanci řešit? Proč někdo ve Francii a Velké Británii nezačne používat mozek a nezmění tyto naprosto nesmyslné praktiky? Opravdu si myslí, že by někdo zrovna z Česka chtěl pomáhat pašovat desítky ilegálních migrantů do Británie?

O absurditě fungování celého tohoto honu na „pašeráky“ nejlépe vypovídá případ českého řidiče Jiřího Sagana, který dostal 18 měsíců za pašování migrantů, přestože ti jednoznačně vypověděli, že mu sami násilně vlezli do mrazícího boxu kamionu bez toho, aniž by o tom věděl, a bez toho, aniž by řidiči u soudu prokázali jakékoliv pašerácké aktivity, přijaté peníze, domlouvání se a naopak se jen prokázalo poškození zámku. Takto vypadá právní stát?

V současné době situaci řidičů opakovaně řeším v příslušných výborech a vše nasvědčuje tomu, že během prosincového/lednového pléna bude téma opět jedním z bodů oficiální rozpravy. Věřím, že pak tlak na řešení přiměje Francouze lépe vozy kontrolovat a budou při tom používat i drahé rentgeny, které si sice nechali proplatit z EU, ale kvůli tlaku neziskovek je nepoužívají. Rentgen totiž prý škodí zdraví a v ideálním případě by tak policisté měli mít souhlas migrantů s použitím...

A hlavně doufám, že Britové přehodnotí svůj systém udílení nesmyslně vysokých pokut nevinným lidem a všichni kamioňáci tak budou moci Vánoční svátky strávit v klidu a bez stresu doma s rodinou. Současný systém dělání z obětí viníka je naprosto neobhajitelný. A proto je nutné ho změnit.

Převzato z blogu s autorovým souhlasem

Autor je europoslanec za KDU-ČSL, člen Rozpočtového výboru Evropského parlamentu