24.4.2024 | Svátek má Jiří


PRÁVO: Bez výpalného nebude D8

4.8.2012

Česká legislativní absurdita

Stává se již pravidelným, mnohaletým folklórem zasílání všech možných námitek proti stavbě dálnice D 8. Ústecký krajský soud zrušil stavební povolení na dostavbu posledního úseku části dálnice D 8. Tentokrát žalobu na stavební povolení podalo jedno z mnoha účelově založených aktivistických sdružení, litoměřická Společnost ochránců životního prostředí. Předsedou sdružení je jakýsi pan Studnička, soudně stíhaný za vymáhání úplatků od podnikatelů. Není to trestuhodná náhoda? Jeho aktivity spojené s finančními požadavky u řady investičních akcí lze snadno nalézt v jiném obžalovacím spisu. Není povinností soudce krajského soudu blíže se seznámit s tímto spisem žalobce, dříve než vydá závažné ekonomické rozhodnutí?

Nesmyslným důvodem žaloby bylo nedostatečné posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA), zejména nezohlednění varianty dálnice s tunely pod Českým středohořím. Aby bylo možné nové stavební povolení vydat, bude muset proběhnout zcela zbytečně nový proces ekologického povolení, což může trvat i několik let. Vyžadovaná tunelová varianta by zvýšila již dnes tak enormní náklady o další miliardy. Řízení ke stavebnímu povolení na poslední úsek dálnice dlouhé 12,7 kilometru trvají již od roku 2007. Až v květnu letošního roku se začalo konečně stavět. Práce ale trvaly jen dva a půl měsíce a teď se znovu zastavují. Přímé a nezbytné náklady na konzervaci stavby se odhadují na miliony korun. Vše nakonec zaplatíme ze svých daní.

Smutnou skutečností je, že celý postup a nekonečné soudní odvolávání umožňuje naše legislativa, tvrdě a dlouhodobě prosazovaná zelenými. Mnoho zákonů špatně zpracovaných a odsouhlasených našimi zákonodárci i příslušnými vládami nepomáhá ochraně přírody, ale pouze různým iniciativám a občanským sdružením. Zásadně však znevýhodňuje občany a stát. Přitom řada těchto sdružení, které v žádném případě nelze považovat za ekology, jak media neustále uvádějí, způsobující miliardové škody, je neustále podporována dotacemi ze státního rozpočtu přes ministerstva financí až životního prostředí. Falešně a lživě se dosud zaštiťují ochranou přírody. Ve skutečnosti jde však pouze o zdržování, případně zastavení všech staveb i ve veřejném zájmu. Bohužel není žádný nástroj nebo zákon jak ekoteroristům způsobené škody vyúčtovat. Ve skutečnosti se stát bojí jejich vlivu na spřátelená média, nic neřeší a závažnou skutečnost si asi nepřipouští.

Vše je dokonalá absurdita a skutečný, český bojácný Kocourkov. O velmi špatné legislativě mohou hovořit podnikatelé, kterým stát neustále slibuje zlepšování podmínek. Opak a praktický nezájem je holou pravdou. Za současného stavu se pak stává jedinou možností zaplatit těmto sdružením výpalné. Blokování staveb se zastaví a investor i stát nakonec ušetří čas i peníze. Dálnice D 8 je toho jedním z mnoha křiklavých případů. Zcela reálné jsou totiž obavy, že dálnice nebude do roku 2015 hotová a Česko bude muset vracet evropské dotace. Z celkového rozpočtu 13,8 miliardy korun na stavbu platí Evropská unie z operačního programu 8,1 miliardy korun.