19.4.2024 | Svátek má Rostislav


PRAHA: Neschopní a hamižní aneb Ať žijí zóny parkování!

6.3.2008

Města se vyvinula jako kulturní, obchodní a politická centra, v kterých se původně barbarská společnost přeměňovala na moderní stát. Staří Římané toto dobře věděli, a proto razili heslo „Všechny cesty vedou do Říma“. A také ty silnice stavěli, takže do Říma směřovaly statisíce dopravních prostředků. Protože představa, že se tam všechno zboží, všichni lidé a tedy i jejich myšlenky a také jejich peníze dostanou pěšky, byla pitomá už v té staré době.

Dnes jsou centra velkých měst na tom podobně, jako na tom byl starý Řím. Také tam se vydávaly vyhlášky a regulační nařízení, která měla dopravu tisíců povozů usměrnit. Doporučuji přečíst historické zápisy. Nikdy se to nepovedlo.

V důsledku obrovského nárůstu automobilů se stalo v Praze jedním z největších problémů – mimo záměrně brzděné výstavby silničního okruhu - parkování.

A začal se řešit skutečně po socialisticku, po vzoru „Rudého Kena„ starosty Londýna. Heslo dne není řešit, ale zakázat. Takže po citelnému zdražení městské hromadné dopravy – hamižní úředníci se radují, penízky přijdou a na to, jak neefektivně hospodaří MHD, se zapomene – se vynořila móda „parkovacích zón“.

Ta spočívá v tom, že se najme firma, která umí dělat na silnici modré čáry - to moc nestojí -, a začne se vybírat. Od obyvatel pěkně po cca tisícovce a po bolševickém vzoru od těch hnusných podnikatelů desetitisíce, protože si, svině jedny kapitalistický, nic jiného nezaslouží, že. A hned se, jakoby z nebe spadlé, objeví odtahovací služby, kterým vydají úředníci a naši drazí volení zástupci v hrdě husitském duchu pokyn: „Řežte je, nikoho nešetřete!“ No a protože veřejné bičování, popravy a pranýře už vyšly z módy, napaří se neuvěřitelné pokuty a poplatky za odtažení atd. atd. Což zahřeje hloupé a líné úředníky, kteří nemusí řešit problémy občanů, a dále také hamižné úředníky, kteří bezplatně a bez námahy vyrazí z obyvatelstva ročně stovky milionů. Vsadím tisícovku proti padesáti halířům, že na rozvoj parkování a dopravy z těch peněz nepůjde ani pětník!

A tak se naše krásné město pomalu změní na placenou parkovací zónu, hezky „talíř“ za flek, houfy pěšky se potulujících turistů a dál už nic. Dopadne to jako na Malé Straně, kde si člověk nemůže koupit housku, zato si můžete dopřát svíčkovou „mit echt böhmische knödel„ za lidovou cenu 399. - Kč.

Už vidím, jak obyčejné krámy, hospody a vůbec ten servis, který plní služby občanů města, mizí. Protože kdo by ze svého malého zisku platil úředníkům 39 tisíc ročně za to, aby mohl zaparkovat vlastní dodávku. To by musel být vůl!

A jak se krásné čtvrti živého města promění v „parkovací zóny“ tzv. residentů, obchody a infrastruktura se pomalu ztratí - turisté rozhodně neuživí obyčejnou hospodu nebo třeba prodejnu s ponožkami na Vinohradech. Prostě všichni ti, kteří musí platit za „parkování„, zmizí. Návštěva kamaráda z venkova, který pojede do Prahy autem, bude složitý manévr hledání vzdáleného parkoviště, dopravy MHD nebo taxíky, takže se všichni, domácí i cizinci vybodnou na to, aby tam jezdili, když jsou tam takový blbci. Malí běžní živnostníci se budou bát, že když jim někdo přiveze zboží, budou na něj číhat policajti, aby vydělali starostovi na nový nábytek a úředníkům na prémie, takže nikdo ani na minutu nezaparkuje, natož na složení a odvoz zboží… takže se na to, však víte co.

Jak říká přítel Neff, „kridioti“ – tedy „kriminální idioti“ - z neschopnosti vyřešit problém, že si lidi prostě koupili auta a že do živého města se musí jezdit, si to udělali jednoduché. Zavedli parkovací zóny, ty jim vynáší desítky miliónů a všichni tihle dobráci se radují. Jak prakticky bez práce hrabou peníze a jak se mají kamarádi od odtahovek dobře. A městští policajti nemají čas starat se o pořádek a hlídat špinavé a smradlavé bezdomovce, natož lovit lupiče, protože loví řidiče. Tedy parkující auta. Ale až zmizí živnostníci (ale i větší firmy), protože to bych musel být magor, abych jel na Vinohrady do restaurace na obchodní večeři a nebo vezl dodávku zboží tramvají (a většina z nás nejsou milionáři, aby jezdili denně taxíkem za české ceny při českých platech, jak je to zvykem v New Yorku), začne malér. Lidé se budou stěhovat pryč z města, služby se ztratí – tedy nebudou platit žádné daně - a až si toho všimnou úředníci a „zastupitelé“, budou koukat jak blázni a tvrdit, že oni za nic nemůžou. A idealističtí rozumprdové budou plkat v novinách a plakat, jak se nám ta matička Praha vylidňuje, jak jsou celé čtvrtě bez obchodů a služeb. Že by přemýšleli, jak vyřešit dopravu a parkování v Praze?! No to né! Né! To po nich nemůže nikdo chtít! To by byla práce a těch problémů a muselo by se přemýšlet a něco dělat, jen to proboha po nás nechtějte!!

No, já teď už jen čekám, až podle se vzoru Letňan zavedou zóny parkování všude kolem Prahy, takže výlet do Prahy a cesta za prací se stanou luxusem. No a pak se Praha pomalu promění v klidné a tiché město, kde budou do práce jezdit občané všech věkových kategorií a za každého počasí přesně podle „hlubokých myšlének“ jedno pražského zastupitele za zelené v „oboru dopravy“, který tvrdí, že v Praze by mělo jezdit do práce na kole nejméně půl milionu lidí. A pak že bude ráj.

Spíš to vypadá tak, že lidé, kapitál, obchod a kultura a peníze, vše, co dělá město městem, se z Prahy nenápadně vytratí a tady už zůstanou jen ti tupci na městských úřadech, co to vymysleli, budou si vzájemně přidělovat parkovací karty a kolem bude jezdit Bursík s Kateřinou na dvojkole, medvěd brtník bude bydlet ve Stromovce, vzduch bude čistý, svět bude krásný, ale lidi, lidi a peníze, ty budou v pr….. Prostě odejdou jinam.

P.S.- Prý jsem zapomněl navrhnout řešení, pravil redakční kolega. Takže dodám:

1) Okamžitě zrušit idiotské poplatky místním i obslužným firmám . Potřebné firmy –služby lákat a ne ohrožovat a vysávat.

2) Zajistit krátkodobá – několikahodinová - rozumně zpoplatněná parkoviště pro návštěvníky obchodů, kin, divadel atd. V místech, kde je to vhodné - např. u nádraží, významných úřadů atd. - zajistit krátkodobá bezplatná parkování s „přenosnými hodinami„ za sklo aut. Dobře to znají třeba v Německu. Kontrola je lehká a bezproblémová.

3) Zajistit skutečně výrazně označená parkoviště P+R na všech trasách metra a jiné křižovatky a záchytné body MHD. S poplatkym které nejsou větší než denní výdělek, jak je u nás zvykem.

4) Pro „residenty„ budovat dotovaná krytá parková několikapatrová stání. Taková MHD se dotuje také.

5) Podívat se třeba do Vídně a spojit veškerou příměstskou dopravu – což už se sice trochu dělá -, ale hlavně o tom všechny zájemce zřetelně a výrazně informovat! Tak jako třeba ve Vídni.
A dalších možností je „něúrekom“ .
Jenže nedělat nic a vybírat peníze je prostě jednoduché, že .