20.6.2019 | Svátek má Květa


PRAHA: Hub pro noční lety z Asie

28.4.2010

Generál Šedivý kdysi řekl: „Privatizace pražského letiště, to je rozhodnutí v zásadě o tom, kdo tu příště přistane, americká nebo ruská vojenská letadla…“

Strach z východního partnera v této strategické privatizaci přišel na mysl mnohým z nás. To, že je ve hře ještě horší varianta, nás ale nenapadlo. EU přijala tvrdá omezení nočních letů poblíž velkých měst, zejména z důvodu hluku. Velká letadla, například chystaný superairbus plný Číňanů, už jen tak v noci v Bruselu nebo ve Frankfurtu nepřistanou.

Je tedy nasnadě, že se najde v Praze skupina obvyklých podezřelých Janoušků a Dvořáků, kteří si začnou hrát s touto úžasnou myšlenkou: Praha jako hub pro noční asijské lety i za cenu obejití evropských směrnic. Proto tak velké hlukové ochranné zóny, proto takový tlak na stavbu druhé dráhy v Ruzyni.

Je pravda, že ve špičce je jedna dráha přeplněná, je pravda, že mezi 7. a 9. a 20. až 22. hodinou má jedna dráha co dělat. Skutečností ale je, že při výkyvech cen ropy (o občasných sopkách a 11. zářích ani nemluvě) se jen stěží dá předpokládat, že letecká doprava poroste strmě vzhůru. I proto lze říct, vydrželi-li jsme to s jednou dráhou dosud, nevidíme zásadní důvod pro druhou dráhu, ledažeby… Na ní přistávaly asijské noční lety.

Takové letiště potřebuje novou dopravní infrastrukturu. A tou je i jižní varianta severní části vnějšího obchvatu Prahy. Titíž lidé, kteří uvažují o nočních letech pro Prahu blokují alternativní stavbu severní části obchvatu. Proč? Protože jednoduše trvají na tom, aby obchvat vedl městem. Aby vedl přes pražské pozemky. A aby byl blízko nové varianty letiště – a přímo pod přistávací drahou letadel. A ještě aby spojoval letiště v Ruzyni a ve Kbelích…

Argument pro jižní trasu: je to prý v územním plánu hl.m. Prahy. Ale ono to v něm není. Je v něm varianta tříproudé komunikace, která do něj byla zahrnuta počátkem 90. let. Další neoprávněné změny územního plánu dvakrát zrušil nejvyšší správní soud a naposledy také ministerstvo pro místní rozvoj. A výsledek? Nic. Pražští radní tvrdí, že je to stále v „ územním plánu“. Tvrdí to proto, že cíl jižní trasy je jediný, opravdu ji za každou cenu udržet v moci Janoušků, pražské kliky. A spojit ji s nočními lety.

A já se smíchem dodávám, se stále spící ideou pražské olympiády – pozemky sportovišť by měly stát kolem jižní trasy. Že to vypadá všechno nyní jako fantasmagorie? Není fantasmagorií pronájem pražského výstaviště za 10 milionů korun ročně na 60 let? Není fantasmagorií pronájem budov magistrátu? Zničení pražské PIS, ve které bylo zničeno vše, co poskytovalo informace o Praze, veškeré informační know-how bylo nahrazeno znuděnými studenty ve špinavých pseudohistorických oblecích, kteří hlídají pražské věže... A že takto prázdná skořápka PIS se klidně stane akciovou společností a do ní spadnou pražské památky?

Proti tomu je teorie nočního přistávání obřích asijských letounů na druhé dráze pražského letiště vcelku logickou úvahou.

Problémy Prahy se nevyřeší v Praze. Dokud nebude pro Prahu existovat nový Zákon o Praze, který umožní její kontrolu jinak než samokontrolou radních, mnohé se nezmění. I proto kandiduji do českého parlamentu.

Převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce

Autorka je předsedkyní Evropské demokratické strany



Diskuse


P. Jirka
19:33
28.4.2010

M. Stuchlik
21:41
28.4.2010

počet příspěvků: 2, poslední 28.4.2010 09:41









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.