28.3.2024 | Svátek má Soňa


POVÍDKA: Voice Control

7.4.2012

"Milí posluchači, dovolte mi ve studiu přivítat Pavla Kece z mladé dynamické firmy SS, která vytváří prográmky pro vaše chytré telefony. Dobrý den, pane Keci."

"Dobrý den."

"Takže, pane Keci, mohl byste na úvod našim posluchačům prozradit, co se skrývá za provokativním názvem vaší firmy, kvůli kterému jste se dostali do hledáčku policie a médií, a jakou že to revoluční novinku právě začínáte prodávat?"

"Tak ještě jednou dobrý den. Naše firma skutečně vznikla poměrně nedávno, jak jste správně uvedl, a zabýváme se vývojem mobilních aplikací - tedy ne že by šlo o slovíčka, ale tento termín je vhodnější, než vámi použité slovo prográmek. Náš celý název je Smart Software, čímž odkazujeme k naší hlavní zájmové sféře, tedy smartphonům, a odtud tedy i ta zkratka, která opravdu neznamená nic jiného, nicméně máte pravdu, že se o nás díky ní začalo mluvit."

"Dobře, pane Keci. A co je vlastně tím vaším želízkem v ohni, kterým se chystáte rozvířit trh?"

"Tedy, dovolte mi krátký úvod, aby si posluchači udělali určitou představu, o co jde: představte si lidský hlas, třeba svůj vlastní. Má určité charakteristiky, podle kterých každý pozná, že hovoříte právě vy: barvu, hloubku, tedy vlastnosti dejme tomu vrozené či konstantní, to je jedno, jak je nazveme, nejsme foniatři, že. Pak jsou tu ale ještě další charakteristiky, které můžeme označit jako získané či proměnné: například intonaci, melodii, hlasitost, vliv dialektu – ve vašem případě každý kromě Pražáka bezpochyby pozná, že jste Pražák, že. No a nesmíme opomenout ani hlasové modifikace zdravotního rázu, třeba jako je nachlazení nebo včerejší firemní večírek, hlasový projev mohou také ovlivnit různé logopedické či stomatologické vady, že. Pochopitelně se do výsledného dojmu promítá i intelekt, vzdělání a podobně, tedy takové to, řekněme, hlasové charisma."

"No dobře, a teď nám konečně objasněte, jak toto souvisí s tím vaším prográmkem."

"Ano, právě se k tomu dostávám. Tedy: aplikace, kterou jsme vyvinuli, není technologicky nijak převratná, vlastně je skoro neuvěřitelné, že to dosud nikoho nenapadlo. Jde o software, který umí z lidského hlasu extrahovat ony základní, konstantní charakteristiky, podle nichž lze mluvčího identifikovat, dát je tak říkajíc stranou, a zaměřit se na ony ostatní, nadstavbové charakteristiky, které se mění dle okolností, ale jsou to právě ony, které mají rozhodující vliv na konečný dojem z hlasového projevu, o němž jsem před chvílí hovořil."

"Tak to je velmi zajímavé. Ale k čemu bude užitečná tato aplikace našemu posluchači, pokud si ji nainstaluje do svého chytrého telefonu?"

"Nejlepší bude uvést hypotetický příklad. Tedy: zavolá vám vaše přítelkyně a bude se chtít vypovídat, protože jí dneska ztrapnil šéf, kamarádka naštvala a vyprodali jí před nosem zlevněnou trendy kabelku, pro kterou jela přes celou Prahu, aby si po špatném dni udělala dobře. Vy nebudete mít naprosto náladu poslouchat její kvokání, pardon, to slovo používám jen pro názornost, doufám, že mi to vaše posluchačky odpustí, zkrátka budete sám v rozpoložení, kdy byste ji nejraději poslal někam, protože máte svých problémů dost. Mozek vám však řekne, abyste ji trpělivě vyslechl, ukonejšil, ubezpečil, že ji milujete, tedy to uděláte, jste rozumný muž, ale ouha – ona vás přeruší: ty to říkáš jen tak, já to poznám, ty na mě nemáš náladu, blebleble... Proč? No protože ženská slyší i to, co jste nevyslovil, odhalí přetvářku, byť dobře míněnou, a dá vám to sežrat. Takže z toho vyjdete jako blbec, naštvanej na ní i sám na sebe, a bude vám jasné, že si do konce týdne nezapícháte, tedy opět pardon, ale to jen pro názornost. Ale teď pozor: pokud budete ve stejné výchozí situaci a budete mít v telefonu nainstalovánu naši aplikaci, pak ještě předtím, než přijmete přítelčin hovor, navolíte hlasový režim empathy, tedy empatii, že, a software bude váš hlas modulovat v reálném čase tak, aby přítelkyně vaše skutečné rozpoložení nepoznala, či dokonce budete schopen naplnit očekávání, které ona do hovoru s vámi vložila – uklidníte ji, ukonejšíte, získáte body, večer bude koitus, o což vám jde, že."

"Tak to zní opravdu velmi slibně, zvláště váš příklad ze života naši posluchači jistě ocení a naše posluchačky prominou. Jaké jsou další možnosti využití tohoto prográmku?"

"Hlasových režimů, jako je empathy, máme několik. Na empatii navazuje, dalo by se říci tematicky, režim seduction, tedy svádění, že. Jenom na vysvětlenou, proč ta označení v angličtině – možná to bude znít neskromně, ale od začátku máme ambici proniknout na evropský a, musím zaklepat, i na globální trh. Ale zpět k režimu seduction: po jeho spuštění software lehce prohloubí váš hlas, ale v mezích daných základní charakteristikou, zakulatí ho, provede s ním zkrátka takovou modulaci, jakou dělá testosteron. Jinak řečeno, můžete klidně pištět jako eunuch, ale náš program vaši fistuli přetransformuje a udělá z vás svůdce, aniž by dotyčná pojala podezření, že vlastně tak úplně nemluví s vašimi hlasivkami."

"Tedy, pane Keci, tenhle režim by se klidně mohl jmenovat Casanova, haha. Myslím, že už v této chvíli hledá řada našich posluchačů vaše internetové stránky, aby si progámek stáhla. Můžete nám říci, jaká je vaše webová adresa?"

"No, bohužel naše stránky www.ss.eu jsou nyní dočasně nedostupné, protože vzniklo ono nedorozumění s iniciálami naší firmy a začala nás vyšetřovat policie pro podezření z extrémismu, což je naprosto směšné, že. Nový název našich stránek bude www.smartsoftware.eu a snad budou do konce týdne zpřístupněny, zájemce si pak bude moci běžným způsobem aplikaci downloadovat a nainstalovat do svého smartphonu za poplatek, který bude ještě upřesněn a bude se pohybovat v řádu stovek korun."

"A není to poněkud předražené?"

"Víte, jsme přesvědčeni, že není. Koneckonců se nejedná o žádnou střílečku, ale o aplikaci, která se vrací k tomu fundamentálnímu, proč má každý člověk v kapse mobilní telefon, a to je kupodivu telefonování. Ovšem naše aplikace pojímá telefonování, a v širším slova smyslu mezilidskou komunikaci vůbec, zcela inovativně. Vidíte, dosud jsem neřekl, jak jsme aplikaci vlastně nazvali – tedy: Voice Control. Původně to mělo být Voice Change, ale pak jsme usoudili, že změna hlasu by některým lidem mohla připadat jako určité klamání, či dokonce podvod, kdežto kontrola hlasu, to je jaksi v mezích a hlavně to přesně vystihuje to, oč tu jde, že. Konečně: co je makeup nebo estetická chirurgie jiného, než kontrola vzhledu, že, tak proč by měla být korekce hlasového projevu něčím méně přijatelným?"

"Tak už chápu heslo, které máte na tričku. Pro naše posluchače: pan Kec má na sobě bílé tričko s červeným nápisem Control your voice, control your life! a pod tím vpravo dole logo firmy - písmena SS, zobrazená jako dva smajlíci podávající si ruku – tedy žádné runové znaky, abych uklidnil všechny podezřívavce. A máme tu na drátě prvního posluchače, dobrý den..."

"Dobrý den, tady Mirek, Rakovník. Pane Keci, asi ne každý ocení ten váš hlasový režim na to lákání do postele, umí to i něco praktičtějšího? Děkuji za odpověď."

"No jistě, uživatelsky velmi zajímavý by mohl být například režim, který jsme nazvali interview, myšleno jako pracovní pohovor. Tedy pochopitelně zaměstnání se sjednává osobně, tomu se jaksi žádný uchazeč nevyhne, že, ovšem schůzce zpravidla předchází nějaký telefonický kontakt, při kterém mohou emoce negativně ovlivnit hlasový projev. V režimu interview je hlas mluvčího zbaven známek nervozity, servility, ale i přílišné suverenity či dokonce hostility, zkrátka tento režim vybalancuje míru sebevědomí, která je u uchazeče žádoucí, a určité pokory, či lépe úcty, která potěší ego potenciálního zaměstnavatele. Dotyčný pak není vyřazen již v prvním kole a naopak může na ústní pohovor dorazit s vědomím, že udělal do telefonu dojem. Do základního balíčku patří ještě režim assertiveness, tedy asertivita, vhodný například při jednání s úředníkem..."

"Tak to byla jistě vyčerpávající odpověď pro pana Mirka. A koho máme na drátě nyní?"

"Dobré ráno, tady Milena, Karlovy Vary. Pane Keci, já už nejsem nejmladší, abyste věděl, narodila jsem se za Masaryka a byla jsem vychovaná k toleranci, ale vám chci říct, že je opravdu nechutné, s čím se tady vychloubáte - prodávat přetvářku a pokrytectví jako housku na krámě je ubohé, a doufám, že u toho soudu nakonec skončíte!"

"Omlouvám se panu Kecovi za naši posluchačku, ta dáma se asi nikdy nemalovala a nebyla u kadeřníka, proto jí zřejmě kontrola hlasu připadá jako něco nemorálního, tak pojďme raději dál..."

"Ne, ne, já se také omlouvám, že jsem v paní Mileně vzbudil takový odpor, ale že se vyskytne i takto negativní reakce jsem předpokládal, víte, to je pokaždé, když se objeví něco nového, bořícího dosavadní limity. Na tu paní se nijak nezlobím, prostě starší lidé, zvláště ti, kteří prožili většinu života v minulém režimu, nové věci hůře přijímají, tak to zkrátka je. Je nakonec legitimní tázat se, zda není účelová proměna hlasového projevu nečím závažnějším, než je třeba změna vizáže, kterou jsme si zvykli akceptovat jako normální a žádoucí, jestli zkrátka změna hlasu nemění niterný projev naší osobnosti, na rozdíl od kosmetiky či estetické chirurgie, která pouze vylepšuje náš povrch. Ovšem to je spíše otázka pro filozofy a já se, jak víte, zabývám vývojem informačních technologií, které mají lidem usnadnit praktický život, že. Ale abych dokončil prezentaci naší vlajkové aplikace Voice Control, musím zmínit ještě univerzální režim no emotion, tedy česky něco jako bez emocí, že, který poslouží v situaci, kdy jste pod vlivem pozitivních či negativních emocí, a nechcete, aby to na vás bylo poznat; tento režim tedy váš hlasový projev činí jaksi z emocionálního hlediska neutrálním."

"Musím říci, pane Keci, že jak vás tak poslouchám, už se těším, až si tuhle vaši aplikaci stáhnu i za těch pár stovek. A jak jste předtím zabrousil do té filosofie, to také vůbec nebylo špatné, takže až napíšete nějakou knížku, stoupnu si do fronty pro autogram jako první, haha."

"Děkuji vám, ale takové ambice naštěstí nemám, takže zpět k naší aplikaci. To, o čem jsem dosud mluvil, byla jen její bazální varianta. Nabízíme ale i vylepšenou, pokročilejší verzi, které jsme dali název Word Control, tedy slovní kontrola, že. Princip spočívá v tom, že náš inteligentní software pozná slovo nevhodné pro zvolený režim a nahradí je vhodnějším. Tedy dejme tomu, že v režimu interview sdělíte budoucímu šéfovi sice s optimální intonací, ale přeci jen jaksi neotesaně, že se na novou práci kurevsky těšíte. Faux pas je na světě, že, ale s aplikací Word Control uslyší budoucí šéf, že se na novou práci velmi těšíte, a všechno bude O.K.; tedy dokud vás neuslyší naživo, že, s tím jaksi neuděláme nic. Samozřejmě aplikaci lze využít i jinak – dovolí vám například záměrně říkat vulgarismy, aniž by je druhá strana slyšela, respektive uslyší zástupné výrazy, které si dokonce budete moci předem navolit. Představte si, jaká všechna slovesa budete moci bez skrupulí adresovat své přítelkyni v režimu seduction, zatímco ona uslyší, že byste ji chtěl milovat, milovat a zase jen milovat. Není do úžasné? Aplikace Word Control má jedinou vadu, která je z podstaty věci neodstranitelná – a tou je určitá časová prodleva, protože slovo musí být nejdříve vysloveno, aby ho program mohl zpracovat, posoudit jeho vhodnost a mohl ho případně nahradit kulantnějším výrazem, že. Na to je potřeba si zvyknout a přizpůsobit tomu tempo hovoru, což by nemělo dělat problém lidem, kteří mají zkušenost s internetovým telefonováním."

"No já nemám slov."

"Pane redaktore, vy byste byl náš ideální zákazník, vám to snad nainstalujeme zadarmo! Ale ještě jsem neskočil - když už jsme narazili na to internetové telefonování, rád bych posluchačům pověděl ještě o jednom bonbónku, který v těchto dnech dokončujeme. Jak víte, takový rozhovor po netu se dneska už bez webové kamery neobejde. A to může být kámen úrazu – můžete mít pod kontrolou hlas, můžete mít pod kontrolou slovník, ale co výraz vašeho obličeje, co vaše mimika? Budete sice s pomocí našich aplikací mluvit medovým hláskem, používat korektní výrazivo, ale budete-li se přitom tvářit, jako že chcete zabít Sekala, vyvolá to v člověku na druhé straně rozporuplné pocity, zkrátka pozná, že tu něco nehraje, že. Naštěstí je tu naše třetí aplikace s názvem Face Control, tedy program, který nevhodný výraz obličeje nepustí dál a upraví ho metodou počítačové animace na vhodný, opět v intencích vámi zvoleného základního režimu."

"Tedy, pane Keci, to je naprostá fantazie. A my zatím na telefonu máme dalšího posluchače, dobrý den, můžete mluvit... Haló? Ne, tak to byl omyl."

"A to jsme zatím probrali pouze jednu část schopností naší aplikace, řekněme tu část, kterou lze nazvat aktivní či kreativní. Ovšem stejný software, který vyhodnocuje váš hlas coby hlas volajícího, umí zrovna tak vyhodnotit i hlas přijímaný, který pochopitelně nemoduluje, ale analyzuje a výsledek analýzy vám zobrazí na displeji. Tyto receptivní schopnosti naší aplikace jsou při komunikaci velmi cenným instrumentem, neboť software v hlase volajícího neomylně rozpozná i ony emociální nuance, kterých si člověk nemusí povšimnout, zvláště ne muž, volá-li mu žena, že. Tedy například vedete banální telefonický rozhovor s manželkou, vůbec nic vám nepřijde podezřelé, ale váš telefon najednou signalizuje: pozor, dle hlasové analýzy volající s devadesátiprocentní pravděpodobností lže! Nebo pozitivnější, ale vzácnější příklad: pozor, dle hlasové analýzy volající cítí kladné emoce k vaší osobě!"

"A na lince je další dotaz od posluchače, prosím, můžete mluvit."

"Dobrý den, tady Standa, Plzeň. Heleďte, a teď mi povězte, co to udělá, když tu vaší srandu budou mít v telefonu oba dva, co si zrovna volaj? To si ňák nedokážu představit, to bude trochu guláš, ne?"

"Díky za dotaz, Stando. Tak taková situace jistě nastat může a také nastávat bude, až se naše aplikace rozšíří a budou ji mít ve svém chytrém telefonu nainstalovánu oba účastníci hovoru. Ovšem i na to jsme pamatovali: pokud z nějakého telefonu odejde softwarově modulovaný hlas, bude mít v sobě zakódovány určité neakustické znaky, které přístroj vybavený stejným softwarem rozpozná. V tom případě budou oba dva volající svými telefony na vzniklou situaci upozorněni a každý z nich si bude moci vybrat, zda bude v hovoru pokračovat se spuštěnou aplikací Voice Control, i když bude takříkajíc odhalen, nebo bez ní, bez ohledu na to, jak stejnou situaci vyřeší komunikační protivník, mohu-li použít tento termín. Naše doporučení je jednoznačné: aplikaci nevypínat – slušnost a korektnost je přeci to, co by měl člověk nabízet, nikoli neotesanost a hulvátství. Víte, Stando, já osobně se domnívám, že Voice Control skutečně není žádné balamutění, ale je to prostředek ke kultivaci mezilidské komunikace, který pomáhá tam, kde na to člověk sám nestačí. Je to nástroj jednadvacátého století a myslím si, že naše motto Control your voice, control your life! není běžnou marketingovou frází, ale vyjádřením aktivního životního postoje dnešního člověka."

"Tak já si myslím, že odpověď Standovi by mohla být i takovou symbolickou tečkou za rozhovorem s naším dnešním hostem, panem Pavlem Kecem z softwarové firmy SS, tedy Smart Software, a naší snaživé policii musím vzkázat, že se rozhodně nejedná o žádného extrémistu, ale velmi milého a přemýšlivého pána. Nashledanou, pane Keci, a doufám, že vás naši posluchači na vlnách Rádia Bomba neslyšeli naposledy."

"Na shledanou."

"No a vy, milí posluchači, se po písničce Helenky Vondráčkové můžete těšit na naši rosničku Janičku, která vám sdělí, jakým počasím nás oblaží dnešek, tedy 1. duben 2012."