19.4.2024 | Svátek má Rostislav


LETECTVÍ: Soft faktory ve vzduchu II.

4.4.2008

Zpráva z tisku: Obě delegace pak položily věnce k hrobu ČSA.
A co na to daňový poplatník?

Když jsem pro svůj příspěvek z 31.3. použil podtitulek Kolik nás to bude stát na hlavu?, netušil jsem, jak rychle se k tématu budu vracet.

Přehled tisku 3.4.2008

Společnost Deloitte Advisory, která radí ministerstvu financí s privatizací Českých aerolinií, doporučila vládě přímý prodej firmy strategickému partnerovi. Na svých internetových stránkách to zveřejnila vláda. Stát v ČSA vlastní přes 91 procent akcií; hodnota aerolinek se odhaduje na zhruba pět miliard Kč.

Většina z nás si umí představit deset tisíc, někdy i 100.000, víme, kolik stojí auto, a někdy jsme se zajímali i o ceny domů či bytů. Ale 5.000.000.000, je to hodně? Tak budeme číst ty dnešní noviny spolu dál:

Banky loni vydělaly na poplatcích za spravování účtů a další služby celkem

35,6 mld. Kč.

McDonald’s loni zvýšil tržby o 25 % na 3,2 mld. Kč.

Cena kilometru české dálnice se může vyšplhat až na miliardu korun.

Na mýtném se za rok 2007 vybralo 5,6 miliardy Kč, letos se předpokládá výběr přes 6,0 miliard.

Cena portálu Seznam.cz se odhaduje na 5 – 10 miliard Kč.

Ještě pořád máme mít pocit, že je 5 miliard hodně? Aerolinky s 85letou tradicí za cenu 5 kilometrů dálnice či za méně, než ročně vynese mýtné? A jen pro srovnání, je to jen 10x tolik, kolik si z G4S odnesl Franta Procházka v hotovosti.

Co to tu máme v globálu?

Na webu Českých aerolinií se dočteme v profilu společnosti náledující:

Rozsah našich služeb je velmi široký. Pravidelná doprava cestujících je naší hlavní, ne však jedinou činností. Pro cestovní kanceláře zajišťujeme nepravidelné lety do turistických center, pro firmy přepravu nákladu a zboží. K našim činnostem patří i pozemní služby - údržba letadel, výcvik posádek, příprava občerstvení podávaného na palubě i bezcelní prodej na letištích a během letu.

České aerolinie jako vlajkový letecký dopravce České republiky zajišťují spojení z hlavního města Prahy do většiny hlavních měst v Evropě a do významných míst v Severní Americe. V letovém řádu naleznete i spojení na Blízký východ a do severní Afriky. Díky více než osmdesátiletým zkušenostem v letecké přepravě jsou České aerolinie vyhledávaným poskytovatelem služeb i pro jiné letecké společnosti.

Pravidelná letecká přeprava

Základní oblastí podnikání Českých aerolinií je přeprava cestujících na pravidelných linkách. Nabízíme vám spojení do 104 destinací ve 44 zemích světa. S námi se pohodlně a bezpečně dostanete do všech významných obchodních a politických center.

Nepravidelná letecká přeprava

Cestovním kancelářím a dalším smluvním partnerům nabízíme nepravidelné (charterové) lety do turistických center celého světa. Po celý rok tak za výhodné ceny přepravujeme tisíce turistů za odpočinkem a zábavou.

Přeprava zboží a nákladu

České aerolinie zajišťují také leteckou nákladní přepravu. Disponujeme jedním z nejmodernějších nákladních (cargo) terminálů ve střední Evropě. Kvalitní technologie nám zaručují šetrnou manipulaci se zásilkami. Moderní skladové prostory nám umožní šetrně uložit zboží, které vyžaduje zvláštní péči při zacházení. Vzhledem k našemu zaměření na přepravu osob, optimalizaci nákladů a posílení finanční stability jsme v roce 2006 učinili kroky k případnému odprodeji Cargo terminálu. Začátkem roku 2007 jsme vyčlenili Cargo terminál a nakládání zavazadel (handling) do 100procentní dceřiné společnosti Air Cargo Terminal. Samotnou nákladní přepravu si ponecháme i nadále.

Pozemní služby

Vedle přepravy osob a nákladu zajišťujeme i odbavení cestujících a letadel. Díky špičkovému vybavení a zkušenému personálu odbavují České aerolinie každoročně zhruba 60 % všech cestujících na letišti Praha-Ruzyně jak na vlastní linky, tak na lety dalších společností.

Stravovací služby (Catering)

ČSA Catering pokrývá 90 % stravovacích služeb letiště Praha-Ruzyně. Nově zrekonstruované prostory a vybavení evropské úrovně umožňují společnosti nabízet občerstvení špičkové kvality cestujícím Českých aerolinií i ostatních společností provozujících pravidelnou i nepravidelnou leteckou přepravu na letišti v Praze. Také v případě stravovacích služeb zahájily České aerolinie v roce 2006 kroky k jejich případnému odprodeji. Proto byly nedávno vyčleněny do 100procentní dceřiné společnosti Air Czech Catering.

Údržba letadel

Technické údržbě letadel věnujeme mimořádně velkou pozornost. Na základě splnění přísných podmínek obdržely České aerolinie oprávnění k údržbě letadel podle evropských předpisů Part-145 a amerických předpisů FAR-145. Vedle údržby vlastní flotily zajišťujeme pravidelný certifikovaný servis i pro řadu významných mezinárodních leteckých dopravců.

Výcvik posádek

Z dlouholetých zkušeností profitují České aerolinie i v oblasti výcviku posádek. Ve výcvikovém centru na letišti Ruzyně-Jih organizujeme specializovaný výcvik vlastních posádek i posádek jiných leteckých společností.

Bezcelní prodej (Duty Free)

Na palubách našich letadel a v tranzitním prostoru letiště Praha-Ruzyně provozujeme obchody Duty Free se širokým sortimentem dárkových a luxusních předmětů.

Zajímá-li vás to blíže, račte navštívit prezentaci dceřiných firem a doplňkových aktivit:

Další aktivity
České aerolinie Cargo
ČSA Chartery
Údržba letadel (EN)
ČSA Catering
ČSA Groundhandling
Sky Shop
ČSA Airtours
ČSA Support
Výcvikové středisko
Výcvik posádek

A v detailu?

104 destinace v letovém řádu, to jsou desítky dohod o zajištěném místě na stojánce ve všech koutech světa, o spolupráci s mezinárodními i lokálními leteckými dopravci, o úplném odbavení cestujících a zavazadel, o čištění, údržbě a tankování letadel, o zajištěném povolení v přehuštěném leteckém provozu přeletět nad Francií, Německem, Běloruskem, nad Pyrenejemi, jindy zase nad Velkými jezery, Torontem, Kazachstánem. A to vše pravidelně.

Výcvik posádek a výcvikové středisko, to je samostatné tréninkové středisko, simulátory pro Boeing i Airbusy za milióny, spíše za desítky miliónů.

OK Plus program, to jsou desítky tisíc klientů, kteří preferují ČSA, jejichž osobní údaje jsou k dispozici včetně preferované stravy či místa v letadle.

Vlastní domicil a označení OK, za které byly ostatní letecké společnosti již v minulosti připraveny zaplatit extrémní částky.

A podobně si doplňte sami…

Opět jednou postesknutí daňového poplatníka

Za tuhle cenu – pět miliard - si může ČSA koupit Aeroflot, zase jednou Francouzi, tentokrát už s Holanďany, kdejaké Inšalá Airways nebo ropní magnáti. Co to je 200 luxusních aut nebo cesta do kosmu s Virgin pro 1400 lidí?

Tak se mi zdá, že naše rodinné stříbro se prodává za cenu hliníkových příborů ze školní jídelny. Ale asi tomu nerozumím. Přece nezveřejnili aprílový žert s dvoudenním zpožděním?

Autor pracuje v oblasti komunikace