23.4.2019 | Svátek má Vojtěch


POLITIKA: Úkoly, které manažer Ťok ani nemohl splnit

15.4.2019

S Danem Ťokem odchází jeden z nejdéle sloužících ministrů a samotný tento fakt vedl k oslavným titulkům.

Na druhé straně však může odstupující ministr dopravy posloužit jako přesvědčivý důkaz, že manažerské řízení státu nefunguje.

Dan Ťok byl ve funkci čtyři roky a čtyři měsíce a celou tu dobu se nepochybně snažil. Na místě byl vždy, když se hroutil dálniční most, když sněhová vichřice přerušila dopravu na dálnici, k jeho oblíbeným aktivitám patřilo poklepávání na základní kameny nových dopravních staveb.

Byl vidět a v tom směru není důvod, aby svou funkci opouštěl. Jeho problém byl v tom, že v období Ťokovy vlády neměla státní exekutiva na poli dopravy výsledky, které by stály za řeč.

Tím se pochopitelně myslí negativní rekord při výstavbě dálnic, za který lze považovat 40 nových kilometrů v uplynulé pětiletce, k neúspěchům očividně patří průběžné kontroverze při správě mýtného systému.

Ťok pochopitelně mohl vysvětlovat, že resort zdědil v katastrofálním stavu a že jen díky jeho námaze se začíná stavět na třech důležitých dálnicích. Není důvod s tímto tvrzením polemizovat. Do tří nebo čtyř let budou hotovy další úseky v řádu desítek kilometrů a není pochyb, že k tomu svou neúnavnou snahou přispěl manažer Ťok.

Nutno však upozornit, že člověk by od ministra dopravy čekal víc. Možná popohnal přípravu některých staveb, přesto ani za pět nebo deset let, až se postaví všechny Ťokovy dálnice, nebude mít Česko k dokončení páteřní sítě dálnic o mnoho blíže než dnes.

Z Prahy do Lince, z Brna do Vídně, ani z Hradce Králové do Olomouce jezdit nebudeme, nemluvě o pražském okruhu. Jedním z důvodů je i to, že se Ťok ani nepokusil změnit dosavadní praxi, při níž se z různých důvodů stavěly různé úseky dálnic nebo silnic první třídy, mezi těmito důvody však nikdy nebyla ekonomická efektivita.

Dálnice D1 se opravuje především z toho důvodu, aby se utratily evropské dotace, dílčí stavby jednou v Moravskoslezském, jindy v Jihočeském nebo Karlovarském kraji dostávají přednost podle toho, odkud pocházejí příslušní politici, jindy se buduje tam, kde to úředníci dokázali naplánovat.

Důsledkem je, že se staví, síť dálnic se však nikdy nedostaví a provoz bude nadále mimořádně neefektivní. To ovšem nikomu nevadí, protože stát bude na zbytečné investice posílat desítky miliard ročně.

Manažer typu Ťoka se může snažit, jak chce, aby tento systém plánování, přípravy a realizace staveb rozpohyboval, ale k žádnému významnějšímu výsledku nemůže dojít, pokud ještě nezpůsobí nějaký kolaps. Není divu, že si v ministerské funkci podle vlastních slov připadal jako největší hlupák.

Existuje jen jeden skutečně ministerský úkol. Právě ministr musí nastavit srozumitelná ekonomická pravidla, podle kterých by se vypočetlo, jak se která dálnice vyplatí a ze kterých se vrátí nejvíc peněz, aby nakonec byl systém dálnic ekonomicky soběstačný.

Je to těžká cesta, která předpokládá převést Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost a tím zlikvidovat politický vliv na její investiční záměry. Manažer Ťok tento úkol ani nepopsal, teď před ním stojí jeho nástupce, právník Vladimír Kremlík. Snad bude mít větší štěstí.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Diskuse


J. Zadák
16:16
15.4.2019

B. Hančl
10:52
15.4.2019

M. Vondráček
12:09
15.4.2019

M. Vondráček
12:10
15.4.2019

A. Nový 840
13:15
15.4.2019

K. Salajka
10:29
15.4.2019

J. Kraus
10:03
15.4.2019

J. Kavalír
10:20
15.4.2019

M. Sedláček
11:08
15.4.2019

R. Tichý
11:49
15.4.2019

J. Lepka
9:46
15.4.2019

K. Kovařovic
8:01
15.4.2019

B. Baron
0:16
15.4.2019

J. Jurax
15:07
15.4.2019

počet příspěvků: 17, poslední 15.4.2019 04:29









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.