18.12.2017 | Svátek má Miloslav


POLITIKA: S TV Nova se prodává politický vliv

4.12.2017

Prodává-li nějaké uskupení států politický a hospodářský vliv, měli bychom být ve střehu, zvlášť pokud se to týká přímo nás. Podle agentury Reuters z minulého týdne se potvrdily dlouhodobé spekulace, že americká společnost CME, kterou založil Ronald Lauder a v níž drží zásadní podíl americký mediální magnát Time Warner, je na prodej, a to pouze jako celek. To ve výsledku znamená, že na prodej je sedm stanic televize Nova a další televize v Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku. Celkem jde cirka o třicet kanálů a o reklamní trh, v němž žije 43 milionů lidí, což je asi 16 milionů domácností. Vzhledem k tomu, že naše mediální krajina je dnes z velké části v rukou českých miliardářů, západní investoři již odešli, a zvětšují se útoky na veřejnoprávní média, měli bychom blížící se transakci bedlivě sledovat. Nova v dnešním kontextu představuje strategickou komoditu stejně jako zbraně.

Jen na Nově sleduje zprávy každý večer v průměru 1,6 milionu obyvatel, což je 47 procent diváků a cena televizní reklamy roste: od příštího roku ji chce tato stanice zdražit o deset procent. V žádném případě tedy nejde o běžnou transakci a český stát a tajné služby by měly velice bedlivě sledovat, kdo přesně se za různými konzorciemi a uskupeními zájemců skrývá, zvlášť v době, kdy hybridní války čím dál častěji pracují s médii. Ta totiž dokáží rozdělovat společnost, a tím si připravovat půdu pro změnu režimu.

Podle agentury Reuters má o CME zájem čínská energetická investiční společnost CEFC a československá firma Penta. Čínská firma, jejíž místopředsedou správní rady je Patrick Ho, který byl zatčen před pár dny v New Yorku pro podezření z úplatků, se o investice v našich médiích již zajímá dlouhodobě a chvíli taky působila ve společnosti Empresa Media a Médea, která vlastní televizi Barrandov. Tyto společnosti se dle zpráv v médiích nerozešly v dobrém, nejspíš proto, že kultura řízení v čínských firmách je jiná: jejich manažeři jsou zvyklí řídit firmy direktivně a odmítají o svých rozhodnutích diskutovat. Navíc tato firma je přímo napojená na stranické a státní struktury, takže lze předpokládat, že bude chtít hájit čínské zájmy.

Penta bývá často spojována s podnikateli z J&T a těm již na Slovensku patří TV Joj. Spekuluje se ale v kuloárech i o PPF či Andreji Babišovi. A protože cena podle Reuters se má pohybovat kolem 500 milionů eur, což je skoro 11 miliard korun či podle časopisu Euro má být ještě pětkrát vyšší, je zřejmé, že Číňané by měli majoritu, a proto je na místě se optat: Dokáže Česká republika si tenhle obchod ohlídat, nebo dají čeští politici přednost svým stranickým a osobním zájmům a klidně nechají tak silný politický a hospodářský vliv prodat komukoliv? A i Ronald Lauder se tvářil jako přítel České republiky, a proto by měl o takové transakci uvažovat v širším kontextu.

(Psáno pro ČRo Plus)

(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)

Autor je novinář a spisovatel



Diskuse


J. Mrázek
19:09
4.12.2017

Š. Apolen
0:02
5.12.2017

J. Lepka
13:07
4.12.2017

V. Novák
13:00
4.12.2017

J. Mrázek
12:46
4.12.2017

F. Navr8til
9:43
4.12.2017

M. Valenta
11:51
4.12.2017

F. Navr8til
12:25
4.12.2017

J. Mrázek
12:47
4.12.2017

J. Schwarz
13:08
4.12.2017

M. Valenta
13:45
4.12.2017

I. Schlägel
15:09
4.12.2017

M. Valenta
15:19
4.12.2017

počet příspěvků: 19, poslední 5.12.2017 12:11









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.