19.4.2024 | Svátek má Rostislav


POLITIKA: O čem bude volební kampaň?

4.9.2013

Letošní volební kampaň se zatím ještě plně nerozběhla a není jasné, co bude dominantním tématem, které rozhodne volby. V předchozích volbách spolu soupeřili v zásadě ti, kteří chtěli odmítnout Topolánkův styl politiky a podle svých slov zachránit Česko před "řeckou cestou" na straně jedné a ti, kteří chtěli změnit nastartovanou ekonomickou restriktivní linii na straně druhé. Levice nedokázala mobilizovat dostatek příznivců, naopak pravice dokázala přesvědčit o schopnosti nabídnout nové tváře. Řadu nespokojených nevoličů z různých částí politického spektra dokázaly přesvědčit Věci veřejné populistickým "bojem proti dinosaurům" a příslibem blíže neurčené "lepší politiky".

V letošní kampani je tradiční pravice – ODS a TOP 09 – v obtížném postavení oproti roku 2010. ODS až na výjimky nenabízí silné nové tváře, nový "pan čistý" ve straně není. Občanští demokraté se snaží zachránit nabídkou několika nezávislých osobností na regionální úrovni, ale to nepředstavuje silný voličský tahák. Navíc podobnou strategii v silnější míře volí i mocně finišující Babišovo ANO 2011, které má potenciál převzít část bývalých voličů ODS. Hlavní obranou ODS či TOP 09 je vyvolávat nedůvěru k tomuto hnutí jako "k novým horším véčkům".

U TOP 09 se potenciál Schwarzenberga i Kalouska částečně vyčerpal, strana však u jejích voličského jádra není tak zdiskreditovaná, jako se to povedlo politickým stylem (ne obsahem politiky) u ODS. ČSSD zatím velmi riskuje s nabytým potenciálem vnitřními spory, nicméně má výhodu toho, že řadu jejích příznivců z řad nevoličů zřejmě mobilizují vzpomínky na úsporná opatření Nečasovy vlády, i když každý další týden do voleb tuto výhodu oslabuje. Na levici se musí ČSSD bránit expanzi SPOZ, kteří mohou apelovat na současnou odtrženost vedení ČSSD od nálad lidu. Málo výrazná je zatím KSČM, i když tu stále podrží její stárnocuí voličské jádro.

Letošní kampaň bude stejně jako ta předchozí o změně politického stylu a o boji proti korupci, na čemž se kromě již zmíněného hnutí ANO 2011 mohou vyprofilovat i lidovci usilující o návrat do Sněmovny. Na rozdíl od předchozích voleb se z kampaně vytratil silný prvek propagace přímé demokracie, možná pod vlivem rozpačitého dojmu tradičních podporovatelů tohoto přístupu z proběhlých prezidentských voleb. Napravo od ODS a TOP 09 jednotný "klausovský subjekt nevzniknul", což může být jistou nadějí pro ODS. Pokud se pravici podaří prosadit ve volební kampani do médií věcná témata zaměřená na ekonomiku a bezpečnost, může mobilizovat svoje tradiční voliče. Pokud se kampaň zúží hlavně na styl politiky a kritiku předchozí vlády, je v jasné výhodě levice (která svoje příznivce ekonomickým a sociálním programem přiměje k voličské účasti) a nové subjekty v čele s Babišovým hnutím.

NašiPolitici.cz