25.4.2024 | Svátek má Marek


POLITIKA: Jak vyhrát krajské volby

19.4.2012

Zaručený, leč nepoužitelný recept

S blížícími se krajskými volbami naskakuje většině českých, ale i moravských a slezských politiků husí kůže. Vezměme to tedy popořadě.

Sociální demokraté již nemohou použít osvědčenou, ale poněkud podpásovou taktiku s poplatky u lékařů, jimiž se v posledních krajských volbách zmocnili krajského vládnutí v této zemi téměř absolutně. Proto také nemohou vystupovat v případné volební kampani moc kriticky, přestože se jim toho v onom krajském vládnutí zas tak moc nepovedlo. Museli by totiž kritizovat sami sebe. A také si nemohou na pomyslný předvolební účet připsat nějaké zvláštní úspěchy, protože jednoduše řečeno žádné nejsou. Povedlo se jim pouze každým rokem spolehlivě zneužívat přebujelé krajské rozpočty vylepšené různými půjčkami a také dokonale zneužít čerpání evropských dotací přes různé vlastní (tedy krajské) agentury. Čerchmanti jedni. Pochopitelně tak, že to není na první pohled moc vidět. Takže bude ona sociálnědemokratická krajská kampaň spíše přehlídkou "úspěšného vládnutí", což se těžko dá považovat za nějaký zvláštní volební tahák.

O nic lepší to nebude mít při volbě strategie strana protivná. Ono se totiž nedá v krajské politice vymyslet hned tak něco, co by se stalo přitažlivou a úspěšnou vlajkovou lodí kampaně. Jistě by se dalo poukazovat na enormní růst počtu úředníků, ale to má na svědomí spíše ODS než ostatní strany. Skvělý by byl dokonalý rozbor týkající se plýtvání a špatného využívání dotačních titulů, ale na to nejsou v tomto táboře lidi, protože všeobecně se vůbec netuší, co by zde mělo být v nepořádku. A kdo tuší, může se spolehnout, že policie jeho případ odloží. Navíc se všichni domnívají, že to všechno zavinila stejně Evropská unie.

Kriticky by se dal posuzovat i poněkud nešťastný, drahý a nekvalifikovaný způsob, kterým kraje zasahují do tzv. cestovního ruchu, když předstírají, že ho organizují. Leč ani to se nedá použít jako slogan. Takže v tomto táboře bude nejlepším programem tvrzení, že "máme lepší kandidáty než ti druzí". Což je protimluv, protože ti lepší kandidáti se v žádné partaji na krajské i jiné kandidátky nikdy nedostanou, neboť naprosto nedemokratický způsob jejich výběru to nedovolí. Navíc ti úplně nejlepší nemají tolik peněz, aby si ono místo na kandidátce zaplatili, jak bývá u nás dobrým zvykem. Takže to vypadá na nějakou plichtu, což této zemi moc nepomůže. Kdyby se náhodou ozval někdo příliš útlocitný z jakékoli strany s tvrzením, že tomu tak v případě placení místa na kandidátkách není, je třeba mu vysvětlit, že jsme tím pouze mysleli a zřejmě nepřesně pojmenovali onen povinný a co do výše předem stanovený "příspěvek na volební kampaň".

Takže jak vidíte, vypadá to na problematickou plichtu. Jedna strana zvítězí v osmi krajích, druhá v šesti. A zavládne na chvíli mír mezi olivami. Jak by tedy mohla některá ze stran v krajských volbách zcela zvítězit?

Normálně jednoduše. Jenže u nás je to oříšek.

Problém je totiž v tom, že stratégové politiky stran, tedy i volebních kampaní, jsou svým myšlením a svými znalostmi na hony vzdáleni tomu, co by skutečně tato země, nejen pokud se krajů týče, potřebovala. A jestli to někde náhodou zaslechli, radši si zacpávají uši. To by totiž bylo nejen nad jejich síly, ale i nad jejich schopnosti. Lid této země si pamatuje, jak poměrně slušně fungoval systém okresů. Měl svoji logiku, kterou není třeba rozebírat.

Jak tedy na to? Kdyby se někdo ucházel v krajských volbách o důvěru s tím, že ihned po nich kraje zruší a zákonem zavede malé okresy, které by spolu se zemskými úřady (Praha, Brno, Opava) v nákladech na svůj provoz nepřekročily polovinu současných nákladů na provoz krajů a měly by stejné pravomoci, měl by naprosto a definitivně vyhráno.

Zejména, kdyby přitom (tento vítěz voleb) ještě současně slíbil, že všechny evropské dotace budou ihned svěřeny k potřebné implementaci výhradně obcím (vrcholově maximálně okresům) a neziskovým organizacím. Neboť většina obcí, občanů a organizací se shoduje v jednom – když byly okresy, bylo to lepší. Asi také proto, že okresy tu jsou více než sto padesát let. Mezi námi, po právní stránce nebyly ještě zrušeny.

Straně s takovýmto programem krajské politiky (je třeba ho umět domyslit do důsledků) by tleskal celý národ. Tomu by totiž lidé zcela jasně rozuměli. A volili by onu stranu rádi. Má to však tři háčky:

1/ Žádná strana u nás nemá potřebné vedoucí činitele, kteří by to pochopili a dali pokyn ke zpracování takového programu. A kdyby je měla, nemá žádná strana nikoho, kdo by takový program byl schopen zpracovat, vysvětlit a prakticky uplatnit.

2/ Žádná strana u nás nemá tak vyspělý vrcholný orgán, který to něco takového pochopil a následně schválil.

3/ I kdyby nakrásně bylo možno pominout (splnit) body 1 a 2, nastává problém, co se čtrnácti nově zvolenými hejtmany a s desítkami jejich náměstků a se stovkami přátel. Ti (a jejich přátelé) by zajistili v oné partaji takové dusno, že by bylo zřejmě lepší se o nic nepokoušet a kraje ponechat.

Nu a tohle je přesně ten případ, kdy víte, jak byste mohli vyhrát, a zároveň víte, že takto nesmíte. Řeknu vám, být vysokým činitelem takové strany, je neuvěřitelně náročné. V rámci stranické discipliny jednat v rozporu se zdravým rozumem? Tady musí jít proboha přece jen o více než o zdraví! Nu, a to je právě ono.