16.4.2024 | Svátek má Irena


POLITIKA: Boj o důvěru už definitivně vláda prohrála

21.12.2010

Ať už hlasování o důvěře vládě dopadne jakkoli, vláda boj o důvěru už prohrála. Premiér Nečas a jeho tým definitivně přišli o důvěru velké části občanů. To je nejhorší, co Petr Nečas s ministrem Drobilem mohli vládě a ODS udělat. Ve vládě se stále najde dost ministrů, kteří si onu důvěru zaslouží.

Velký díl viny na skutečně zpackané historii Drobilovy korupční kauzy má sám premiér.

A to už bez ohledu, jak se kauza bude dál vyvíjet. Dosavadní veřejně známé informace ukázaly, že :
1) Předseda vlády a jeho úřad podezření z plánů na podvody při veřejných zakázkách systémově neřešili a snažili se podezření ututlat. Povinností premíéra totiž bylo ihned informovat příslušné orgány.
2) Ministr se snažil podplatit ředitele Michálka funkcí náměstka výměnou za zničení důkazů o trestním jednání svých přátel a v opačném případě vyhrožoval okamžitým vyhazovem. Dopustil se tím trestných činů vydírání a zneužití pravomoci úředního činitele. Premiérovi to nepřipadne neetické.
3) Ministr v nahrávkách rozkryl způsob kvalifikace na jemu podřízených úřadech - tím je "politické krytí" a povinnost loajality vůči "pokrývačům". Premiér se od takového pojetí také nedistancoval.

Co premiér udělal a neudělal

Ředitel Státního fondu životního prostředí Libor Michálek 13. října napsal na premiérův sekretariát mail a žádal zprostředkování pomoci BIS při šetření korupce. Doslova: "Prosím o sjednání schůzky s panem premiérem, (...) a to ve věci součinnosti BIS při zajištění důkazů o korupci ze strany jednoho ze zaměstnanců Státního fondu životního prostředí." Připomeňme názor právníků: „Premiér je institucionálně úředním orgánem, tudíž má podle paragrafu 8, odstavce 1 trestního řádu povinnost neprodleně oznamovat orgánům činným v trestním řízení skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin." Tuto oznamovací povinnost má podle trestního zákoníku v případech podplácení či přijímání úplatku ovšem každý občan ČR. K tomu, proč policii neinformoval sám pan Michálek, se vracím níže. Premiér BIS ani policii neaktivoval, ale naopak "práskače" Michálka sám ministrovi nahlásil. Ten Michálkovi v reakci na jeho e-mail vynadal, že porušil "úřední subordinaci". Poté přišlo Michálkovi pozvání na úřad vlády, kde se sešel s ředitelem Lubomírem Poulem a odvyprávěl mu podrobnosti o chystaných podvodech se zakázkami. Jedinou reakcí byla (alespoň podle nahrávky Drobilova projevu) druhá stížnost z Úřadu vlády na "aktivního Michálka" ministru Drobilovi. V případě závažných trestných činů neexistuje "služební postup". Pan Michálek měl na výběr pár variant - jít na policii, státní zastupitelství nebo BIS. Pan Michálek byl přáteli ministra tlačen k manipulaci s veřejnými zakázkami, zřejmě v řádu stovek milionů. Navíc ty miliony měly být určené i na uskutečnění "premiérských" ambicí ministra Drobila. Ztěží mohl ředitel fondu žádat o radu a pomoc ministra. Otázkou je, proč okamžitě celý případ nenahlásil policii. Tady se stala první chyba a udělal ji pan Michálek. Je zřejmé, že premiér Nečas měl u pana Michálka větší důvěru než policie nebo státní zástupci. Bezesporu tady zapůsobila skvělá marketingová kampaň - billboardy s Petrem Nečasem hlásajícím protikorupční hesla zabraly. Apel na premíéra byl však marný. Premiér ani jeho podřízení žádosti o součinnost BIS nevyhověli a stěžovatele "nechali" v podstatě ve spárech toho, na jehož kamarády si stěžoval. Tečku za celou kauzou udělal Drobil tím, že Michálkovi nejprve vyhrožoval vyhazovem a pak mu výměnou za zničení důkazních nahrávek nabízel post svého náměstka. Směšné už je v tomhle kontextu dnešní Drobilovo prohlášení, že Michálek, kterému prokazatelně nabízel povýšení, byl neschopný úředník.

Michálek se zřejmě obával "Langerovy policie"

Pozici premiéra Nečase pochopitelně znevěrohodňuje také prohlášení "korupčníka" Kretiga: "Na rovinu. Jsme domluveni s Ivanem Langerem, který má momentálně na starosti pokladnu ODS." Bohužel to ministrův poradce Kretig říká týden poté, co se veřejnost dozvěděla, že sám premiér Nečas je opravdu v kontaktu s Ivanem Langerem a konzultuje s ním některá svá rozhodnutí - mj. zřejmě i postup ve věci odvolání policejního prezidenta. Připomeňme, že právě odstřižení současného vedení ODS od starých zprofanovaných struktur bylo jednou z nejsilnějších deviz Petra Nečase. Ukázalo se, bez ohledu na stávající kauzu, že to byla jen klamavá iluze. V této souvislosti pochopíme také nechuť Michálka obrátit se přímo na policii - mohl mít pocit, že prostřednictvím současného policejního prezidenta a dalších tu má stále vliv Ivan Langer - ten, jenž podle Kretiga měl tlačit právě na rozkrádání veřejných peněz. V případě konání a nekonání premiéra je skandální, že v tom lepším případě (tedy pomineme-li, že premiér o plánech na plnění stranické pokladny věděl), zvítězila stranická kolegialita. Navíc kolegialita iluzorní. Drobil i Nečas ODS nijak nepomohli - naopak ji na dlouhý čas znovu zabořili do bahna podezření z korupčních praktik.

Michálek je "vyřízený"

Člen Národní ekonomické rady vlády Pavel Kohout uvedl na svém blogu dva zajímavé postřehy - Ředitel Michálek se byl za Kohoutem radit, jak dělat co nejlépe výběrová řízení, aby zvítězila nabídka nejvýhodnější pro stát. Což svědčilo o snaze svou práci dělat poctivě. Druhá vzpomínka Pavla Kohouta je aktuální - jeden člen ODS na Michálkovu adresu před ním poznamenal: "Ten člověk je vyřízený. Nikdo už ho nikdy nezaměstná, práskače." Pravda, onen práskač o práci ihned přišel. Okamžitě po zveřejnění skandálu byl odvolán. Drobil, člověk podezřelý z napojení na korupčníky, sice rezignoval, ale ve své funkci stále zůstává. Připomeňme, že to byl právě Drobil, kdo se snažil podplatit Michálka funkcí náměstka za to, že zničí důkazy o plánování podvodů. Premiér Nečas ale stále tvrdí, že ministra Drobila považuje za muže, "který neudělal nic nezákonného ani neetického". To si dělá z celé české veřejnosti blázny? Pavel Kohout v návaznosti na výrok člena ODS o vyřízeném Michálkovi napsal: "Pro mě je vyřízená ODS." Pro mě osobně ODS vyřízená není - možná právě teď je čas na to, aby slušní lidé, kterých je v ODS stále dost, řekli dost. A to nahlas. Ona ta stranická kolegialita je kontraproduktivní. Straně nepomůže - pomáhá jen oddalovat řešení problémů a víc a víc ničí straně pověst. Mnozí ministři (a nejen z ODS) jako Besser, Bárta nebo Vondra ve svých rezortech tahají kostlivce ze skříní, dělají audity a narovnávají pokřivené hospodaření. Lidé jako Barták, Drobil nebo premiér Nečas tuhle práci anulují. To nemluvě o špíně, která znovu padla na "část" pražské ODS. Nečas by měl odstoupit a předat premiérské pravomoci někomu skutečně důvěryhodnému z řad ODS.

Libor Michálek už jednou za upozornění na finanční machinace z práce letěl. V polovině 90. let kvůli tomu, že jako makléř Fondu národního majetku veřejně upozornil, že ze 140 miliard v investičních privatizačních fondech skončilo 50 miliard neznámo kde.

Lidé, co fondy rozkradli, si dodnes majetek beztrestně užívají. Libor Michálek, člověk, který přes neblahou zkušenost na zlodějny zase upozornil, je opět bez práce. A premiér? Nemá etický problém.

Já ho tedy mám. Měl by ho mít každý slušný člověk a ze všeho nejvíc ODS. V kuloárech ODS se dnes vypráví, že celý skandál vyprovokovala TOP 09. Už tohle stačí jako důkaz ztráty soudnosti. Na to, aby se zničila, si už dlouhou dobu ODS bohužel stačí sama.

Převzato z Okamura.blog.idnes.cz se souhlasem autora