20.4.2024 | Svátek má Marcela


POLITIKA: Babišův předvánoční úklid náměstků

3.1.2018

V mnoha domácnostech před Vánocemi čistí koberce a perou záclony. Na ministerstvech a Úřadu vlády začal jiný úklid. Personální.

„Nečekejte ode mne nic jiného než noc dlouhých nožů,“ prohlásil v roce 2005 Mirek Topolánek jako lídr opoziční ODS. V nacismem načichlém vychloubání před skupinou podnikatelů vyhrožoval personální čistkou ve státní správě a státem spravovaných firmách, až se dostane k moci. Dnes je řada slovních úletů Valacha Topolánka zapomenuta, je vážným kandidátem na prezidenta a ochráncem demokracie. Paradox.

Andrej Babiš, stejně jako Mirek Topolánek v roce 2006, připravuje jednobarevnou vládu, která nemusí brát ohledy na personální zájmy jiných stran. Na rozdíl od Topolánka nemá Babiš v zásobě desítky prověřených odborníků z řad vlastního hnutí a omezuje ho služební zákon. Ten má bránit politickým průvanům v řadách úředníků po výměnách vlády, počítá ale s takzvanou „systematizací“, kterou lze jedenkrát za rok omezeně měnit strukturu ministerstev a úřadů, a tedy i počty úředníků.

Jedním ze sporných úspěchů Sobotkovy koaliční vlády bylo přijetí léta odkládaného služebního zákona. Přes náš slib Evropské unii, že vytvoříme podmínky pro efektivní, stabilní a nepolitickou veřejnou správu, si vedení stran nechtělo omezit moc nad dosazováním loajálních straníků na ministerstva a na lukrativní a vlivné pozice ve správních a dozorčích radách např. ČEZ, Lesů České republiky, Budvaru a podobně. Služební zákon schválený v roce 2002 nikdy nenabyl účinnosti. Ministr Dienstbier připravil vládní návrh zákona, ale po kompromisech s opozičními ODS a TOP 09 se od něj distancoval. Nebyl sám. Protikorupční iniciativa Rekonstrukce státu přijatý zákon neuznala za splnění vládního slibu.

Služební zákon účinný od ledna 2015 má rozumné cíle, stabilizovat a chránit ministerstva a další úřady před politicky motivovanými výměnami úředníků, zvýšit efektivitu a odbornost úředníků. V ideálním případě by politický ministr prosazoval svoji politiku prostřednictvím nepolitického, odborně kompetentního úřadu. Jeho podoba však nic takového negarantuje. Za dva roky byl zákon „vylepšen“ stěží uvěřitelným počtem 17 novel, např. aby dvě naše diplomatky starší 70 let (Livia Klausová na Slovensku a Eva Filipi v Sýrii) mohly zůstat na svých postech.

Před účinností služebního zákona v prvním roce Sobotkovy vlády došlo k více než stoprocentní obměně mezi náměstky (na Ministerstvu pro místní rozvoj 200%) a téměř 60procentní mezi řediteli odborů. ČSSD a KDU-ČSL si před účinností zákona nachystaly svoje kádry tak, aby je služební zákon zabetonoval. Jde o stovky úředních pozic od náměstků po řidiče.

Jedním z prvních kroků Babišovy první (zimní) vlády byl personální úklid na ministerstvech. Premiér Babiš zdědil 98 náměstků na ministerstvech a 10 na úřadě vlády (po premiéru Sobotkovi a ministrech Bělobrádkovi a Chvojkovi, některá místa nebyla obsazena). Mezi nimi bylo cca 20 politických, které šlo odvolat okamžitě, ostatní jsou tzv. odborní. Za premiéra Klause bylo kolem 40 a za premiéra Špidly kolem 70 náměstků. Za období Sobotkovy vlády celkově prošlo posty náměstků 180 lidí. Média postupně informovala o představách nových ministrů na redukci počtu jejich náměstků.

Vláda na jednání 22.12. (začínalo jako za Špidly v 6:30) schválila návrh rušící 73 míst, z nichž část jsou úředníci a část zaměstnanci mimo režim služebního zákona. V některých případech šlo o účelové obejití zákona, ale celkový rozsah změn je malý. Překvapivý je postup staronového ministra spravedlnosti Pelikána, který si ponechá i odborné náměstky se stranickými knížkami KDU-ČSL a ČSSD a především si zřídí nově post „politického náměstka“, který dostane za úkol zastupovat jej na jednáních a vyjednávat politickou podporu ve stranicky roztříštěné sněmovně. Pokud se tento postup osvědčí, dá se očekávat, že jej využijí i další ministři, především ti, kteří nejsou zároveň poslanci.

Andrej Babiš nám ukázal, jak si představuje efektivní státní správu moderního státu. Omezení počtu náměstků a „zeštíhlení“ úřadů lze dobře prodat veřejnosti alergické na „politické trafiky“. Souběžně Babiš zasadil další úder již tak oslabeným politickým konkurentům z ČSSD a KDU-ČSL. Přijaté řešení je kompromisem mezi potřebou nerozvrátit (si) státní správu, kterou Babiš potřebuje pro úspěšné vládnutí zaměřené na rychlé výsledky, touhou po odplatě a ponecháním si otevřených dveří k možné budoucí politické podpoře od (částí stran) bývalých koaličních partnerů.

Další kolo bude následovat. Personální změny v podnicích ovládaných státem. Tyto změny budou bolet nejen strany, ale především na ně napojené podnikatelské skupiny.

Andrej Babiš si poradil se zákonem o střetu zájmů (lex Babiš), stejně tak si poradil i se služebním zákonem.

Autor je právník a politolog, spolupracovník Institut pro politiku a společnost
Kráceno vyšlo v MF Dnes před rozhodnutím vlády 22.12.