25.4.2024 | Svátek má Marek


POLEMIKA: Propaganda útočí - na ty, co se dají

31.8.2016

Markéta Šichtařová a Vladimír Pikora napsali článek o tom, jak nás propaganda omámila v případě brexitu. Co všechno nebyla pravda a že je to celé lež.

Média pracují na základě nabídky a poptávky stejně jako výroba čehokoliv. Věnovat celý článek tomu, že se po brexitu nic neděje, a vše tedy byla lež, a zakončit úvahu tím, co by se stalo, kdyby Česko opustilo EU, je vlastně také propaganda.

Protože sleduji britské zprávy pozorně a systematicky, nemohlo mi uniknout, že těsně po brexitu se zprávy točily kolem prudkého propadu britské libry vůči euru. Byla to, podle britských médií, logická reakce trhu na ne zcela očekávaný výsledek britského referenda. Přesto se britští analytici přikláněli spíše k názoru, že na celkové zhodnocení dopadu brexitu na britskou ekonomiku je ještě příliš brzo.

Po dvou měsících přicházejí z Velké Británie poměrně zajímavé zprávy. Britská libra sice mírně posiluje, nicméně stále je ještě výrazně pod úrovní „předbrexitovou“ a pomáhá tak britskému exportu. Navíc byla doba dovolených a několik milionů Britů se i kvůli dražší dovolené v zahraničí rozhodlo strávit volno v Británii. Tím navíc povzbudili i britskou ekonomiku, sektor služeb. Poslední údaje o tom, že se britské ekonomice velmi daří, klesá nezaměstnanost, jsou dalším důkazem pozitivního vývoje ve Velké Británii.

Nicméně, a to je zapotřebí rovněž uvést, nová britská vláda pod vedením Theresy Mayové nikam nespěchá. Zatím se nepředpokládá aktivace článku o vystoupení Británie z EU dříve, než v roce 2017. Británie se rozhodla vzdát se předsednictví EU v roce 2017 (i když ještě bude formálně členem EU). Z hlediska EU se také nic zásadního v ekonomice neděje. Podle Šichtařové a Pikory se v roce 2017 čeká změna ekonomického cyklu, která se v EU projeví někde i „krizí“, zatímco v Británii možná jenom „ochlazením“. Tady už se pouští manželé do podobných spekulací jako ti, co spekulovali o „dramatických dopadech brexitu na Velkou Británii“.

Nezbývá mi než konstatovat, že propaganda Šichtařové a Pikory má podobné účinky. Těm, kdo článkům Šichtařové věří „jako Písmu svatému“, se tato vize líbí, ten, kdo si zachová nadhled, to vezme jako jeden z řady názorů. Dnes, v éře internetu, je informací celý vějíř - od vlád, opozic, médií a soukromých osob na blogu. Je na nás, čtenářích, abychom se v nich vyznali. A navíc, Šichtařová s Pikorou počítají s „jistotou desetinásobku“, když se opřou do médií a obviní je z „propagandy“. To funguje naprosto spolehlivě.

www.janbarton.cz
Převzato se svolením autora z JanBarton.blog.idnes.cz